• 1
  • 2
2021-10-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 116821
Vet inte vad du menar men håller med att det är sorgligt att riva gamla, vackra byggnader… Dessa ska man självklart restaurera eller behålla iaf utsidan på och bygga nytt på insidan.

Byggnaden jag talar om är bara ett fyrkantigt rätblock utan vare sig historia eller tidigare charm.

Okej, men om man bygger för högt kan det också vara ett problem. Ta de fula norra tornen tex, de har förstört stadsbilden i halva vasastan
Citera
2021-10-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tyvärr? Du tycker alltså att det borde vara lätt att kasta ut bostadsrättsinnehavare ur sina hem? I detta fall på grund av att en enskild person vill tjäna pengar.

Din slutledningsförmåga är inte helt on-spot. Tyvärr för TS/tyvärr har TS fel. Jag tycker däremot det är bra.
Citera
2021-10-31, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 116821
Tja!

Har funderat lite pga att det finns en ytterst liten bostadsrättsförening i ett hörn bland höga, nybyggda hus, där jag tror samhället skulle gynnas av att detta revs och ett motsvarande 6-7våningshus byggdes.

För att göra detta tänker jag att man köper ca 3 av bostadsrätterna och äger 51% (själv eller med vänner). Kan man då besluta (som majoritetsägare och styrelse) att riva fastigheten och sälja allt till en byggnadsherre såsom exempelvis JM? Ca hälften av fastigheten är idag uthyrd till mindre företeg (oäkta förening).

Hur funkar det?
Det är troligen inget beslut för styrelsen att fatta.
Vad säger stadgarna? Det borde finnas beskrivet hur upplösandet av BRF ska gå till. Hur stor majoritet och i vilken form det ska ske. Givetvis så delas vinsten mellan innehavarna utifrån andelstal.
Citera
2021-10-31, 07:34
Medlem
För likvidation av en bostadsrättsförening krävs beslut vid föreningsstämma. Sntingen vid en stämma där samtliga röstberättigade är närvarande eller på två stämmor där det vid den första krävs enkel majoritet och den andra två tredjedels majoritet:
https://bolagsverket.se/fo/forenings...idation-1.1762
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in