• 1
  • 2
2021-10-25, 15:39
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ja vad tycker ni om det musikaliska utbudet i SR?

Å ena sidan försvarar hon att man spelar hip och rap som glorifierar ghettovåld , och kriminalitet men sk högerextrem musik sänder de inte.

Citat:
Vi utgår från verket snarare än vad artisten står för - Anna Karin Larsson

Jag är dock för yttrandefrihet och tycker man skall spela alla de olika genrer som finns. Jag hör gärna på den sovjetiska nationalsången och Horst Wesselied eftersom båda är bra musik även om de står för två helt olika ideologier.

Metalmusik som genre spelas i alla fall allt för sällan på SR. Det verkar som det av kvinnor ledda SR inte tänker på vad de västerländska männen också vill ha i utbudet. Även visor av Bellman och Taube tycker jag spelas för sällan.

Citat:
Vi tar alltid de här sakerna från fall till fall. Verket är en sak och upphovsmannen är en annan. Den konstnärliga friheten är väldigt viktig för oss, säger Anna-Karin Larsson.

Men konstnärlig frihet verkar bara vara viktigt om det inte är just provästligt.

Jag förstår att de inte får bryta mot hets mot folkgrupp, men att hylla vikingakultur som Amon Amarth eller sjunga om historia som Sabaton är inte hets mot folkgrupp och att dessa band sällan eller inte spelas finns det ingen juridisk anledning till. Det är av SR-journalisternas egna smakmässiga och vänsteranledningar sådan musik sällan dyker upp i Sveriges Radio.
Citera
2021-10-25, 15:41
Medlem
Ingen på SR eller SVT har någon som helst trovärdighet.
Citera
2021-10-25, 15:42
Medlem
Hon spelar det som kan driva på den mångkulturella agendan. Lite worldmusic här, ortens gangsterrapp där, arabisk sångteknik, indiska halvtoner, afrikanska bongotrummor och negersångare. Det går att driva normaliseringsagenda i all media!
Citera
2021-10-25, 15:46
Vad som spelas på Sveriges Radio reflekterar vad som spelas bland ungdomarna. Gå in på Spotify och titta på vad som är hetast i Sverige, ungefär samma artister. Anledningen varför de inte spelar musik som du gillar är för att det inte är populärmusik.
Citera
2021-10-25, 15:50
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag förstår att de inte får bryta mot hets mot folkgrupp, men att hylla vikingakultur som Amon Amarth eller sjunga om historia som Sabaton är inte hets mot folkgrupp och att dessa band sällan eller inte spelas finns det ingen juridisk anledning till. Det är av SR-journalisternas egna smakmässiga och vänsteranledningar sådan musik sällan dyker upp i Sveriges Radio.

Jag tänker samma tanke varenda gång jag hör att man ska skilja på verk och person - Att det skulle vara helt otänkbart för SR att ge t.ex. Ultima Thule ett pris - men Yasin gick bra. Det är så olika måttstockar och (för att vara diplomatisk) gränsar till hyckleri.

Angående utbudet av musik i SR har jag ingen åsikt i övrigt. Lyssnar mycket på SR men inte på någon av musikkanalerna.

I övrigt bör hela radiohuset monteras ner, sten för sten, för att sedan inkapslas i en hålighet i urberget i tusentals år. Platsen där det stod bör grävas ut och en saltvattenssjö angöras för att förhindra att något någonsin kan växa där. Marken bör även märkas som minnesmonument med ett museum dit skolelever bör vallfärda för att ta del av hur illa det kan gå när journalister grupptänker och ser det som sin yttersta uppgift att för eveigt tillskansa sig skattebetalarnas pengar för att driva egna agendor och moralisera godtyckligt.
Citera
2021-10-25, 16:25
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag är själv hårdrockare. Jag kan förstå att SR inte spelar den musik jag älskar speciellt ofta, för vi verkar vara få som lyssnar på det. Sen är jag lagom konspiratorisk och tror på att viss musik lyssnans på av typ bottar eller köpta klick etc. Men jag tror ändå att SR är ganska represenativt.
Lyssnar själv ogärna på P3 (som ju ska vara ungdomligare) utan snarare på P1 eller P4 när det är sportextra. Tycker att utbudet på P4 är ganska varierat och jag slipper som regel gangsterrappen.

