2022-02-07, 18:30
Medlem
Joneskuusi. Naturligtvis så respekterar jag dina val, och vill absolut inte käfta emot. Det är din kropp och dina val.

Men jag jobbade som sjuksköterska på sjukhusets beroendemottagning under många år. Och i Läkarboken står det med kursiv text; "Neuroleptika har givetvis ingen plats i behandlingen av BDZ-abstinens."

Problemet med Gabapentin är att det kan verka fungera. Men eftersom hjärnan och nervsystemet inte reagerar på ett normalt sätt så kan det få paradoxala effekter. Och det är samma sak med vitaminer. Det kan fungera i några dagar, men sedan vaknar man med ett helvetiskt bakslag. Hjärnan är hyperkänslig, och kan reagera på ett sätt som är mycket obehagligt. Och man märker det inte förrän det är försent.

Men nu ska jag vara tyst, jag lovar! Jag kan förstå att jag verkar irriterande. Men mina åsikter är inte bara från mitt jobb, utan även från egna erfarenheter. Sjuksköterskan hamnade själv i skiten.

Jag önskar dig lycka till, och att din abstinens och återhämtning går snabbt och så smärtfritt som möjligt.
Citera
2022-02-07, 20:50
Medlem
yournotlikemes avatar
Benzo är ett förbannat helvete och att gå igenom en rejäl avtändning är inget jag önskar min värsta fiende. Har själv råkat ut för delirium och blivit sövd med Propofol och vaknat på IVA.

Dock bör du klara relativt smärtfritt att klara av att sluta enbart efter 3 månader på det, men det är ingen lek och allt är relativt och alla reagerar olika. Jag har lyckats klippa efter 6 år på skiten och det är fan som att lära dig krypa igen.

Tinnitus, ljud och ljuskänslig. Första två månaderna utan skakade jag så jag klarade inte av att lyfta mat på gaffeln. Jag fick tre veckors nedtrappning och sen äta Tegretol i veckor efteråt. Kunde knappt stå upp för jag vibrerade i hela skelettet. Puls på 130+ var inte ovanligt första tiden.

Tips:
Inderal! Betablockerare som lugnar ner hela kroppen och pulsen framförallt.
Skippa nikotin och koffein!
När du kan, börja träna! Du kmr må så mkt bättre.
Se till att äta bra. Samt att iaf få 3-6 timmar sömn varje natt. Nozinan, Melatonin och Olanzapin funkade för mig!
Trotsa din Agorafobi du troligtvis kmr få. Du kmr bara vilja under täcket och typ vilja dö många dagar. GÅ UPP och ut, umgås med folk hur förjävligt det än känns!

Detta kmr påskynda ditt tillfrisknande. Lycka till!
Citera
2022-02-07, 21:52
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Benzo är ett förbannat helvete och att gå igenom en rejäl avtändning är inget jag önskar min värsta fiende. Har själv råkat ut för delirium och blivit sövd med Propofol och vaknat på IVA.

Dock bör du klara relativt smärtfritt att klara av att sluta enbart efter 3 månader på det, men det är ingen lek och allt är relativt och alla reagerar olika. Jag har lyckats klippa efter 6 år på skiten och det är fan som att lära dig krypa igen.

Tinnitus, ljud och ljuskänslig. Första två månaderna utan skakade jag så jag klarade inte av att lyfta mat på gaffeln. Jag fick tre veckors nedtrappning och sen äta Tegretol i veckor efteråt. Kunde knappt stå upp för jag vibrerade i hela skelettet. Puls på 130+ var inte ovanligt första tiden.

Tips:
Inderal! Betablockerare som lugnar ner hela kroppen och pulsen framförallt.
Skippa nikotin och koffein!
När du kan, börja träna! Du kmr må så mkt bättre.
Se till att äta bra. Samt att iaf få 3-6 timmar sömn varje natt. Nozinan, Melatonin och Olanzapin funkade för mig!
Trotsa din Agorafobi du troligtvis kmr få. Du kmr bara vilja under täcket och typ vilja dö många dagar. GÅ UPP och ut, umgås med folk hur förjävligt det än känns!

Detta kmr påskynda ditt tillfrisknande. Lycka till!

Tack för tipsen! Vart på benson i 5månader inte 3. Det började med att Jag tog 2 - 3 mg xanor varje dag i 3veckor, sen när jag märkte hur jobbigt det blev att sluta så började jag trappa ned med stesolid, trappade fort i början från 40mg till 10mg men stannade jag på 10mg i ungefär 2 månader, sen trappade jag ned från 10mg via beroendecentrum och tog bort 1mg var 5e dag cirka. Nu har det gått 3 dygn sen sista intaget på 2mg.

