2021-12-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är lite som när poliser hävdar att vådaskott gått av för att tjänstevapnet tappats i golvet. Problemet är att tjänstevapnet har slagstiftsäkring som inte kopplas ur förrän avtryckaren har dragits nästan hela vägen. Men eftersom den genomsnittlige mediekonsumenten inte känner till det, så går det att komma undan. Baldwin förlitar sig nu på att majoriteten av det amerikanska folket inte har någon erfarenhet av single-actionrevolvrar. Ganska många av dem tror ju att AR i AR-15 står för "assault rifle", så det går säkert att lura i dem att revolvern sköt av sig själv. Eller inte. Rättegången kommer ju att hållas i New Mexico.
Vi får anta att åklagaren använder sig av rätt expertis. Kan Baldwin och Company börja påstå att hanen/slagstiftet har gått igen utan att han rörde avtryckaren?

Det ska till en massa osannolika saker för att komma från den enkla förklaringen att Baldwin, som på något sätt fått en laddat revolver i händerna, spände hanen, siktade och tryckte av. Jag tror inte att han kommer att komma undan den delen. Sen är det intressanta att det klargörs hur en laddad revolver hamnar i händerna på honom.
Citera
2021-12-03, 11:38
Medlem
Jag har alltid tyckt att kärnfrågan har varit hur och vem som laddat vapnet med skarp ammunition eller åtminstone sådan som kan skada andra människor.

Det är där man överhuvudtaget kan göra något för att förhindra det händer igen. Allt annat är så mycket slump och olyckliga omständigheter att det knappt går att peka ut någon skyldig.

Kanske det varit okunskap i en eller flera led. Materialet köps in av någon från någonstans och i det land som USA ändå är där vapen och ammunition finns i överflöd så är det inte omöjligt att skarp ammunition av misstag köps in av företag som ska göra en film.

Detta är ett svårt problem att göra nåt åt för gör någon ett misstag någonstans och ingen sedan ser att ammunitionen är skarp så är risken stor att det händer igen.

Min lösning är att filmbolagen i fortsättningen bara använder attrapper och helt lägger av med att använda riktiga vapen.
Citera
2021-12-03, 12:59
Medlem
swebarbs avatar
Baldwin känner ingen skuld från denna interjvu iaf... mycket märkligt av honom... att han riktade pistolen mot henne och den bara råkade gå av sig självt med en skarpladdad patron i är ju solart BS...

[quote]Alec Baldwin säger att han känner stor sorg och ånger, men att han inte har skuldkänslor efter dödsolyckan vid inspelningen av filmen ”Rust”.

– Någon bär ansvaret för vad som hände, jag kan inte säga vem, men det är inte jag, säger Baldwin in en intervju med tv-bolaget ABC.[
/QUOTE]

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-efter-det-har
Citera
2021-12-03, 15:00
Medlem
MeggieClearys avatar
[quote=swebarb|78147796]Baldwin känner ingen skuld från denna interjvu iaf... mycket märkligt av honom... att han riktade pistolen mot henne och den bara råkade gå av sig självt med en skarpladdad patron i är ju solart BS...

Citat:
Alec Baldwin säger att han känner stor sorg och ånger, men att han inte har skuldkänslor efter dödsolyckan vid inspelningen av filmen ”Rust”.

– Någon bär ansvaret för vad som hände, jag kan inte säga vem, men det är inte jag, säger Baldwin in en intervju med tv-bolaget ABC.[
/QUOTE]

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-efter-det-har

Baldwin visste naturligtvis inte att pistolen var laddad med ett riktigt skott.
Då skulle han aldrig ha riktat vapnet mot någon. Så dum kan väl ingen vara att man vill riskera att skada någon när det finns fullt med vittnen. Frågan är vem det var som hade som uppgift att kontrollera att det är säkert att använda ett vapen i filminspelning. Jag tror absolut inte att alla skådespelare kontrollerar om det finns skott i vapnet som de ska ha med i en filmscen. Deras uppgift är att gå in i en roll. Skulle de även ha ansvar för säkerheten på arbetsplatsen så skulle ingenting bli gjort.
Citera
2021-12-03, 15:51
Medlem
[quote=MeggieCleary|78149115]
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Baldwin känner ingen skuld från denna interjvu iaf... mycket märkligt av honom... att han riktade pistolen mot henne och den bara råkade gå av sig självt med en skarpladdad patron i är ju solart BS...

