• 1
  • 2
2021-10-29, 21:10
Medlem
Tja!

Har funderat lite pga att det finns en ytterst liten bostadsrättsförening i ett hörn bland höga, nybyggda hus, där jag tror samhället skulle gynnas av att detta revs och ett motsvarande 6-7våningshus byggdes.

För att göra detta tänker jag att man köper ca 3 av bostadsrätterna och äger 51% (själv eller med vänner). Kan man då besluta (som majoritetsägare och styrelse) att riva fastigheten och sälja allt till en byggnadsherre såsom exempelvis JM? Ca hälften av fastigheten är idag uthyrd till mindre företeg (oäkta förening).

Hur funkar det?
Citera
2021-10-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 116821
Tja!

Har funderat lite pga att det finns en ytterst liten bostadsrättsförening i ett hörn bland höga, nybyggda hus, där jag tror samhället skulle gynnas av att detta revs och ett motsvarande 6-7våningshus byggdes.

För att göra detta tänker jag att man köper ca 3 av bostadsrätterna och äger 51% (själv eller med vänner). Kan man då besluta (som majoritetsägare och styrelse) att riva fastigheten och sälja allt till en byggnadsherre såsom exempelvis JM? Ca hälften av fastigheten är idag uthyrd till mindre företeg (oäkta förening).

Hur funkar det?
Det beror på vad föreningens stadgar säger.
Även om du äger en majoritet och kontrollerar styrelsen kan det bli svårt och dyrt att bli av med de andra medlemmarna och hyresgästerna.
Om du lyckas kan du likvidera föreningen och sälja fastigheten till högstbjudande.
Citera
2021-10-29, 22:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Den springande punkten är onödigt luddigt, då enligt Fastightetsägarna gäller att "Om en bostadsrättshavare innehar fler än en lägenhet brukar han eller hon ändå bara ha en röst. Vad som gäller för den särskilda föreningen framgår av föreningens stadgar" och enligt Borattupplysning gäller "Om en medlem av någon anledning äger flera bostadsrätter har hon/han också bara en röst".
Citera
2021-10-29, 22:31
Medlem
Det är rätt svårt att på så sätt ”kasta ut” boende ur sina hem. Tyvärr inte så lätt som du får det att verka.
Citera
2021-10-29, 22:43
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Man måste använda sig av bulvaner som köper lägenheterna när dom kommer ut till försäljning, tar nog många år innan dom ska sälja eller så måste du erbjuda ruskigt bra betalt.

Att få till ett rivningstillstånd och lyckas sälja marken för jättemycket känns inte helt lätt.

Sen ska man ju givetvis lyckas köpa ut dom andra för att få hela vinsten själv, kommer nog ta några år innan det gått igenom alla rättsliga instanser och förmodligen så förlorar du eller så tar bulvanerna sin del av kakan över den lägenhet han låssas ägde.

Du skulle ha satsat alla dina miljoner på börsen istället för att köpa andras lägenheter till överpris.
Citera
2021-10-29, 22:46
Medlem
Duerfs avatar
Det känns som ett osäkert och omständligt sätt att tjäna pengar på:

1) Räkna med att det kan ta minst 10 år att tillräckligt många lägenheter i en förening når marknaden för att du skall kunna få majoritet.
2) Du måste hitta någon som skall köpa och bo i lägenheten och vara din röstbulvan under alla dessa år.
3) Du måste under den här tiden ha ett byggföretag som i smyg planerar för ett osäkert bygge som är helt beroende av en ensam dåres plan.
4) Du litar på att ingen av de andra medlemmarna använder de skydd som finns för minoriteter i föreningar.
Citera
2021-10-29, 23:34
Medlem
Intressant frågeställning som du pekar på för framtiden. Hur ska man som samhälle hantera föreningar som missköter sina fastigheter så att det till slut bara är ett ruckel kvar. Misskött underhåll medför att intresset att köpa lägenhet minskar och insatserna blir i princip noll så småningom. Då kommer alkoholister, knarkare och hemlösa ha möjlighet till att köpa en bostad. Leder inte till ökade underhållsinsatser utan snarare att fastigheten blir ännu mer nedgången och ett kriminellt tillhåll. Inte direkt något som man vill ha i en tätort.