De abstinens besvär jag har är:
Dålig sömn/svårt att sova
Ångest
Huvudvärk
Ljus/ljud känslig
Skakar/darrar, speciellt händer
Depression
Paranoid/rädd
Små hallucinationer, (som man viftar undan)
Huvudet känns som en ballong, tryck över ögonen och synen vibrerar och det susar i öronen.
Symtomen kommer och går fram å tillbaka.
Men det låter typ värre än vad det är.

Tror det är mkt tuffare för folk som går cold Turkey från höga doser. Jag har ju i princip trappat ned hela tiden och legat på låg dos stesolid större delen av tiden jag tagit benson

Har massa diffusa symtom men försöker att inte tänka på det för det blir bara värre.

Har lergigan och theralen för sömnen, funkar att sova på när man väl somnar.

Köpte hem massa kosttillskott som ska lugna lite: L-theanin, Gaba, 5htp, cbd olja, magnesium, niacin och en mix av valeriana och citronmeliss o andra örter.
Sen har jag typ 40st gabapentin 300mg som jag överväger att ta. (Inte bestämt mig ännu) har provat dem innan jag gick av stressen å det lindrade som fan.
Vissa säger att det är dumt o ta medans vissa säger att det är lugnt
-om man inte tar det länge -för det går inte på gabareceptorerna.

Än så länge har det inte blivit något gym,e för skakis men kör ett par promenader om dagen.

Är försiktigt optimistisk och hoppas att det inte ska bli mkt värre än såhär som det e nu.

Mvh Jones
Senast redigerad av Joneskuusi 2022-02-07 kl. 22:29.
Citera
2022-02-07, 22:02
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faquile781
Joneskuusi. Naturligtvis så respekterar jag dina val, och vill absolut inte käfta emot. Det är din kropp och dina val.

Men jag jobbade som sjuksköterska på sjukhusets beroendemottagning under många år. Och i Läkarboken står det med kursiv text; "Neuroleptika har givetvis ingen plats i behandlingen av BDZ-abstinens."

Problemet med Gabapentin är att det kan verka fungera. Men eftersom hjärnan och nervsystemet inte reagerar på ett normalt sätt så kan det få paradoxala effekter. Och det är samma sak med vitaminer. Det kan fungera i några dagar, men sedan vaknar man med ett helvetiskt bakslag. Hjärnan är hyperkänslig, och kan reagera på ett sätt som är mycket obehagligt. Och man märker det inte förrän det är försent.

Men nu ska jag vara tyst, jag lovar! Jag kan förstå att jag verkar irriterande. Men mina åsikter är inte bara från mitt jobb, utan även från egna erfarenheter. Sjuksköterskan hamnade själv i skiten.

Jag önskar dig lycka till, och att din abstinens och återhämtning går snabbt och så smärtfritt som möjligt.

Ja jag har faktiskt läst den på nätet men gabapentin är inte neuroleptika.

Nej då det är inte irriterande att du skriver det är bara bra att höra olika åsikter och erfarenheter, jag säger inte att det är bra att ta gabapentin men jag utesluter inte att det kan va bra att ta under några dagar när det är som värst i början efter man nollat.
Kollar man online så tycks det råda delade meningar kring det, vilket i sig gör det lite obehagligt att ta för man vill ju inte förvärra sin redan dåliga situation.
Vitaminer förstår jag inte hur det kan va negativt att ta, jag har köpt ett gäng olika kosttillskott som ska vara lugnande tänker att det kan inte skada att prova.

Tack för omtanken
Citera
2022-02-08, 05:44
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Ja jag har faktiskt läst den på nätet men gabapentin är inte neuroleptika.

Nej då det är inte irriterande att du skriver det är bara bra att höra olika åsikter och erfarenheter, jag säger inte att det är bra att ta gabapentin men jag utesluter inte att det kan va bra att ta under några dagar när det är som värst i början efter man nollat.
Kollar man online så tycks det råda delade meningar kring det, vilket i sig gör det lite obehagligt att ta för man vill ju inte förvärra sin redan dåliga situation.
Vitaminer förstår jag inte hur det kan va negativt att ta, jag har köpt ett gäng olika kosttillskott som ska vara lugnande tänker att det kan inte skada att prova.

Tack för omtanken

Kan säga från egen erfarenhet att Gabapentin är riktigt bra vid avtändning från Benzo. Jag gick på det i 4 veckor när jag klev av. Det är både kramplösande och ångestdämpande samt minskar skakningarna ganska bra. Det ger heller inget jobbig avtändning enligt mig.

