• 1
  • 2
2021-11-01, 06:31
Medlem
-Hengpung-s avatar
Lastbilsutbildningar över hela landet är nu fulla av Somalier. Bussutbildningarna har varit fulla av dessa folkslag i minst 10 år, men nu bestämmer sig landets kommuner för att de ska börja köra lastbil också - som ett slags integrationsprojekt.

Jag har väldigt bra insyn i en av dom större körskolorna i landet och där går det nu i runda slängor 10 somalier på 1-2 svenskar. Somalierna är hopplösa, de klarar varken körningen särskilt väl, backning är under all kritik, lastning & lossning på ett ordnat och strukturerat sätt kan dom inte lära sig, och slutligen uppkörningen är mer regel än undantag att de kuggar, även efter hela 5 försök.

Utbildarna är nu oroliga för att detta lågintelligenta folkslag ska få en gräddfil in i yrket genom enklare utbildning och nedsatta krav på vad som är godkänd körning. Än så länge har ingen blåst i visselpipan, men det kommer.

Vad tror ni utfallet av detta blir? Rent livsfarliga lastbilschaffisar i framtiden eller kommer kommunerna sansa sig och inse att somalier knappt duger till att stå och sortera skruvar ur en låda?
Citera
2021-11-01, 06:33
Medlem
Det är Transportstyrelsen som dikterar kraven och utfärdar körkort. Det är samma krav som gäller för alla. Och nej - lastbilsutbildningar över hela landet är inte fulla av somalier.
Citera
2021-11-01, 06:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De kommer godkännas oavsett hur de kör. Ingen vill dra i bromsen och riskeras bli kallad rasist. Varken på utbildningen eller transportstyrelsen.

Detta fenomen förekommer även inom andra branscher. Jag har själv bevittnat lärare som är så dåliga på det svenska språket att barnen inte förstår dem och ändå får sin lärarlegitimation för att ingen vågat ifrågasätta detta.
Citera
2021-11-01, 06:50
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är Transportstyrelsen som dikterar kraven och utfärdar körkort. Det är samma krav som gäller för alla. Och nej - lastbilsutbildningar över hela landet är inte fulla av somalier.

Jo, det är precis vad dom är. Jag har insyn i en av de större skolorna i en stor stad, varje termin ser nu likadan ut med massvis av Somalier och liknande iq-fiskmås pack som ska lära sig köra lastbil. Har svårt att tro det ser annorlunda ut i andra stora städer idag.

Min privata arbetsgivare hade ett samarbete med dessa skolor tidigare att ta emot praktikanter, men sedan cirka 1 år tillbaka är det samarbetet avslutat då det bara dök upp somalier varje gång som knappt gick att kommunicera med.

Jag kan på min höjd tänka mig att de kan bli renhållningsarbetare och få köra sopbil - även om de nog finns tekniska moment där som är lika med kärnfysik-nivå för somalier. Längre än så kommer de ej ta sig i lastbilsbranschen.
Senast redigerad av -Hengpung- 2021-11-01 kl. 07:14.
Citera
2021-11-01, 06:54
Medlem
Jo, man ser mer o mer av våra nysvenskar i tunga fordon. De må klara uppkörning etc enligt kraven. Det som skrämmer mig är den inbyggda mentaliteten när de sen kör själva ute i verkliga livet. Alltför många tycks tro de är kvar i Bagdad eller Mogadishu. Ja, jag generaliserar, men jag har sett många fall som gör mig väldigt oroad. Liknande exempel är de lite mindre varubilarna. Kan knappast undgått någon hur flertalet av dessa bilar framförs i trafiken. Ibland undrar jag om de ens har körkort.
Citera
2021-11-01, 07:06
Bannlyst
Bara vad som har hänt taxi branschen, halvapor kan inte ens använda en GPS.
Citera
2021-11-01, 07:15
Medlem
Lastbilschaufför har blivit ett skitjobb och kommer fyllas av chimpanser som taxinäringen. Räddningen är förarlösa bilar.
Citera
2021-11-01, 07:20
Medlem
Studsbolls avatar
En korrekt iakttagelse; när bussmarknaden blev mättad med annars oanställbara somalier har fokuset skiftat mot lastbilssidan. Att arbetsförmedlingen inriktar sig på dessa yrkesförarutbildningar är inte konstigt; det håller somalierna sysselsatta under något år eftersom de inte direkt kör fem körlektioner och sedan lyckas ta behörigheten. Kostnaden är inte viktig eftersom det är skattemedel som brukas. Sedan har de flesta blivit godkända av transportstyrelsen som är en statlig myndighet, precis som arbetsförmedlingen; det finns incitament för dessa myndigheter att följa rådande politiska korrekthet. Att sedan merparten, för att inte säga alla, somaliska bussförare blir anställda av företag som kör kollektivtrafik med offentlig upphandling är ganska talande; det finns ett önskemål från huvudmannen att dessa ska anställas.