Hur ska man lyckas med att riva en bostadsrättsförening och ersätta det med något annat?

Enda möjligheten som jag ser är att bankerna säger nej till lån och att föreningen till slut går i konkurs.
Senast redigerad av Mynicname 2021-10-29 kl. 23:36.
Citera
2021-10-30, 07:21
Medlem
Om det skulle vara så att marken är värd mycket mer än bostadsrätterna, så behöver det inte vara så svårt att få styrelsen och medlemmarna i föreningen på sin sida.

Problemen jag ser är snarare rivningslov/bygglov och hur detaljplanen ser ut. Det är en väldigt dyr och långsam process att göra en ny detaljplan som tillåter den exploatering som skulle krävas för att tjäna på det hela.

Det finns en stor osäkerhet i processen. Det finns många saker som kan fälla allt. Och i vilken konjunktur befinner vi oss i när det är klart?

Det finns ett skäl till att aktörerna på marknaden är stora. NCC, Skanska, PEAB m.fl. har många projekt i tuben och klarar av att några inte blir av.

Men visst, har du pengarna och det handlar om ett riktigt bra läge, så finns det ju en chans att tjäna mycket.

Men BRF:ens stadgar och omröstning är nog det lilla problemet.

Lycka till!
Citera
2021-10-30, 08:46
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Det är rätt svårt att på så sätt ”kasta ut” boende ur sina hem. Tyvärr inte så lätt som du får det att verka.

Tyvärr? Du tycker alltså att det borde vara lätt att kasta ut bostadsrättsinnehavare ur sina hem? I detta fall på grund av att en enskild person vill tjäna pengar.
Citera
2021-10-30, 10:29
Medlem
Lite förtydligande då:
Idag är fastigheten verkligen ett ruckel. Nedre plan utgörs av 3-4 hyresgäster i form av företag med kontor/verkstad/restaurang och ovanvåningen av gissningsvis 6 mindre lägenheter samt en extra del som utgörs av 2-3 väldigt stora lägenheter. Dessa lägenheter går konstant för priser som är 50% eller mer lägre än grannhusen. En lägenhet har inte sålts på snart 300 dagar (kvm pris endast 9000kr trotts hus runtom på 30-45000)… på det har de enorma hyror.

1. Så själva uppköpandet av 50% brfer kommer inte kosta mycket, och krävs endast 3-4 vänner att äga 51%. Men som ni skrev så har varje, unik, ägare ofta sin egna röst - vilket betyder att man måste äga 51% av lägenheterna i antal och inte i ägarandel? Eller räcker det att till yta äga över 50%?

2. Vad gör man när man har över 50% röster? Först tar man såklart över styrelsen och gör sig av med hyresgästerna. Men sen då? Vad kan en styrelse besluta om? Kan man tvångsinlösa alla brfer?

3. Ni skriver även om stadgar, men dessa borde inte spela någon roll när man har 51% och kan skriva om stadgarna hur man vill?

Detta är bara teorier och inget jag planerar att göra, men hittar 0 info om just hur en bostadsrättsförening kan bli övertagen och sedan vad den har för möjligheter… Är ett intressant tema och som @Mynicname skrev, ett måste för att vissa fastigheter som Är i vägen med tiden ska försvinna.
Citera
2021-10-30, 10:42
Medlem
Gamla klara var också nedgånget och man bestämde för att riva istället för att restaurera.
Historielös pöbel är vad det är. Så ledsamt se mitt Stockholm blir sönderexploaterar.
Citera
2021-10-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Gamla klara var också nedgånget och man bestämde för att riva istället för att restaurera.
Historielös pöbel är vad det är. Så ledsamt se mitt Stockholm blir sönderexploaterar.

Vet inte vad du menar men håller med att det är sorgligt att riva gamla, vackra byggnader… Dessa ska man självklart restaurera eller behålla iaf utsidan på och bygga nytt på insidan.

Byggnaden jag talar om är bara ett fyrkantigt rätblock utan vare sig historia eller tidigare charm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in