Baldwin visste naturligtvis inte att pistolen var laddad med ett riktigt skott.
Då skulle han aldrig ha riktat vapnet mot någon. Så dum kan väl ingen vara att man vill riskera att skada någon när det finns fullt med vittnen. Frågan är vem det var som hade som uppgift att kontrollera att det är säkert att använda ett vapen i filminspelning. Jag tror absolut inte att alla skådespelare kontrollerar om det finns skott i vapnet som de ska ha med i en filmscen. Deras uppgift är att gå in i en roll. Skulle de även ha ansvar för säkerheten på arbetsplatsen så skulle ingenting bli gjort.
Det tar max 10 sekunder att kontrollera vapnet. Det tror jag att alla har tid med.
Citera
2021-12-03, 16:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Även om det bara tar 10 sekunder att se om det finns skott i ett vapen så tror jag inte att huvudansvaret att vapnet är säkert ligger hos skådespelaren.
Jag tror Baldwin går fri från detta men någon form av skadestånd bör naturligtvis kvinnans familj få.
Vem som skulle betala detta vet jag ej, men det kanske finns försäkringar inom filmindustrin.
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-12-03 kl. 16:14.
Citera
2021-12-03, 16:49
Medlem
Freeze89s avatar
Dom hade väl knullat och hon försökte sen pressa honom på pengar. Och sen fick han den genialiska idén om att skjuta ned henne under inspelning och hävda att det var fel på vapnet. Dom flesta tycker synd om honom och skyller på produktionen, och hotet mot hans äktenskap är borta.
Citera
2021-12-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Även om det bara tar 10 sekunder att se om det finns skott i ett vapen så tror jag inte att huvudansvaret att vapnet är säkert ligger hos skådespelaren.
Jag tror Baldwin går fri från detta men någon form av skadestånd bör naturligtvis kvinnans familj få.
Vem som skulle betala detta vet jag ej, men det kanske finns försäkringar inom filmindustrin.
Huvudansvaret ligger alltid hos den som håller i vapnet. Skådespelare eller inte.
Citera
2021-12-03, 19:33
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Huvudansvaret ligger alltid hos den som håller i vapnet. Skådespelare eller inte.

Klickade på tråden för att säga precis det.
- Rikta aldrig ett vapen mot någon du inte vill döda.
Vapen säkerhet 101.

Han skall bli dömd för dråp men jag kommer inte bli förvånad om han slingar sig ur.
https://www.youtube.com/watch?v=AspKU11ZhwY
Citera
2021-12-03, 22:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
Vapen säkerhet 101.

Han skall bli dömd för dråp men jag kommer inte bli förvånad om han slingar sig ur.

Jag har väldigt svårt att tro att han blir dömd för dråp.
Men vi får vänta och se vad som händer.
Citera
2021-12-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har väldigt svårt att tro att han blir dömd för dråp.
Men vi får vänta och se vad som händer.
Involuntary Manslaughter ligger väl närmast till hands.
Citera
2021-12-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
Vapen säkerhet 101.

Blir svårt med filminspelningar då...

För att inte tala om militär övningsverksamhet, ska alla springa och skjuta lösplugg upp i luften eller?

Det intressanta är väl vad som gäller i USA vid filminspelningar, om ansvaret är flyttat juridiskt till en säkerhetsansvarig eller inte, eller om någon faktisk (dock osannolikt) mixtrat med ammunitionen eller vapnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in