Den nya satsningen på att utbilda dem till lastbilsförare kommer misslyckas. Dels för att det kräver en hel del kunnande, men främst för att nu handlar det om privata arbetsgivare som anställer med normala krav och kriterier och då räcker det inte med bara körkort och ykb, det krävs yrkesskicklighet, både för lastsäkring, körning och kundkontakter. Tålamodet med saktfärdighet och lallande är mycket kort i branschen numera.
Citera
2021-11-01, 07:52
Medlem
julepumlans avatar
Hade en somalie på lokala dhl(omlastningsstation) som skulle hämta en säng inne på lagret åt mig.
Har då handräckt plocksedeln jag fick från disken, där namnet Kalle Karlsson framkommer tydligt. Det första karln frågar, i vilket namn? Med samma känsla som hur svenskar lärt sig Como estas på teneriffa men i övrigt helt obevandrad i språket.
Jaja, ett 15 minuter letande, kommer ut och säger tyvärr det har inte kommit.
-Jaha, varpå jag går till disken och frågar hur jag kan ha fått avin om sängen inte är här.

Det hela löser sig då en fet svensk 35åring hasar sig ut från kontoret och hittar sängen direkt. Stackars somalien fick dock konka fram den åt han, verkar vara en ganska tydlig hierarki.

Sanningen är den att många större företag, speciellt avdelningar som inte själva utför rekryteringen utan bara blir tilldelad personal hellre tar en somalie som åtminstone försöker än en 25 årig gnällspik som ska sitta på toaletten två timmar per dag och är sjukskriven varenda fredag och måndag.

Problemet på svensk arbetsmarknad är att varenda tjänst ska gå genom en rekryteringsbyrå som är helt obrydd hur rekryteringen funkar efter 6 månader då personen är tillsvidareanställd.

Lite kuriosa, företaget jag jobbar på har två provanställda under 25, övrig personal är ca 10 st. Dessa två lirare har mer sjukfrånvaro under 5 månader än övrig personal. Dessa har nu krav på läkarintyg från första dagen då sjukperioderna endast varit 1-3 dagar fast i princip varje vecka.
Citera
2021-11-01, 07:55
Medlem
Så jävla orättvist. Svenskar får ingen hjälp alls av Arbetsförmedlingen, inte ens de som varit arbetslösa länge. Somalier får förtur till allt, bostäder, utbildningar, sjukvård. Hur kan svenskar acceptera att dessa typer få gå före i kön till precis allt?!
Citera
2021-11-01, 08:05
Medlem
Kan tänka mig att vid utbildningen så faller många bort, det är ändå poängen med en utbildning att man ska klara av den, eller hur?

Sedan är det upp till oss andra att rapportera om vi möter en dålig förare.
Citera
2021-11-01, 08:09
Medlem
Cameltotems avatar
hahaha nej nu tror Svenska raketforskare som Erik och Johan att köra lastbil är SVÅRT.

Ni är lika lata och korkade så ni behöver inte känna någon oro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in