Citat:
Ursprungligen postat av
Pippipipparpippin
Åter igen vet jag inte, men var Eddie någonsin så mainsream stor att han kunde få ett pris på SR? Eller ens spelas? Sen kan jag även där förstå att gemen Svennson inte vill att någon skanderar - JOSSEFIIIIIIIN, VILL DU SUGA MIN KUUUUUUK i Sveriges radio. Dock undrar jag ifs om folk ville höra Yasin och Einars samlade verk om våldet i orten? På P3 möjligen där det är "ungdomskultur". Eddie var ett unikum även om han var stor i vissa kretsar.
Jag vet inte, jag har aldrig lyssnat på Eddie Meduza mer än att ha hört någon låt som någon spelat någon gång... men om man nu ska skilja på verk och person så verkar det vara väldigt selektivt på SR.
Citerar sökning som jag inte kan garantera sanningshalten i men finner inte riktigt att jag behöver betvivla:
"Enligt Nyheter Idag har Eddie Meduza över 70 miljoner lyssningar på Spotify på sina 10 populäraste låtar, medan Ultima Thule har närmare 20 miljoner lyssningar på samma antal låtar"
Om man nu skiljer på verk och person kan det kanske, möjligen, berättiga till några spelningar kan man tycka? Åter igen, jag gör ingen musikalisk bedömning men om man nu skiljer på verk och person och spelar populär musik så måste väl 70 miljoner lyssningar kanske betyda åtminstone något?