Citat:
Ursprungligen postat av
yournotlikeme
Benzo är ett förbannat helvete och att gå igenom en rejäl avtändning är inget jag önskar min värsta fiende. Har själv råkat ut för delirium och blivit sövd med Propofol och vaknat på IVA.
Dock bör du klara relativt smärtfritt att klara av att sluta enbart efter 3 månader på det, men det är ingen lek och allt är relativt och alla reagerar olika. Jag har lyckats klippa efter 6 år på skiten och det är fan som att lära dig krypa igen.
Tinnitus, ljud och ljuskänslig. Första två månaderna utan skakade jag så jag klarade inte av att lyfta mat på gaffeln. Jag fick tre veckors nedtrappning och sen äta Tegretol i veckor efteråt. Kunde knappt stå upp för jag vibrerade i hela skelettet. Puls på 130+ var inte ovanligt första tiden.
Tips:
Inderal! Betablockerare som lugnar ner hela kroppen och pulsen framförallt.
Skippa nikotin och koffein!
När du kan, börja träna! Du kmr må så mkt bättre.
Se till att äta bra. Samt att iaf få 3-6 timmar sömn varje natt. Nozinan, Melatonin och Olanzapin funkade för mig!
Trotsa din Agorafobi du troligtvis kmr få. Du kmr bara vilja under täcket och typ vilja dö många dagar. GÅ UPP och ut, umgås med folk hur förjävligt det än känns!
Detta kmr påskynda ditt tillfrisknande. Lycka till!
Tack för tipsen! Vart på benson i 5månader inte 3. Det började med att Jag tog 2 - 3 mg xanor varje dag i 3veckor, sen när jag märkte hur jobbigt det blev att sluta så började jag trappa ned med stesolid, trappade fort i början från 40mg till 10mg men stannade jag på 10mg i ungefär 2 månader, sen trappade jag ned från 10mg via beroendecentrum och tog bort 1mg var 5e dag cirka. Nu har det gått 3 dygn sen sista intaget på 2mg.
De abstinens besvär jag har är:
Dålig sömn/svårt att sova
Ångest
Huvudvärk
Ljus/ljud känslig
Skakar/darrar, speciellt händer
Depression
Paranoid/rädd
Små hallucinationer, (som man viftar undan)
Huvudet känns som en ballong, tryck över ögonen och synen vibrerar och det susar i öronen.
Symtomen kommer och går fram å tillbaka.
Men det låter typ värre än vad det är.
Tror det är mkt tuffare för folk som går cold Turkey från höga doser. Jag har ju i princip trappat ned hela tiden och legat på låg dos stesolid större delen av tiden jag tagit benson
Har massa diffusa symtom men försöker att inte tänka på det för det blir bara värre.
Har lergigan och theralen för sömnen, funkar att sova på när man väl somnar.
Köpte hem massa kosttillskott som ska lugna lite: L-theanin, Gaba, 5htp, cbd olja, magnesium, niacin och en mix av valeriana och citronmeliss o andra örter.
Sen har jag typ 40st gabapentin 300mg som jag överväger att ta. (Inte bestämt mig ännu) har provat dem innan jag gick av stressen å det lindrade som fan.
Vissa säger att det är dumt o ta medans vissa säger att det är lugnt
-om man inte tar det länge -för det går inte på gabareceptorerna.
Än så länge har det inte blivit något gym,e för skakis men kör ett par promenader om dagen.
Är försiktigt optimistisk och hoppas att det inte ska bli mkt värre än såhär som det e nu.
Mvh Jones