• 1
  • 2
2021-10-31, 16:23
Medlem
GmbHs avatar
Är trött på att slava, tänkte ta några lediga år innan jag börjar om på ny kula med nytt jobb. Hur svårt är det att hacka sig fram på a-kassa? Söka en massa jobb men inte nappa på de jobb man skulle erbjudas. Hur snabbt blir man utkastad av dem? Nåt annat att tänka på?
Citera
2021-10-31, 16:35
Avstängd
Ja du får som max 300 dagar, det räcker ungefär ett år och tre månader. Aktivitetskrav kan du få från första dagen, men knappast troligt dock. Snarare efter halva tiden, så kallad stöd- och matchning. Då går du till en plats där du sitter ungefär 4-5 timmar/dag och söker arbeten tillsammans med en klunga nyligen ankomna. Du rapporterar alla jobb du söker och blir på så sätt godkänd eller ej. Nyligen införde Arbetsförmedlingen större krav på att behöva flytta för att hitta/få jobb. Så alla fabriker som byggs i Norrland ses som lämplig plats.
Citera
2021-10-31, 16:37
Medlem
har du billiga levnadsomkostnader funkar det, billigt boende, ingen bil inga barn eller dyr kärring som ska ha pengar samt inga dyra hobbys men räkna med att du blir fort iskall på arbetsmarknaden
Citera
2021-10-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
Är trött på att slava, tänkte ta några lediga år innan jag börjar om på ny kula med nytt jobb. Hur svårt är det att hacka sig fram på a-kassa? Söka en massa jobb men inte nappa på de jobb man skulle erbjudas. Hur snabbt blir man utkastad av dem? Nåt annat att tänka på?

Nu vet jag inte själv hur det funkar men en kompis sa att man inte får tacka nej om man blir erbjuden jobb medans man går på a-kassa… Är la bättre isf att söka jobb du inte kan få?

Hoppas du redan har en ordnad ekonomi å sparar varje månad om du ska genomföra detta, då risken är stor att det går söderut om du redan nu lever ”månad till månad”!
Citera
2021-10-31, 16:47
Medlem
jack.danielss avatar
Been there, done that! Dom första 100 dagarna (kommer inte ihåg om det var arbetsdagar eller kalenderdagar?) levde jag som en kung! Fick 80 % av lönen via unionens inkomstförsäkring. När den löpte ut så blev det kärvare, men gick ändå runt på det jag fick från a-kassan, dock så sänktes ersättningen vid nåt skede och då gick jag inte runt på det jag fick från det allmäna! Jag gick o slappade ett år innan jag började aktivt söka nya jobb, hittade ganska snart nya jobb och välja mellan och kunde starta om med nya krafter! Det bästa jag nånsin gjort, även om det rent krasst kostade dryga 100k med tanke på avstängning och lägre pengar in!
Citera
2021-10-31, 18:41
Medlem
lemmelns avatar
Helt omöjligt att svara på, vi vet inget om dina generella förhållanden, levnadskostnader eller inkomst.

Du får helt enkelt räkna ut hur mycket a-kassa du får ut efter skatt (obs, jobbskatteavdrag etc, du kan inte använda förenklade lön-efter-skatt-tjänster) för de olika ersättningsperioderna och försök leva på den lägsta summan i några månader, så får du reda på hur lätt eller svårt det är.

Det är om inget annat ett utmärkt sätt att dra ner på kostnader och bygga dig en liten buffert.
Citera
2021-10-31, 18:52
Medlem
vadsadusadus avatar
Beror ju helt på din inkomst och dina omkostnader. Min bror får så att han precis klarar sig var månad, men kan inte spara undan något och inte köpa något extra. En bekant med betydligt mindre omostnader klarar till och med en liten sparbuffert var månad.
Citera
2021-10-31, 23:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja du får som max 300 dagar, det räcker ungefär ett år och tre månader. Aktivitetskrav kan du få från första dagen, men knappast troligt dock. Snarare efter halva tiden, så kallad stöd- och matchning. Då går du till en plats där du sitter ungefär 4-5 timmar/dag och söker arbeten tillsammans med en klunga nyligen ankomna. Du rapporterar alla jobb du söker och blir på så sätt godkänd eller ej. Nyligen införde Arbetsförmedlingen större krav på att behöva flytta för att hitta/få jobb. Så alla fabriker som byggs i Norrland ses som lämplig plats.
Det fetstilta. Nej, det stämmer inte. Krav på att söka arbete i hela landet har funnits i 15, 20 år, kanske längre än så. Minns inte exakt och orkar inte kontrollera saken.
Citera
2021-11-01, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Helt omöjligt att svara på, vi vet inget om dina generella förhållanden, levnadskostnader eller inkomst.

Du får helt enkelt räkna ut hur mycket a-kassa du får ut efter skatt (obs, jobbskatteavdrag etc, du kan inte använda förenklade lön-efter-skatt-tjänster) för de olika ersättningsperioderna och försök leva på den lägsta summan i några månader, så får du reda på hur lätt eller svårt det är.

Det är om inget annat ett utmärkt sätt att dra ner på kostnader och bygga dig en liten buffert.

Jag går i exakt samma tankar som TS och detta är en utmärkt idé.
Citera
2021-11-01, 04:32
Medlem
sebastian66s avatar
Detta gick soft nu hade jag visserligen bara alfakassa, Men jag gick på detta i 300 dagar.
Fick bara logga in på arbetsförmedlingen för att visa man varit aktiv med att sökt arbete.
Sedan blev det förlängt 150 dagar pga jag hade barn under 13 år tror jag det var.
Det går i regel alltid att hitta svar på varför man INTE kan men troligen hade jag en slapp arbetsförmedlare. Tror det är värre idag mer och större kontroller och hårdare krav, Sedan är det tufft att släppa ett arbete för inte är det enkelt att hitta nytt. Jag tror du ska tänka dig för ett par gånger trots allt. Skulle du inte hitta ett arbete då kanske du får något skitarbete du inte trivs med som arbetsförmedlingen tvingar dig till.
Citera
2021-11-01, 10:39
Medlem
Det är en utmärkt idé!
Går själv på a kassa. De har höjt ersättningen alla 300 dagar till år 2022, alltså minskas den inte efter 100 dagar.
Inga fysiska möten alls. Man ringer ARBf var 3-4 månad och berättar läget.
Citera
2021-11-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH

Kan rekommendera. Hur slappt som helst. Man måste söka jobb, men det är ju bara att skicka in ett värdelöst skrivet cv till olika tjänster som man vet att man inte kommer att få. Tar inte många timmar per månad.

Varför slava och betala höga skatter för att vi ska ta hit fler somalier som lever på din bekostnad? Nej, systemet och skatterna saknar helt legitimitet i mina ögon. Utnyttja det så mycket det går och skattefuska om du har möjlighet. På så vis havererar det hela lite fortare och vi kan börja om på nytt och bygga upp nåt bättre.

Edit: Det är klart att man inte blir så fet på att leva på a-kassa. Det beror på vilken inställning man har till pengar. Själv har jag inte så höga kostnader eller krav på materiell standard, så jag är nöjd. Men visst - sitter man på miljonlån, dyra bilar och diverse avbetalningar så blir det kärvt. Man kan inte heller gå ut på krogen så ofta. Men ska man göra det nån gång så är det bra tillfälle nu. Ersättningen blev generösare i och med coronakrisen.
Senast redigerad av ByByBiden 2021-11-01 kl. 10:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in