2021-11-07, 09:17
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faquile781
Jag har själv haft kontakt med Beroendemottagningen 2 veckor efter en CT efter 20-25 år in och ut med Benso (på recept). Jag var panikslagen och mådde jättedåligt. Men de trodde nog att jag bara fiskade efter mer Benso när jag bad om hjälp med nedtrappning. Och eftersom jag hade slutat så kunde de inte göra mera. De ville skriva ut ett recept på Theralen och Lergigan. Men jag hade testat detta, och det hjälper inte. Så de lovade att hjälpa mig, och jag fick ett recept på någonting som jag aldrig har hört talas om. När jag kollade i FASS var det Theralen i tablettform. När jag påpekade detta var svaret att de är starkare. Jag tycker att de försökte lura mig, eller placebo-effekt?

Det enda som egentligen hände var att jag fick en stämpel i journalen att jag är tablettmissbrukare. Och den lär jag väl aldrig bli av med.

Okej men kan det inte vart för de ansåg att den mest kritiska fasen redan var avklarad iom 2 veckor fri? Funkade inte Theralentabletterna alls? Hur har den stämpeln påverkat dig negativt då? Det kanske blir så att jag inte får någon hjälp med nedtrappningen för att jag redan kommit så pass långt själv. Men då har jag iaf fått prata med experter, får jag bara theralen så kanske de e bättre än ingenting? Samtalsstöd kanske inte är helt oviktigt i en sådan här process? Risken om jag inte tar chansen till någon hjälp blir att ja bara kommer fortsätta knapra piller.

Förövrigt e det någon som har koll på om man kan lägga in sig på nämndemansgården och betala själv? De ska ha någon abstinensbehandling vilket lät bra men de lär ju kosta skjortan och halva byxbenet och ska man få det via kommmunen Så lär det ju dröja hur lång tid som helst..

Förtvivlad
Citera
2021-11-07, 11:35
Medlem
Jag har försökt att skicka ett PM till dig. Jag har 52 inlägg men jag blev medlem i september. Så jag skriver så fort det är möjligt.

Där jag bor vägrar de att skriva ut Benso överhuvudtaget, men det är kanske annorlunda där du bor.

Theralen kan ju hjälpa, det är ju så olika. Men tyvärr finns det ingen stödmedicinering att få från sjukvården. De enda råd jag har fått är tid och distraktion.

Med denna stämpel så kommer jag aldrig någonsin att få varken opiater, Benso eller Lyrica. Och de blir väldigt misstänksamma, så jag skulle nog försöka att undvika detta.

Har jag förstått rätt, att du har använt Stesolid i några månader? Frågan är om det då är nödvändigt att åka till ett hem. Och de brukar vara ganska tuffa och en snabb utsättning och sedan skickas man hem. Tyvärr så gör de inte något när Benso är ute ur kroppen, man får bara hjälp fram tills man slutar. Om det nu inte är ändrade regler? Kanske att någon annan vet?
Senast redigerad av faquile781 2021-11-07 kl. 11:49.
Citera
2021-11-07, 12:06
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faquile781
Jag har försökt att skicka ett PM till dig. Jag har 52 inlägg men jag blev medlem i september. Så jag skriver så fort det är möjligt.

Där jag bor vägrar de att skriva ut Benso överhuvudtaget, men det är kanske annorlunda där du bor.

Theralen kan ju hjälpa, det är ju så olika. Men tyvärr finns det ingen stödmedicinering att få från sjukvården. De enda råd jag har fått är tid och distraktion.

Med denna stämpel så kommer jag aldrig någonsin att få varken opiater, Benso eller Lyrica. Och de blir väldigt misstänksamma, så jag skulle nog försöka att undvika detta.

Har jag förstått rätt, att du har använt Stesolid i några månader? Frågan är om det då är nödvändigt att åka till ett hem. Och de brukar vara ganska tuffa och en snabb utsättning och sedan skickas man hem. Tyvärr så gör de inte något när Benso är ute ur kroppen, man får bara hjälp fram tills man slutar. Om det nu inte är ändrade regler? Kanske att någon annan vet?

Du kan inte skicka pm för att jag har vart medlem för kort tid du reggade ju september 2017.

Hur hjälpte theralen för dig få? Kunde du sova lite bättre?

Nej kanske inte e nödvändigt efter 3 mån men jag försöker överväga alla alternativ.
Jag nojar så för utsättningsymptomen/abstinensen det är nästan de värsta. Den här skiten har gjort mig psykiskt sjuk 🤢
Citera
2021-11-07, 12:53
Medlem
Aha, då förstår jag.

