Ja vad tycker ni om det musikaliska utbudet i SR?
Å ena sidan försvarar hon att man spelar hip och rap som glorifierar ghettovåld , och kriminalitet men sk högerextrem musik sänder de inte.
Citat:
Vi utgår från verket snarare än vad artisten står för - Anna Karin Larsson
Jag är dock för yttrandefrihet och tycker man skall spela alla de olika genrer som finns. Jag hör gärna på den sovjetiska nationalsången och Horst Wesselied eftersom båda är bra musik även om de står för två helt olika ideologier.
Metalmusik som genre spelas i alla fall allt för sällan på SR. Det verkar som det av kvinnor ledda SR inte tänker på vad de västerländska männen också vill ha i utbudet. Även visor av Bellman och Taube tycker jag spelas för sällan.
Citat:
Vi tar alltid de här sakerna från fall till fall. Verket är en sak och upphovsmannen är en annan. Den konstnärliga friheten är väldigt viktig för oss, säger Anna-Karin Larsson.
Men konstnärlig frihet verkar bara vara viktigt om det inte är just provästligt.
Jag förstår att de inte får bryta mot hets mot folkgrupp, men att hylla vikingakultur som Amon Amarth eller sjunga om historia som Sabaton är inte hets mot folkgrupp och att dessa band sällan eller inte spelas finns det ingen juridisk anledning till. Det är av SR-journalisternas egna smakmässiga och vänsteranledningar sådan musik sällan dyker upp i Sveriges Radio.