Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-12, 13:58
Medlem
Om man råkar komma in på en phishinglänk till fs4 och loggar in med sitt inlogg, vad händer då? Kommer phishinglänken att läsa in hur mycket pengar jag satt in på mitt fs4 konto eller kommer de inte gå alls att logga in med mina kontouppgifter på en phishinglänk?
Citera
2022-10-12, 14:18
Medlem
coxenframmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahoba
Om man råkar komma in på en phishinglänk till fs4 och loggar in med sitt inlogg, vad händer då? Kommer phishinglänken att läsa in hur mycket pengar jag satt in på mitt fs4 konto eller kommer de inte gå alls att logga in med mina kontouppgifter på en phishinglänk?
När du skriver in dina inloggningsuppgifter så blir de stulna. De kan då logga in, ta över ditt konto och beställa till sig själva eller göra ett uttag om det finns pengar på kontot.
Citera
2022-10-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coxenframme
När du skriver in dina inloggningsuppgifter så blir de stulna. De kan då logga in, ta över ditt konto och beställa till sig själva eller göra ett uttag om det finns pengar på kontot.
Okej men vad händer när jag loggar in mig på en phishinglänk? Kommer sidan bara stängas ner efter jag loggat in eller märker man på nåt sätt när jag väl har loggat in att jag är på en phishinglänk?
Citera
2022-10-13, 22:39
Medlem
Tjena!

Undrar hur det går till när man beställer från flugsvamp. Som jag tolkat det så skriver du in en adress på flugsvamp. Dina grejer packas och skickas iväg. Men jag har lite frågor till er som beställt eller vet något mer:

1. Om ecstasy skulle beställas vad är oddsen att de fastnar i tullen eller på annat vis blir taget, tänkte på hundar och kontroller mm)

2. Om man skulle skicka till sin egen brevlåda då man är bortrest och be kompis hämta är de en risk? Ska man skriva sitt eget namn eller ett annat?

Om ni vet mer eller vill beskriva era ordrar så läser jag gärna tack!
Citera
2022-10-14, 02:21
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dermac
Tjena!

Undrar hur det går till när man beställer från flugsvamp. Som jag tolkat det så skriver du in en adress på flugsvamp. Dina grejer packas och skickas iväg. Men jag har lite frågor till er som beställt eller vet något mer:

1. Om ecstasy skulle beställas vad är oddsen att de fastnar i tullen eller på annat vis blir taget, tänkte på hundar och kontroller mm)

2. Om man skulle skicka till sin egen brevlåda då man är bortrest och be kompis hämta är de en risk? Ska man skriva sitt eget namn eller ett annat?

Om ni vet mer eller vill beskriva era ordrar så läser jag gärna tack!
1. Oftast beställer man inrikes. Med andra ord, ingen tull. Bestämmer du dig att beställa från Nederländerna är det 80/20 att du får husis.
2. Spelar väl ingen roll? Om de skulle ta ditt brev (1 på 1.000.000) så får du ett brev/samtal hem. Självklart nekar du bara.
Citera
2022-10-14, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
1. Oftast beställer man inrikes. Med andra ord, ingen tull. Bestämmer du dig att beställa från Nederländerna är det 80/20 att du får husis.
2. Spelar väl ingen roll? Om de skulle ta ditt brev (1 på 1.000.000) så får du ett brev/samtal hem. Självklart nekar du bara.

På förhöret tänkte jag en sak. Kollade för skoj skull på Massi, advokaten på Youtube. Att man helst alltid ska ha en advokat närvarande, vad tycker ni om det gällande detta? Är det lite överdrivet eller better safe than sorry?
Citera
2022-10-14, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getupnow
På förhöret tänkte jag en sak. Kollade för skoj skull på Massi, advokaten på Youtube. Att man helst alltid ska ha en advokat närvarande, vad tycker ni om det gällande detta? Är det lite överdrivet eller better safe than sorry?
Du kan nog få olika svar men det är bara att neka och säga att du inget vet. Någon kanske vill sätta dit dig men det är inget du kan spekulera i egentligen. Du vet bara att du inte beställt något. En advokat skulle inte ha så mycket att tillföra i det målet. Nu pratar vi små mängder och inte fem kilo kokain vilket inte är så troligt att någon beställer i ditt namn - även om det inte är omöjligt och i det fallet hade en advokat varit bra. I första fallet så lär du få bekosta din advokat själv gissar jag på.

