• 1
  • 2
2021-11-02, 22:30
Medlem
Finns det några fördelar med att vara kvar i A-kassan när man tror sig ha nått ekonomiskt oberoende och slutat jobba?
Citera
2021-11-02, 22:36
Medlem
Ja, du kan ju uppbära ersättning i 300 dagar. Det blir ju cirka 250 000 ytterligare till ditt ekonomiska oberoende.
Citera
2021-11-02, 22:41
Om du kan ge A-kassan det långa fingret och ändå behålla inkomsten så varför inte. Du är så ekonomiskt oberoende som pengarna från A-kassan gör ditt liv, under förutsättning att inga krav kan ställas på dig.
Citera
2021-11-02, 22:46
Medlem
Folketstempels avatar
Räkna med att få vänta minst tre månader från att du anmäler dig som arbetslös tills du får din första utbetalning.
Du får summan retroaktivt, men din hyresvärd och elbolag väntar tyvärr inte på att du ska få pengar i framtiden.
Ha därför alltid ett konto med kanske 50 000:- så att du överlever en plötslig arbetslöshet.
Citera
2021-11-02, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja, du kan ju uppbära ersättning i 300 dagar. Det blir ju cirka 250 000 ytterligare till ditt ekonomiska oberoende.

Tänkte precis säga samma. Du kan alltid mjölka skiten.
Citera
2021-11-03, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Räkna med att få vänta minst tre månader från att du anmäler dig som arbetslös tills du får din första utbetalning.
Du får summan retroaktivt, men din hyresvärd och elbolag väntar tyvärr inte på att du ska få pengar i framtiden.
Ha därför alltid ett konto med kanske 50 000:- så att du överlever en plötslig arbetslöshet.

Hen säger ju sig vara ekonomiskt oberoende.
Citera
2021-11-03, 07:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Finns det några fördelar med att vara kvar i A-kassan när man tror sig ha nått ekonomiskt oberoende och slutat jobba?

Pratar du enbart a-kassan nu eller en fackförening med?
Genom facket så kan du få exempelvis billigare försäkringar som hemförsäkring och reseförsäkring.
Jag kör på detta och får även rabatt på mina bilförsäkringar då jag har dem i samma bolag.
Jag har också en extra livförsäkring som betalar ut pengar till familjen om något händer mig... behöver jag säga att j har rabatt på grund av facket?
Genom facket kan du också få rabatt på många saker.
Finns exempelvis många pensionärer som är med i olika fackförbund
Citera
2021-11-03, 11:12
Medlem
Citat:

Måste man inte söka jobb aktivt för att få ersättning? Har inte jobbat på lite drygt nåt år och planerar inte att gå tillbaka till arbetslivet såvida inget helt galet händer (typ 90% börskrash).
Senast redigerad av MrGogo 2021-11-03 kl. 11:16.
Citera
2021-11-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Pratar du enbart a-kassan nu eller en fackförening med?
Genom facket så kan du få exempelvis billigare försäkringar som hemförsäkring och reseförsäkring.
Jag kör på detta och får även rabatt på mina bilförsäkringar då jag har dem i samma bolag.
Jag har också en extra livförsäkring som betalar ut pengar till familjen om något händer mig... behöver jag säga att j har rabatt på grund av facket?
Genom facket kan du också få rabatt på många saker.
Finns exempelvis många pensionärer som är med i olika fackförbund

Intressant, tack för att du delar! Är bara medlem i A-kassan.
Citera
2021-11-05, 00:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Måste man inte söka jobb aktivt för att få ersättning? Har inte jobbat på lite drygt nåt år och planerar inte att gå tillbaka till arbetslivet såvida inget helt galet händer (typ 90% börskrash).
Om du inte jobbat på "nåt år", så uppfyller du naturligtvis inte ett arbetsvillkor och kommer att få avslag om du skulle ansöka om ersättning. Och ja, naturligtvis måste man vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete för att få arbetslöshetsersättning.
Citera
2022-09-26, 17:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nille1990
Tänkte precis säga samma. Du kan alltid mjölka skiten.

Ja, det är bra att känna till hur man bär sig åt om man ex. skulle pga. att man är psykopat förlora sina fackliga uppdrag och försöka livnära sig helt på sin affärsidé som går ut på att trakassera folk.
Citera
2022-09-30, 12:47
Medlem
Som flera andra skrivit så svar ja du har ju då dom pengarna från a-kassan o slösa innan du börjar nalla från din egen buffert krävs dock att du aktivt under det året söker andra jobb för o få ersättningen men säg att du skickar ut några ansökningar till ett par företag vad tar det några minuter i veckan sen kan du skriva saker på cv:t som gör att de ej vill anställa dig har fått några ansökningar till mitt företag där det känns som att de som söker gör det bara gör att det ska synas för o bära upp ersättning.

Finns många inom bygg etc där det är enkelt o få jobb där de jobbar ett par år drar a kassa något år jobbar ett par år a kassa ett ett år o så vidare för o få vila mellan varven dock långt ifrån alla men har en del vänner inom bygg och de har haft kollegor som satt detta i system kan dock ej klandra dom är ett hårt jobb de gör i om bygg klart man måste få vila ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in