Theralen hjälpte första kvällen, och jag var så glad. Placebo för min del? Men sedan hände ingenting även jag om överdoserade i ren panik. Men jag har läst att man kan bli dåsig.

Jag förstår din oro, det är svårt när man inte vet vad som kommer att hända. Och ingen vet svaret, allting är så individuellt. Har du möjlighet att ta ledigt från jobbet? Om jag har förstått rätt så bor du inte ensam? Är hon förstående? Men kanske att du kan inställa dig på en låg period då du tar det lugnt, och inte har några krav. Men som sagt, vi är så olika.
Senast redigerad av faquile781 2021-11-07 kl. 13:14.
Citera
2021-11-07, 13:09
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Du kan inte skicka pm för att jag har vart medlem för kort tid du reggade ju september 2017.

Hur hjälpte theralen för dig få? Kunde du sova lite bättre?

Nej kanske inte e nödvändigt efter 3 mån men jag försöker överväga alla alternativ.
Jag nojar så för utsättningsymptomen/abstinensen det är nästan de värsta. Den här skiten har gjort mig psykiskt sjuk 🤢

Theralen i flytande form och Attarax i tablettform funkade toppen för mig för att sova. Det är inte placebo utan man blir verkligen dåsig. Be om det om du går till BC.

Som sagt, några andra läkemedel får man inte där. Det går emot deras "politik" att skriva ut droger man är beroende av.

Lägga in dig på avgiftning behöver du icke, och samma sak kommer BC och kommunen säga, så om du vill göra det kommer du behöva bekosta det själv.

Ärligt talat, som du själv säger, är din oro för att sluta en betydligt större fara än att faktiskt Sluta. Det kommer vara någon vecka av dålig sömn och ett par "mår inte så bra" stunder under dagen, inte mer än så. Jag drack alkohol när jag trappade ner och avslutade ett 3-årigt dåligt benso-missbruk på egen hand. Det hjälpte med GABA-recptorerna och underlättade att gå av. Jag rekommenderar att du läser på om vad som aktiverat GABA, och lägger upp en plan utifrån det för att din nedtrappning ska bli så behaglig som möjligt. Du klarar det!
Citera
2021-11-07, 14:01
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Theralen i flytande form och Attarax i tablettform funkade toppen för mig för att sova. Det är inte placebo utan man blir verkligen dåsig. Be om det om du går till BC.

Som sagt, några andra läkemedel får man inte där. Det går emot deras "politik" att skriva ut droger man är beroende av.

Lägga in dig på avgiftning behöver du icke, och samma sak kommer BC och kommunen säga, så om du vill göra det kommer du behöva bekosta det själv.

Ärligt talat, som du själv säger, är din oro för att sluta en betydligt större fara än att faktiskt Sluta. Det kommer vara någon vecka av dålig sömn och ett par "mår inte så bra" stunder under dagen, inte mer än så. Jag drack alkohol när jag trappade ner och avslutade ett 3-årigt dåligt benso-missbruk på egen hand. Det hjälpte med GABA-recptorerna och underlättade att gå av. Jag rekommenderar att du läser på om vad som aktiverat GABA, och lägger upp en plan utifrån det för att din nedtrappning ska bli så behaglig som möjligt. Du klarar det!

Okey tack för input! Men folk skriver att alkohol hjälper för stunden men att det skjuter upp abstinensen och ofta blir värre än innan så tillslut blir man alkoholist ist, så det är bara att byta ett beroende mot ett annat? Jag var först inne på att vara full i typ 3 veckor för att få bort det här men flera olika personer skrev att det var en dum idé. O söker man på tex amerikanska sidor så står det att det är en dum idé, bakfyllan ska tydligen bli mkt värre med och då botar man ju den med en bärs å sen e cirkusen igång.

Jag hoppas du har rätt att de bara blir lite sömnlöst å lite jag mår lite dåligt under någon vecka. Önskar att jag kunde veta det innan. Är rädd för biverkningar med hjärtat och pulsen samt ep osv. Men de verkar inte som att det är någon större risk för det.

Men kanske känns bättre om BC Säger det rakt ut till en då man e så jäkla hypokondrisk.. sen har jag ju legat på 10mg nu i 3 dagar så nedtrappningen kan ju inte pågå så hemskt mkt längre å då återstår ju bara en Sak. Sluta peta!

Ps jag har öl liggandes i kylen som någon sorts trygghet ifall ja blir spritt språngande galen så kan man alltid sänka en 7,2 för å lugna sig för stunden om inte annat..

