2021-10-25, 19:44
Medlem
Maureliuss avatar
Jag hoppas att alla som jobbar inom public service kommer att bli förklarade fredslösa i framtiden, dvs klappjakt på dem!
Citera
2021-10-25, 19:51
Medlem
JetSocietys avatar
Hörde henne på p1 idag.

Angående att spela musik från person som är brottsmisstänkt.
Det beror på vad för brott.

-Hets mot folkgrupp = inte ok!

-Kidnappning = ok!

Konstigt att dom då spelar musik med Jason "Timbuktu" diarré med tanke på hur han uttryckt sig om vita människor allmänt och Jimmie Åkesson i synnerhet.

Just det, hatbrottslagarna gäller bara när vita människor yttrar sig, inte tvärtom.
Hudfärgshandikappade som "Timbuktu" behöver hjälp på grund av sitt handikapp och vi med högre IQ får finna oss i att han tillåts hata eftersom han inte förstår bättre
Citera
2021-10-25, 20:01
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Åter igen vet jag inte, men var Eddie någonsin så mainsream stor att han kunde få ett pris på SR? Eller ens spelas? Sen kan jag även där förstå att gemen Svennson inte vill att någon skanderar - JOSSEFIIIIIIIN, VILL DU SUGA MIN KUUUUUUK i Sveriges radio. Dock undrar jag ifs om folk ville höra Yasin och Einars samlade verk om våldet i orten? På P3 möjligen där det är "ungdomskultur". Eddie var ett unikum även om han var stor i vissa kretsar.

Jag vet inte, jag har aldrig lyssnat på Eddie Meduza mer än att ha hört någon låt som någon spelat någon gång... men om man nu ska skilja på verk och person så verkar det vara väldigt selektivt på SR.

Citerar sökning som jag inte kan garantera sanningshalten i men finner inte riktigt att jag behöver betvivla:

"Enligt Nyheter Idag har Eddie Meduza över 70 miljoner lyssningar på Spotify på sina 10 populäraste låtar, medan Ultima Thule har närmare 20 miljoner lyssningar på samma antal låtar"

Om man nu skiljer på verk och person kan det kanske, möjligen, berättiga till några spelningar kan man tycka? Åter igen, jag gör ingen musikalisk bedömning men om man nu skiljer på verk och person och spelar populär musik så måste väl 70 miljoner lyssningar kanske betyda åtminstone något?
Citera
2021-10-25, 20:36
Medlem
arakas avatar
Det enda mera hjärndöda musiklyssnandet än p3 skvalet måste vara kanalerna Mix Rix.
Det är för mig en gåta att dessa har lyssnare överhuvudtaget med all streaming och nedladdning som finns tillgänglig.
Citera
2021-10-25, 21:10
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Jag vet inte, jag har aldrig lyssnat på Eddie Meduza mer än att ha hört någon låt som någon spelat någon gång... men om man nu ska skilja på verk och person så verkar det vara väldigt selektivt på SR.

Citerar sökning som jag inte kan garantera sanningshalten i men finner inte riktigt att jag behöver betvivla:

"Enligt Nyheter Idag har Eddie Meduza över 70 miljoner lyssningar på Spotify på sina 10 populäraste låtar, medan Ultima Thule har närmare 20 miljoner lyssningar på samma antal låtar"

Om man nu skiljer på verk och person kan det kanske, möjligen, berättiga till några spelningar kan man tycka? Åter igen, jag gör ingen musikalisk bedömning men om man nu skiljer på verk och person och spelar populär musik så måste väl 70 miljoner lyssningar kanske betyda åtminstone något?

Det är ju sant. Men samtidigt om vi håller oss till P3 som exempel tror jag inte att de spelar Arita Franklin, stones och beatles varje dag heller utan försöker hålla sig till dagens populära musik. Nu vet jag inte hur mycket de spelade Eddie eller Thule när de var som störst, men tror inte heller att de spelade jätte mycket In flames eller Entombed när de var som störst heller, för att det inte speglar den större massans populärkultur om jag förstått skiten rätt.

Sen har de la riktade program typ något för hårdrock och punk iaf. Har de inga specialprogram för andra genres?
P2 har ju lätt det coolaste uppdraget att bevara klassisk musik. Hatten av för det. Stressad och kör bil!? På med P2
Citera
2021-10-25, 21:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredosO
Vad som spelas på Sveriges Radio reflekterar vad som spelas bland ungdomarna. Gå in på Spotify och titta på vad som är hetast i Sverige, ungefär samma artister. Anledningen varför de inte spelar musik som du gillar är för att det inte är populärmusik.

Är det då inte märkligt att i stort sett alla de kommersiella kanalerna, dvs kanaler som drivs av vinstintresserade investorer och hela tiden eftersträvar högsta möjliga lyssnarsiffror så de kan attrahera reklamköpare, spelar helt annan musik??
Här är Sveriges största radiokanaler med antal tusen lyssnare per dag:

SR P1 1401
SR P2 164
SR P3 715
SR P4 3049
Mix Megapol 862
RIX FM 875
STAR FM 407
Rockklassiker 433
NRJ 524
Av dessa kanaler är det vad jag vet endast P3 som ens skulle drömma om att spela förortsrap - med så behöver de ju inte heller bry sig om missnöjda aktieägare..

