• 1
  • 2
2021-11-02, 22:30
Medlem
Finns det ngra frdelar med att vara kvar i A-kassan nr man tror sig ha ntt ekonomiskt oberoende och slutat jobba?
Citera
2021-11-02, 22:36
Avstngd
Ja, du kan ju uppbra ersttning i 300 dagar. Det blir ju cirka 250 000 ytterligare till ditt ekonomiska oberoende.
Citera
2021-11-02, 22:41
Om du kan ge A-kassan det lnga fingret och nd behlla inkomsten s varfr inte. Du r s ekonomiskt oberoende som pengarna frn A-kassan gr ditt liv, under frutsttning att inga krav kan stllas p dig.
Citera
2021-11-02, 22:46
Medlem
Folketstempels avatar
Rkna med att f vnta minst tre mnader frn att du anmler dig som arbetsls tills du fr din frsta utbetalning.
Du fr summan retroaktivt, men din hyresvrd och elbolag vntar tyvrr inte p att du ska f pengar i framtiden.
Ha drfr alltid ett konto med kanske 50 000:- s att du verlever en pltslig arbetslshet.
Citera
2021-11-02, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja, du kan ju uppbra ersttning i 300 dagar. Det blir ju cirka 250 000 ytterligare till ditt ekonomiska oberoende.

Tnkte precis sga samma. Du kan alltid mjlka skiten.
Citera
2021-11-03, 05:24
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Rkna med att f vnta minst tre mnader frn att du anmler dig som arbetsls tills du fr din frsta utbetalning.
Du fr summan retroaktivt, men din hyresvrd och elbolag vntar tyvrr inte p att du ska f pengar i framtiden.
Ha drfr alltid ett konto med kanske 50 000:- s att du verlever en pltslig arbetslshet.

Hen sger ju sig vara ekonomiskt oberoende.
Citera
2021-11-03, 07:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Finns det ngra frdelar med att vara kvar i A-kassan nr man tror sig ha ntt ekonomiskt oberoende och slutat jobba?

Pratar du enbart a-kassan nu eller en fackfrening med?
Genom facket s kan du f exempelvis billigare frskringar som hemfrskring och resefrskring.
Jag kr p detta och fr ven rabatt p mina bilfrskringar d jag har dem i samma bolag.
Jag har ocks en extra livfrskring som betalar ut pengar till familjen om ngot hnder mig... behver jag sga att j har rabatt p grund av facket?
Genom facket kan du ocks f rabatt p mnga saker.
Finns exempelvis mnga pensionrer som r med i olika fackfrbund
Citera
2021-11-03, 11:12
Medlem
Citat:

Mste man inte ska jobb aktivt fr att f ersttning? Har inte jobbat p lite drygt nt r och planerar inte att g tillbaka till arbetslivet svida inget helt galet hnder (typ 90% brskrash).
Senast redigerad av MrGogo 2021-11-03 kl. 11:16.
Citera
2021-11-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Pratar du enbart a-kassan nu eller en fackfrening med?
Genom facket s kan du f exempelvis billigare frskringar som hemfrskring och resefrskring.
Jag kr p detta och fr ven rabatt p mina bilfrskringar d jag har dem i samma bolag.
Jag har ocks en extra livfrskring som betalar ut pengar till familjen om ngot hnder mig... behver jag sga att j har rabatt p grund av facket?
Genom facket kan du ocks f rabatt p mnga saker.
Finns exempelvis mnga pensionrer som r med i olika fackfrbund

Intressant, tack fr att du delar! r bara medlem i A-kassan.
Citera
2021-11-05, 00:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Mste man inte ska jobb aktivt fr att f ersttning? Har inte jobbat p lite drygt nt r och planerar inte att g tillbaka till arbetslivet svida inget helt galet hnder (typ 90% brskrash).
Om du inte jobbat p "nt r", s uppfyller du naturligtvis inte ett arbetsvillkor och kommer att f avslag om du skulle anska om ersttning. Och ja, naturligtvis mste man vara anmld som arbetsskande hos Arbetsfrmedlingen och aktivt ska arbete fr att f arbetslshetsersttning.
Citera
2022-09-26, 17:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nille1990
Tnkte precis sga samma. Du kan alltid mjlka skiten.

Ja, det r bra att knna till hur man br sig t om man ex. skulle pga. att man r psykopat frlora sina fackliga uppdrag och frska livnra sig helt p sin affrsid som gr ut p att trakassera folk.
Citera
2022-09-30, 12:47
Medlem
Som flera andra skrivit s svar ja du har ju d dom pengarna frn a-kassan o slsa innan du brjar nalla frn din egen buffert krvs dock att du aktivt under det ret sker andra jobb fr o f ersttningen men sg att du skickar ut ngra anskningar till ett par fretag vad tar det ngra minuter i veckan sen kan du skriva saker p cv:t som gr att de ej vill anstlla dig har ftt ngra anskningar till mitt fretag dr det knns som att de som sker gr det bara gr att det ska synas fr o bra upp ersttning.

Finns mnga inom bygg etc dr det r enkelt o f jobb dr de jobbar ett par r drar a kassa ngot r jobbar ett par r a kassa ett ett r o s vidare fr o f vila mellan varven dock lngt ifrn alla men har en del vnner inom bygg och de har haft kollegor som satt detta i system kan dock ej klandra dom r ett hrt jobb de gr i om bygg klart man mste f vila ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in