Mvh
Citera
2021-11-07, 14:15
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Okey tack för input! Men folk skriver att alkohol hjälper för stunden men att det skjuter upp abstinensen och ofta blir värre än innan så tillslut blir man alkoholist ist, så det är bara att byta ett beroende mot ett annat? Jag var först inne på att vara full i typ 3 veckor för att få bort det här men flera olika personer skrev att det var en dum idé. O söker man på tex amerikanska sidor så står det att det är en dum idé, bakfyllan ska tydligen bli mkt värre med och då botar man ju den med en bärs å sen e cirkusen igång.

Jag hoppas du har rätt att de bara blir lite sömnlöst å lite jag mår lite dåligt under någon vecka. Önskar att jag kunde veta det innan. Är rädd för biverkningar med hjärtat och pulsen samt ep osv. Men de verkar inte som att det är någon större risk för det.

Men kanske känns bättre om BC Säger det rakt ut till en då man e så jäkla hypokondrisk.. sen har jag ju legat på 10mg nu i 3 dagar så nedtrappningen kan ju inte pågå så hemskt mkt längre å då återstår ju bara en Sak. Sluta peta!

Ps jag har öl liggandes i kylen som någon sorts trygghet ifall ja blir spritt språngande galen så kan man alltid sänka en 7,2 för å lugna sig för stunden om inte annat..

Mvh

Jag upplevde att det var lättare att hantera benso-abstinens mot kvällarna med alkohol första veckorna, men då hade jag som sagt ett dagligt 3-årigt missbruk i ryggen av benso och amfetamin. Du kan säkert klara dig fint utan alkohol, och bör lära dig att gå utan krycka vad gäller nykterhet, men i början kan det vara skönt att lätta på ångesten med alkohol, för att de facto sluta med benso. SLUTA med benso när du har SLUT på benso, eller släng resten. Inte under några omständigheter skall du ha benso liggandes hemma när du har beslutat dig för att sluta helt och hållet. Det kommer aldrig gå.

Du ska inte SUPA ner dig givetvis, utan kanske ta en öl eller två på kvällen, till sänggående. Absolut inte under dagen, ok? Största problemet för mig var sömnen (men den var fucked pga tjacket också), och så fort man börjar sova någorlunda, så är dagen efter i välmående som dag och natt.

Du behöver inte vara rädd för några fysiska symtom på nervsystemet eller kroppen, det finns ingen möjlighet att du har ett sådant beroende på ett par månaders tid, det är fysiskt omöjligt. Det enda du kommer ha är psykiska symtom, vilket är vad du vill underlätta med bra sömn, GABA-rik mat (googla), och lättare träning/promenader/yoga, samt någon öl när det krisar. Du kommer klara dig alldeles utmärkt. Jag är också hypokondriker av rang, är välbekant med panik-ångestattacker, och är ett neurotiskt fruntimmer i övrigt.

Kan jag klara det, så kan du också!
Citera
2021-11-07, 14:58
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Jag upplevde att det var lättare att hantera benso-abstinens mot kvällarna med alkohol första veckorna, men då hade jag som sagt ett dagligt 3-årigt missbruk i ryggen av benso och amfetamin. Du kan säkert klara dig fint utan alkohol, och bör lära dig att gå utan krycka vad gäller nykterhet, men i början kan det vara skönt att lätta på ångesten med alkohol, för att de facto sluta med benso. SLUTA med benso när du har SLUT på benso, eller släng resten. Inte under några omständigheter skall du ha benso liggandes hemma när du har beslutat dig för att sluta helt och hållet. Det kommer aldrig gå.

Du ska inte SUPA ner dig givetvis, utan kanske ta en öl eller två på kvällen, till sänggående. Absolut inte under dagen, ok? Största problemet för mig var sömnen (men den var fucked pga tjacket också), och så fort man börjar sova någorlunda, så är dagen efter i välmående som dag och natt.

Du behöver inte vara rädd för några fysiska symtom på nervsystemet eller kroppen, det finns ingen möjlighet att du har ett sådant beroende på ett par månaders tid, det är fysiskt omöjligt. Det enda du kommer ha är psykiska symtom, vilket är vad du vill underlätta med bra sömn, GABA-rik mat (googla), och lättare träning/promenader/yoga, samt någon öl när det krisar. Du kommer klara dig alldeles utmärkt. Jag är också hypokondriker av rang, är välbekant med panik-ångestattacker, och är ett neurotiskt fruntimmer i övrigt.

Kan jag klara det, så kan du också!

Tack för dina ord

Jag e bara rädd att om ja dricker lite bärs på kvällen så kommer ja fortsätta på dagen . Men jag ska ändå ta åt mig av dina tips du har ju uppenbarligen lyckats ta dig ur en värre situation än mig så.. erfarenhet väger tungt.

E du helt alkohol o drogfri nu eller?

