2021-11-01, 08:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Tråden står under integration och invandring men jag tycker det mest handlar om rasism.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja det är viktigt att så många somalier som möjligt får arbete då gruppen har låg sysselsättningsgrad.
Det underlättar integrationen.
Förarbehörighet för lastbil är väl en bra grej.
Citera
2021-11-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är Transportstyrelsen som dikterar kraven och utfärdar körkort. Det är samma krav som gäller för alla. Och nej - lastbilsutbildningar över hela landet är inte fulla av somalier.

Jo det är det, i gällivare är 90% negrer och de kuggar och kuggar och kuggar tills de myglas igenom utbildningen. Dom klarar varken körning teorin eller ykb.

Sen finns det vita som kuggar några gg och då får de avsluta utbildningen, men negrer hålls i handen och gullas det för.

Teorin klarar inte dessa analfabeter utan teorin görs muntligt där de leds till rätt svar.
Senast redigerad av stolerik 2021-11-01 kl. 08:30.
Citera
2021-11-01, 08:15
Nu var det inte lastbilskörning..men hört talas om denna begåvningsreserv i annat sammanhang. Tror det var plåtslageriutbildning. Hursomhelst så hade de sönder maskinell utrustning som i princip inte gick att få sönder. Det krävdes en viss kapacitet för att lyckas med detta!

Min pappa körde lastbil,tankbil med släp,traktor mm i hela sitt arbetsliv. Var aldrig inblandad i en enda olycka som han själv skapat, eller körde sönder grejer. Så känns så där med ”yrkesstoltheten” om de nu presterar så dåligt.
Senast redigerad av lone star 2021-11-01 kl. 08:22.
Citera
2021-11-01, 08:20
Citat:
Ursprungligen postat av Torspjesku
Lastbilschaufför har blivit ett skitjobb och kommer fyllas av chimpanser som taxinäringen. Räddningen är förarlösa bilar.
När var lastbilschaffis inte ett skitjobb?
Citera
2021-11-01, 08:22
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Jo, det är precis vad dom är. Jag har insyn i en av de större skolorna i en stor stad, varje termin ser nu likadan ut med massvis av Somalier och liknande iq-fiskmås pack som ska lära sig köra lastbil. Har svårt att tro det ser annorlunda ut i andra stora städer idag.

Du förutsätter bara att alla kommuner gör samma sak som just din? Orimligt och otroligt. Jävla hittepåtråd utan någon som helst fakta.
Citera
2021-11-01, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Nu var det inte lastbilskörning..men hört talas om denna begåvningsreserv i annat sammanhang. Tror det var plåtslageriutbildning. Hursomhelst så hade de sönder maskinell utrustning som i princip inte gick att få sönder. Det krävdes en viss kapacitet för att lyckas med detta!

Förresten somalier som kör buss, känner ni några?

Ja i kiruna och så fort första snön kom, då ställdes all busskörning in för att negrer inte kan köra i snö. Men utbildningen har de klarat.

Samma sak med taxi som anlitas av äldreboenden i kiruna, en sjukresa som hade en neger som chaufför var i diket 3 gg innan de kom fram till lasarettet ( första dikeskörningen 50m från ålderdomshemmet).

På returresan begärde medföljande vårdare en svensk chaufför .
Citera
2021-11-01, 08:29
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
När var lastbilschaffis inte ett skitjobb?

Kan säga när det inte var skitjobb senast: 1980-talets början. Därefter började anbudsförfarandet där andra kommuner la in anbud på körningar..därefter utländska transportbolag. Samma inom annan typ av transporter att mycket försämrades. Vet att tankbilsåkeri som tidigare fick betalt för det bränsle de förbrukade till kund, plötsligt fick stå för det själva. Något jag sett är att det blivit mycket stressigare också. Men så klart, ökad konkurrans, mindre betalt,dyrare driftskostnader och kärror som kostar miljoner och låneräntor som tickar..då är det perfekt få en somalier utan fartlimits och finlir bakom ratten
Senast redigerad av lone star 2021-11-01 kl. 08:33.
Citera
2021-11-01, 08:32
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tråden står under integration och invandring men jag tycker det mest handlar om rasism.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja det är viktigt att så många somalier som möjligt får arbete då gruppen har låg sysselsättningsgrad.
Det underlättar integrationen.
Förarbehörighet för lastbil är väl en bra grej.

Att påtala en realitet är inte rasism även om det innebär att 100% av de som pekas ut är negrer. Så länge något är sant måste det få sägas, även om det raserar världbilden hos godhetsknarkande vänstertomtar. Du har helt rätt i att en anställning är grunden till integration, men det betyder inte att det är genomförbart i praktiken, och när de inte har kapaciteten, eller viljan, så är det missriktad omsorg. Lastbilsförare i distributionsledet, vilket det i princip alltid handlar om för somalier, är ett utpräglat serviceyrke. Att ge dem ett körkort och ykb gör de inte mer lämnade för jobbet än de som tvingas gå utbildningar till vårdbiträden för att sedan jobba med sjuka och äldre utan ha minsta lust eller fallenhet för yrket. Alla som har verklig kontakt med folkgruppen somalier vet att de är notoriskt hopplösa att integrera oavsett sammanhang.
Citera
2021-11-01, 08:33
Medlem
Men vilk infödingar vill köra lastbil o buss.

Jobb med tidsrestriktioner - spärrade hastigheter på 80 km tim gps kontroll över
chaffisarna mm - kameraövervakning ovanpå detta.

Köra stadsbuss i linjetrafik med tidspassning o äckliga gnälliga passagerare -
kan jobb bli mycket värre.

Kan någon förklara hur man skall bli mångmiljonär på sånt jobb.

Been There - Done That (ja jag har alla bokstäver inte bara som diagnoser ha ha
utan även på körkortet - där fick ni mina fiender)
Citera
2021-11-01, 08:34
Medlem
PC-Dators avatar
De styrande i sverige var inte nöjda med Rahmat Akilovs lastbilskörning med bara 5 döda. Man vill ge muslimerna bättre förutsättningar att utföra större dåd mot oss.
Citera
2021-11-01, 08:37
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Och där kom *trumvirvel* det sedvanliga rasistkortet

Vissa människor är inte lämpade att köra lastbil helt enkelt, det handlar inte om rasism. Tack och lov så har jag ingen bil längre så jag slipper samsas med dem på vägarna och utsätta mig själv för livsfara. Räcker med att jag tvingas åka buss ibland som framförs av halvapor. De flesta kör som inkompetenta blådårar och borde inte få sitta bakom en ratt!
Citera
2021-11-01, 08:42
Medlem
Sladdarens avatar
Varför får de gräddfiler till lastbilsyrket ? Tycker det inte låter som hafsjobb som kräver stort individuellt ansvar speciellt med släp. Man är ute på vägarna hela tiden och ska passa tider inkl att det finns tuffare sträckor under karga vintern i Norrland där väglaget är under ganska tuff kritik

Yrket går inte att få förenklat så länge inte robotar kör en lastbil på flera ton men det är långt dit i utvecklingen, väldigt långt inkl att lastbilar går helst alldrig på batterier pga dess starka vridmoment inte kan ersättas med det, inkl livslängden på batterierna skulle inte fungera, samt alldeles för kort aktionssträcka

Transportsektorn behövs alltid men varför nischar man på Somalier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in