Skulle bli för lätt att sätta dit personer om man skapar en stor fond och sen beställer massvis med mindre paket narkotika till högt uppsatta i samhället annars.
Citera
2022-10-14, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Du kan nog få olika svar men det är bara att neka och säga att du inget vet. Någon kanske vill sätta dit dig men det är inget du kan spekulera i egentligen. Du vet bara att du inte beställt något. En advokat skulle inte ha så mycket att tillföra i det målet. Nu pratar vi små mängder och inte fem kilo kokain vilket inte är så troligt att någon beställer i ditt namn - även om det inte är omöjligt och i det fallet hade en advokat varit bra. I första fallet så lär du få bekosta din advokat själv gissar jag på.

Skulle bli för lätt att sätta dit personer om man skapar en stor fond och sen beställer massvis med mindre paket narkotika till högt uppsatta i samhället annars.

Precis, gå dit och hålla truten stängd/Neka!

Men har snackats om någon lagändring kring detta som kan komma nästa år, så i praktiken handlar väl det mer om att risken att få brev tagna kommer öka en del?

För min del är det små mängder ja. Kom och tänka på nåt inslag i efterlyst, hade tydligen beställt riktigt mycket tjack, fick komma och hämta det på ett ombud, övervakningskamerorna fånga honom. Fick några år för det. Men polisen hade ju bytt ut tjacket innan hämtning. Så lite svårt att komma undan där!
Citera
2022-10-14, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getupnow
Precis, gå dit och hålla truten stängd/Neka!

Men har snackats om någon lagändring kring detta som kan komma nästa år, så i praktiken handlar väl det mer om att risken att få brev tagna kommer öka en del?

För min del är det små mängder ja. Kom och tänka på nåt inslag i efterlyst, hade tydligen beställt riktigt mycket tjack, fick komma och hämta det på ett ombud, övervakningskamerorna fånga honom. Fick några år för det. Men polisen hade ju bytt ut tjacket innan hämtning. Så lite svårt att komma undan där!
Jag har inte läst på om den nya lagen som är tänkt att träda i kraft första eller andra januari 2023. Vet inte ens om den är klubbad eller när det ska ske. Jag ögnade igenom en himla massa sidor tidigare i kväll och som det verkade då var det endast när det var ett års fängelse eller mer som tystnadsplikten/brevsekretessen fick brytas och tull eller polis uppmärksammas. Men jag har svårt att tro att de postanställda skulle ha tid att sitta och granska brev dagarna i ända - med tanke på de förseningar som borde uppstå. Säljarna kommer bli smartare och variera sina kuvert och allt som har med utseendet att göra.

Handlar det då om ringa narkotikabrott (som jag antar) ifall man t ex endast beställer fem gram och du sen fångas så är det ju fängelse i högst sex månader. Alltså kan man inte bryta sekretessen på de försändelserna utan det är de större partierna man försöker komma åt som skickas inrikes är min slutsats.

Lagen är dock hur lång som helst med meningar som kan få den mest alerta att bli trött på en kvart. Men det kommer säkert en sammanfattning inom sinom tid som redogör för hur det rent praktiskt skulle kunna fungera.