Mvh
Citera
2021-11-07, 15:51
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Tack för dina ord

Jag e bara rädd att om ja dricker lite bärs på kvällen så kommer ja fortsätta på dagen . Men jag ska ändå ta åt mig av dina tips du har ju uppenbarligen lyckats ta dig ur en värre situation än mig så.. erfarenhet väger tungt.

E du helt alkohol o drogfri nu eller?

Mvh

Var inte rädd, utan testa och se vad som funkar bäst. Du kan göra annorlunda varje ny dag. Funkar inte gå av utan alkohol, så drick. Funkar inte med, så sluta drick. Det är verkligen så enkelt. Något man får lära sig i NA och AA är att varje dag på nytt göra om, göra rätt, om gårdagen inte funkade. Du har makten att göra annorlunda hela tiden, så var inte rädd.

Jag är drogfri sen 2 år tillbaka, dricker ibland.
Citera
2021-11-07, 20:31
Medlem
Har du fixat förlängd sjukskrivning för din fysiska åkomma?
Säger det igen, du måste lösa din jobbsituation som du ju får panik över. Det är kontraproduktivt att du är hemma och oroar dig. Kolla om du kan få något stöd på arbetet? Andra arbetsuppgifter? Kan du bli chef? Alt söka nytt jobb? Jag hade visst fel att du ”gjort bort dig”
Din hjärna har hakat upp sig och du är fixerad. Ju längre tiden går ju värre blir det. De små bensodoserna du tar nu hjälper inte mot din bakgrundsångest.
Jag tror att du har GAD.

Du kommer inte få mycket hjälp av beroendemottagningen. De kommer ej lägga in dig, de kommer ej sjukskriva dig, de kommer ej skriva ut benso, förutom möjligen Oxascand 5 mg till natten i tre nätter. Lite plojmediciner som Atarax kan du få. Det positiva är att du kan få 10 st KBT samtal och remiss till öppenvårdspsyk för din GAD.
Visst kan du bekosta Nämdemansgården själv. Räkna med 1 mån och 60 000 kr. De tar in alla som betalar, de är privata och har inte råd att tacka nej till någon som söker. Naturligtvis ingen benso där.

Jag vill inte vara elak, har peppat dig förut.
Men så här ser verkligheten ut.

Att gå på öppenvårdspsyk, få behandling, deltidssjukskrivning och en kontaktperson kanske inte är så dumt?
Citera
2021-11-07, 20:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaNiin21
- - - Naturligtvis ingen benso där.
- - - -

Första och sista gången jag var på behandlingshem (Hjälla, just N-gården) var det en kärring, överläkare, men alltså där i egenskap av patient, som i godan ro och utan att behöva smussla kunde knapra sina Nitrazepam. Frågade varför hon inte väl där försökte bli helren öht - hon begrep inte ens frågan; "men jag stååår ju på dem..."
Citera
2021-11-08, 09:12
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Var inte rädd, utan testa och se vad som funkar bäst. Du kan göra annorlunda varje ny dag. Funkar inte gå av utan alkohol, så drick. Funkar inte med, så sluta drick. Det är verkligen så enkelt. Något man får lära sig i NA och AA är att varje dag på nytt göra om, göra rätt, om gårdagen inte funkade. Du har makten att göra annorlunda hela tiden, så var inte rädd.

Jag är drogfri sen 2 år tillbaka, dricker ibland.

Perfekt det är ju så man vill bli igen. Någon som kan dricka ibland thats it.

Updattering:
Ligger på 10mg den 4 dagen. Konstigt nog så känner jag mig lite lugnare, förmodligen pga lugnande kommentarer här i tråden och stöd. Jag har tid på BC på onsdag så det e bara 3 dagar kvar dit så jag tänker gå på 10mg tills dess. Får jag ingen hjälp där så kör jag 5 mg varje kväll sista veckan . Som jag nämnt tidigare så tror jag att mkt kan vara psykiskt men då skadar det inte å prata med dem på bc. Kanske nedtrappningen fungerar ganska bra? Jag vet att alla skriker klipp direkt men ja tkr ändå nedtrappningen verkar hjälpa litegranna. Känner ingen större skillnad nu på 10 jämfört med 20 för 1,5 vecka sen. Mår ungefär lika dåligt. Det jobbigaste kommer förstås några dagar efter jag nollat å klippt allt. Men då kommer jag kasta tabbarna samma dag så det inte finns någon återvändo. Så får man väl bereda sig på nån vecka lr 2 med helvetet på jorden men då har jag iaf gjort vad ja kunnat.

Tack till alla som orkar läsa

Må bäst å njut av era liv

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in