Som ditt exempel med Amon Amarth kan jag som själv älskar att bröla med till the pursuit of vikings även förstå om dagens ungdom tycker att det är både skränigt och töntigt. Därav tänker jag att det inte platsar i t.ex P3.
Citera
2021-10-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Jag tänker samma tanke varenda gång jag hör att man ska skilja på verk och person - Att det skulle vara helt otänkbart för SR att ge t.ex. Ultima Thule ett pris - men Yasin gick bra. Det är så olika måttstockar och (för att vara diplomatisk) gränsar till hyckleri.

Angående utbudet av musik i SR har jag ingen åsikt i övrigt. Lyssnar mycket på SR men inte på någon av musikkanalerna.

I övrigt bör hela radiohuset monteras ner, sten för sten, för att sedan inkapslas i en hålighet i urberget i tusentals år. Platsen där det stod bör grävas ut och en saltvattenssjö angöras för att förhindra att något någonsin kan växa där. Marken bör även märkas som minnesmonument med ett museum dit skolelever bör vallfärda för att ta del av hur illa det kan gå när journalister grupptänker och ser det som sin yttersta uppgift att för eveigt tillskansa sig skattebetalarnas pengar för att driva egna agendor och moralisera godtyckligt.

Bara för att provocera lite. Jag avskyr själv dagens gansterrapp, men när gjorde Thule senast en hit som dagens ungdomar klickade sönder sig på på spotify?

Hade de gjort en superhit som toppade spellistor hade förmodlige SR haft svårare att ta avstånd.
Citera
2021-10-25, 16:36
Medlem
Tja, det är väl bara attbörjalyssna på andra kanaler isf? Eller starta en egen? Som Radio Islam tex. Kan väl inte anklagas för attvara pro-västlig?
Citera
2021-10-25, 16:46
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Bara för att provocera lite. Jag avskyr själv dagens gansterrapp, men när gjorde Thule senast en hit som dagens ungdomar klickade sönder sig på på spotify?

Hade de gjort en superhit som toppade spellistor hade förmodlige SR haft svårare att ta avstånd.

Det var ett exempel men visst var Thule väldigt populära på 90-talet och då spelade inte SR musiken alls om jag minns rätt. Att ge ett pris skulle vara uteslutet. Det är väl fler artister som SR aktivt valt att inte spela på grund av någon slags värdegrund. En slentriansökning gjorde gällande att Eddie Meduza var en sån till exempel.

Jag har ingen åsikt om de förtjänar ett pris eller inte men att skilja på verk och person går uppenbarligen bara bra i de fall man bestämt sig för att det går bra.
Citera
2021-10-25, 17:03
Medlem
Studsbolls avatar
Inte för att SR har mågon trovärdighet i största allmänhet, t o m Janne Josefsson har sagt att journalisterna där är väntertomtar. Man kan dock inte säga att SR generellt spelar negermusik och skräp, utan detta gäller endast P3. Själv lyssnar jag på P1 och P2 och inte något oljud står att finna. P3 däremot verkar vinnlägga sig om att premiera framför allt våldbejakande rap, men eftersom övriga programpunkter på P3 också är dynga så gör det inget utöver att detta svineri självklart inte borde vara skattefinansierat.
Citera
2021-10-25, 17:51
Medlem
Herostratoss avatar
Jag tycker SVT/SR bör läggas ner. Helt. Sen får de som jobbar där hitta jobb någon annanstans. Förhoppningsvis där de inte lever på skattebetalarnas pengar och producerar en massa skit.
Citera
2021-10-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det var ett exempel men visst var Thule väldigt populära på 90-talet och då spelade inte SR musiken alls om jag minns rätt. Att ge ett pris skulle vara uteslutet. Det är väl fler artister som SR aktivt valt att inte spela på grund av någon slags värdegrund. En slentriansökning gjorde gällande att Eddie Meduza var en sån till exempel.

Jag har ingen åsikt om de förtjänar ett pris eller inte men att skilja på verk och person går uppenbarligen bara bra i de fall man bestämt sig för att det går bra.

Åter igen vet jag inte, men var Eddie någonsin så mainsream stor att han kunde få ett pris på SR? Eller ens spelas? Sen kan jag även där förstå att gemen Svennson inte vill att någon skanderar - JOSSEFIIIIIIIN, VILL DU SUGA MIN KUUUUUUK i Sveriges radio. Dock undrar jag ifs om folk ville höra Yasin och Einars samlade verk om våldet i orten? På P3 möjligen där det är "ungdomskultur". Eddie var ett unikum även om han var stor i vissa kretsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in