• 1
  • 2
2022-10-01, 10:54
Medlem
leprasjuklings avatar
Strre delen av arbetslshetsfrskringen (a-kassa och aktivitetsstd) betalas av arbetsgivare genom arbetsmarknadsavgiften. Att inte betala den lilla egenavgiften som a-kasseavgiften r innebr att man stlls utanfr den frskring man nd indirekt betalar fr.
Har man inget intresse av att jobba och drmed inte str till arbetsmarknadens frfogande s r man inte arbetsls och ska inte ha ngon del av frskringen.
Citera
2022-10-01, 12:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Strre delen av arbetslshetsfrskringen (a-kassa och aktivitetsstd) betalas av arbetsgivare genom arbetsmarknadsavgiften. Att inte betala den lilla egenavgiften som a-kasseavgiften r innebr att man stlls utanfr den frskring man nd indirekt betalar fr.
Har man inget intresse av att jobba och drmed inte str till arbetsmarknadens frfogande s r man inte arbetsls och ska inte ha ngon del av frskringen.

Exakt, sedan r det ganska komplicerat att f maximal ersttning frn A-kassan utan att de jagar en med en massa olika aktivitetstgrder som man ska vidta fr att f pengarna.

Har lmnat A-kassan och kommer aldrig ngra det.
Citera
2022-10-21, 10:12
Medlem
Har funderingar p a kassa d jag kommer att hamna i en situation med eget holdingbolag samt mitt nuvarande bolag lagt vilande under en femrsperiod.
Det handlar om den s.k 5.25 regeln och det syftar till att fullt lagligt minimera skatten(i mitt fall gr den frn cirka 55 procent till 25 procent).
Har egna medel som gr att jag klarar mig ekonomiskt under dessa fem r(jag fr dessutom plocka ut schablonmssig aktieutdelning varje r,denna beskattas med 20 procent som vanligt),men inser ju det ekonomiskt frdelaktiga i att kunna g p a kassa 300 dagar istllet fr att utnyttja mina befintliga ekonomiska medel.

Hur funkar detta?
Jag funderar allts p detta med bakgrund att jag frivilligt lgger ett lnsamt aktiebolag vilande under fem r med syftet att efter denna period inte teruppta verksamheten i nmnda bolag.Det grundlggande syftet med frfarandet r att minimera skatten enligt den s.k 5.25 regeln.

Ngon med grundad uppfattning om upplgget med a kassa skall fungera eller ej?

Funderar ven i sammanhanget p om inkomstfrskring kan vara mdan vrd?

Jag uppbr ju ln som verstiger 33K brutto,vilket r a kassans tak som jag har frsttt det.
Citera
2024-09-12, 20:45
Medlem
smoerreboms avatar
r det mkt jobb med att mjlka a kassan nufrtiden d?

Tnkte att man kan brja iaf, sen om man mrker att de hller p att genomskda en eller att man fr anvisningar som blir svra att hantera, p annan ort eller att man kommer f jett mkt impopulrt jobb etc d avbryter man bara och slutar anska
Citera
2024-09-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Mste man inte ska jobb aktivt fr att f ersttning? Har inte jobbat p lite drygt nt r och planerar inte att g tillbaka till arbetslivet svida inget helt galet hnder (typ 90% brskrash).

D tror jag inte att du kommer att kunna f ngon a-kassa. Du mste ha jobbat minst 6 mnader dom senaste 12 mnaderna minst 60 timmar i mnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in