Edit: källan: https://www.kantarsifo.se/rapporter-...fror-radio-ppm
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-10-25 kl. 21:24.
Citera
2021-10-25, 21:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
2015-2018 tappade P3 40% av sina lyssnare - själv är jag rätt övertygad om att det till stor del berodde på just musikutbudet. P3 spelar helt enkelt sånt de ser ligger högt på Spotify, men om det till stor del är köpta lyssningar så speglar det ju inte vad publiken vill höra - därav flyr lyssnarna.

(Sen blev det knappast bättre av att radiopratarna, särskilt i morgonprogrammen som tidigare var populära, nuförtiden så ofta svär, tjuter rätt ut, pratar om sex och talar så dålig svenska att man knappt hör vad de säger - detta gäller även många helsvenska radiopratare som mest flamsar och skrattar åt sig själva).
Citera
2021-10-26, 13:29
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
2015-2018 tappade P3 40% av sina lyssnare - själv är jag rätt övertygad om att det till stor del berodde på just musikutbudet. P3 spelar helt enkelt sånt de ser ligger högt på Spotify, men om det till stor del är köpta lyssningar så speglar det ju inte vad publiken vill höra - därav flyr lyssnarna.

(Sen blev det knappast bättre av att radiopratarna, särskilt i morgonprogrammen som tidigare var populära, nuförtiden så ofta svär, tjuter rätt ut, pratar om sex och talar så dålig svenska att man knappt hör vad de säger - detta gäller även många helsvenska radiopratare som mest flamsar och skrattar åt sig själva).
Håller med. Jag lyssnar sällan på radio. Om jag vill lyssna på musik så har jag ju min egna musik, eller valet att välja vad jag vill lyssna på. Jag tror att P3 lider av någon identitetskris där de försöker vara hippa och inne med vad kidsen lyssnar på. Men lyssnar kidsen på dem? Varje gång jag råkar slå på P3 så känner jag mig som en hyttande gammal gubbe som inte förstår vad de pratar om, trots att jag är i den målgruppen som de försöker attrahera - tror jag. Radio är för mig passé, att man fortfarande lyssnar på radio är för mig ett under. Om jag verkligen hade behövt lyssna så hade jag valt något utan musik.
Citera
2021-10-26, 13:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Vi utgår från verket snarare än vad artisten står för - Anna Karin Larsson, P3.

Så länge artisten är gangsterrappare eller vänsterpolitisk, såklart (kombinationen är deras våta dröm).

Åt höger görs ingen sån åtskillnad utan då är det urartad konst som ska förbjudas, som senast när de stolt berättade att de fått Spotify att rensa ut "högerextrem musik".

Man undrar om de nånsin tänker utanför den egna, självgoda lådan. Å andra sidan hade jag nog blivit lat och korrumperad också om jag fått en kravlös, överbetald livstidsanställning med diverse förmåner.
Citera
2021-10-26, 14:18
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin

Jag är själv hårdrockare. Jag kan förstå att SR inte spelar den musik jag älskar speciellt ofta, för vi verkar vara få som lyssnar på det. Sen är jag lagom konspiratorisk och tror på att viss musik lyssnans på av typ bottar eller köpta klick etc. Men jag tror ändå att SR är ganska represenativt.
Lyssnar själv ogärna på P3 (som ju ska vara ungdomligare) utan snarare på P1 eller P4 när det är sportextra. Tycker att utbudet på P4 är ganska varierat och jag slipper som regel gangsterrappen.

Som ditt exempel med Amon Amarth kan jag som själv älskar att bröla med till the pursuit of vikings även förstå om dagens ungdom tycker att det är både skränigt och töntigt . Därav tänker jag att det inte platsar i t.ex P3.

Fast Johan Heggs vrål/growl får ju hip hopparna att framstå som små möss.

Gangsterrappen är ju rent musikaliskt ofta repetitiv monoton dynga med Adidasriddare. Många känner inte ens till Amon Amarth hur skall de då kunna bilda sig en uppfattning om det är bra eller inte. Dock finns det idag ingen ursäkt att inte känna till olika musikstilar när vi har internet men faktum är att många är lite lata och lyssnar på det som de matas med, känner till många som upptäckt metal sent och ångrar att de inte gav det en chans tidigare. Själv har jag dock lyssnat på i pricip alla musikstilar sedan jag var barn från klassisk musik till visor och metal. Det är ju härligt med omväxling för öronen och själen.

Vad gäller musik av svarta så skulle jag gärna höra lite mer av den store Scott Joplin på radio.
Finns även mycket med Mellanösternrytmer som är bra. Fantastiskt att vi ha en värld med olika folk, civilisationer och kulturer, gäller bara att bevara den västerländska också.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-10-26 kl. 15:13.
Citera
2021-10-29, 13:01
Medlem
freeriderXIIs avatar
Svenska Sabaton har just idag för några timmar sedan släppt sin nya låt Christmas Truce tror ni den kommer att spelas på SR?
Senast redigerad av freeriderXII 2021-10-29 kl. 13:29.
Citera
2021-10-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag tycker SVT/SR bör läggas ner. Helt. Sen får de som jobbar där hitta jobb någon annanstans. Förhoppningsvis där de inte lever på skattebetalarnas pengar och producerar en massa skit.

Alla börjar på S.... samhall/sr/svt och alla är betalta av staten med våra skattepengar som de pressat ur oss med maffiametoder är ungefär lika kompetenta

.finns det mer likheter? När är det Kalle som städar trappor tur att välja skivor?
Kan det bli sämre än nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in