Men det är fortfarande inte olagligt att få olagliga droger skickade till sig. Det är vad du gör med drogerna efter att du mottagit dessa som kan bli straffbart. Jag gissar att mindre försändelser kommer fungera som i dag medan man eventuellt tittar lite mer noga på större misstänksamma försändelser. Dock skickas det en miljon brev med någon form av olagliga droger om året. Lägg till alla övriga brev som både är privata men de som beställs från olika företag. Är det rimligt att de som sorterar ska kunna känna, klämma, lukta och misstänka något? Tror det skulle bli ramaskri när de plockar ut felaktiga brev.

Viktigaste är att inte få sin adress spärrad för då ligger man risigt till det med beställningar och få hitta alternativa lösningar! Men det gäller nog redan i dag.

Som du säger, störst risk att det inte kommer en leverans men då blir du nog synad extra framöver. Tror dock inte risken ökar speciellt mot hur det är i dag!
Citera
2022-10-14, 12:18
Medlem
Vad händer om man ändrar sin pgp-nyckel på archetyp? Måste säljarna in med den nya pgp-nyckeln för att kunna läsa in meddelandet vid beställning eller går det automatiskt för de? Kör via openkeychain!
Citera
2022-10-14, 15:08
Läst klagomål om fs4 sedan första dagen. Kan något kortfattat skriva exakt vad som är fel, var och vilka bevis diverse påståenden kan hittas utöver hörsägen och rykten? Inte handlat många ggr men känner ingen som haft några problem alls så vore intressant att veta.

Nr2 - hur svår är archetype att lära sig jämfört? Är det bara monreo och måste man lära sig pgp själv eller har de samma genom servern valet som FS shopparna haft? Hur lär man sig lättast valuta framför allt..?

Och det jag undrar främst - finns det tillgång på rc främst a-php, a-phip och NEP då de inte verkar få säljas på FS? Jag är på jakt efter dem utan fastna i tull som jag bara vet ett fåtal som kan nu, då min ekonomi är lite som ett hål av misär där förlust är än närmre att bara göra avslut så att säga.

Dramaqueen
Citera
2022-10-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Läst klagomål om fs4 sedan första dagen. Kan något kortfattat skriva exakt vad som är fel, var och vilka bevis diverse påståenden kan hittas utöver hörsägen och rykten? Inte handlat många ggr men känner ingen som haft några problem alls så vore intressant att veta.

FS4 skapades av en gammal säljare på FS3 som var känd för att scamma folk.
Jag var väldigt aktiv på FS3's forum. Precis innan FS3's forum stängdes ner så skrev massor med säljare och andra användare varningar om FS4.
Får dock inte skriva säljarens användarnamn i tråden, för då får man varning (eftersom man inte får diskutera säljare, även om personen inte längre är säljare och istället är admin för FS4 numer).

Archetyps admin är någon tysk som jag inte vet något om.
Ser honom titt som tätt skriva på Engelska och Tyska på Archetyps forum.

Det lilla jag vet dock rörande FS4 och hur säker/osäker sidan är, är ju för att folk kommer in här i tråden titt som tätt och säger att de fört över pengar till FS4 som inte kommer fram. Hur sant det är vet jag inte dock. Jag använder Archetyp exklusivt.

Archetyp diskuteras ju en hel den i den här tråden också, men det är ju endast FS4 folk säger något negativt om (vad jag sett iallafall).

Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Nr2 - hur svår är archetype att lära sig jämfört? Är det bara monreo och måste man lära sig pgp själv eller har de samma genom servern valet som FS shopparna haft? Hur lär man sig lättast valuta framför allt..?Dramaqueen

Archetyp är extremt lätt att navigera, speciellt efter den stora uppdateringen dom gjorde på sidan för några veckor sedan.
Jag köper Monero från Binance. Hur lätt som helst.
Överföring (Kronor) till Revolut -> Växla till Euro (som går på typ en sekund) -> Överför till Binance -> Köp XMR -> För över till privat plånbok -> Archetyp

Ja, Archetyp har autokryptering.
Om du skriver in din adress i klartext så krypteras den automatiskt.
Senast redigerad av Dsfarfeg 2022-10-14 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in