Ta 300mg tre ggr om dagen. Det hjälper enormt.
Citera
2022-02-08, 05:50
Medlem
anuwat01s avatar
Jag hade benzo utskrivet en kortare period så jag kan förstå hur det känns för dig. Fyfan man fick ju helt sjuk panikångest och självmordstankar.
Hopps det blir uthålligt för dig annars kontakta vården.
Citera
2022-02-08, 08:04
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Kan säga från egen erfarenhet att Gabapentin är riktigt bra vid avtändning från Benzo. Jag gick på det i 4 veckor när jag klev av. Det är både kramplösande och ångestdämpande samt minskar skakningarna ganska bra. Det ger heller inget jobbig avtändning enligt mig.

Ta 300mg tre ggr om dagen. Det hjälper enormt.

Vad tror du om att äta det efter man klivit av stessen? Jag klev av för 3 dagar sen och har 40st 300mg. Tror du det är negativt att ta det eller lindrar det Bara, drar man ut på återhämtningsprocessen tro?
Citera
2022-02-08, 08:35
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anuwat01
Jag hade benzo utskrivet en kortare period så jag kan förstå hur det känns för dig. Fyfan man fick ju helt sjuk panikångest och självmordstankar.
Hopps det blir uthålligt för dig annars kontakta vården.

Tack, Har redan kontakt med vården.
Berätta gärna mer!
Hur länge tog du benso, hur mkt, vilken sort,
Hur Slutade du? Trappade du ned? Fick du andra mediciner för sömn som theralen eller dylikt?
Citera
2022-02-08, 08:54
Medlem
mvpys avatar
Jag gick själv av ett beroende av benzo för ungefär ett år sedan (30mg per dag). Det var riktigt tungt ett par veckor, och i synnerhet den första.

Men du nojar alldeles för mycket vilket kommer göra att du lider i onödan. Med din nedtrappning borde du knappt haft några at-symtom alls. Mycket av det här är tyvärr inbillning.

Jag säger verkligen det i all välmening!
Citera
2022-02-08, 08:56
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Vad tror du om att äta det efter man klivit av stessen? Jag klev av för 3 dagar sen och har 40st 300mg. Tror du det är negativt att ta det eller lindrar det Bara, drar man ut på återhämtningsprocessen tro?

Enligt mig ger inte Gabapentin någon märkvärdig AT alls om man äter det som ordinerat och inte för länge. Ät det i 2-3 veckor tycker jag. Det hjälpte mig enormt och var ej jobbigt att kliva av.
Citera
2022-02-08, 09:28
Medlem
anuwat01s avatar
Citat:
Tack, Har redan kontakt med vården.
Berätta gärna mer!
Hur länge tog du benso, hur mkt, vilken sort,
Hur Slutade du? Trappade du ned? Fick du andra mediciner för sömn som theralen eller dylikt?

Iof inre riktig benzo men Zopiclon 100-pack som jag skulle endast ta vid sömnbehov blev att jag tog dom hela tiden i 1-2veckor. Trappde inte ner (vilket var dumt) utan slutade helt tvärt pga att dom tog slut.
Mådde satan i 3 dygn var helt svart under ögonen och var tvungen att sjukskriva mig.
Inga andra mediciner.

Det underliga med stilboct var att jag kände mig inte alls påverkad eller trött men dagen efter vakna jag alltid av att jag hade skrivit helt sjuka saker på sms och facebook samt forum. Med noll minne av det, verkligen inte ens kommit igåg att jag hållt mobilen. Läskigt.
Citera
2022-02-08, 09:33
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jag gick själv av ett beroende av benzo för ungefär ett år sedan (30mg per dag). Det var riktigt tungt ett par veckor, och i synnerhet den första.

Men du nojar alldeles för mycket vilket kommer göra att du lider i onödan. Med din nedtrappning borde du knappt haft några at-symtom alls. Mycket av det här är tyvärr inbillning.

Jag säger verkligen det i all välmening!

Som jag skrev där tidigare citat ” De abstinens besvär jag har är:
Dålig sömn/svårt att sova
Ångest
Huvudvärk
Ljus/ljud känslig
Skakar/darrar, speciellt händer
Depression
Paranoid/rädd
Trötthet/omotiverad
Små hallucinationer, (som man viftar undan)
Huvudet känns som en ballong, tryck över ögonen och synen vibrerar och det susar i öronen.
Symtomen kommer och går fram å tillbaka.
Men det låter typ värre än vad det är.

Tror det är mkt tuffare för folk som går cold Turkey från höga doser. Jag har ju i princip trappat ned hela tiden och legat på låg dos stesolid större delen av tiden jag tagit benson

Har massa diffusa symtom men försöker att inte tänka på det för det blir bara värre.”

Det är inte inbillning men som jag också skrev är jag försiktigt optimistisk att det inte ska bli värre än vad det är nu: (3dagar sen jag hoppa av)

Men tack för dina ord de hjälper faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in