Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Militärt klassad ammunition tål utan vidare 30 år i förråd med fullt godkända prestanda. Det är hela vitsen med just deras klassning. De kollar även ammunitionen genom både provskjutningar med mätning som kemiska analyser av krutet löpande över tid. Krutet tillverkas med stabiliserande tillsatser för detta.
Problemet försvann inte fullständigt med moderna tändhattar men om de hanteras vettigt och inte blir för gamla är de helt säkra.
Nu är vi nog helt överens i sak, det är helt orimligt att detta skulle orsakat skottet men jag ser att det teoretiskt inte är omöjligt. Jag tror att han avfyrat själv oavsett vad han säger. De alternativ som finns är osannolika och orealistiska.
Känsligheten vid kopparazid är sån att det är inte tre meter vi pratar om, utan runt tre millimeter. Ja, enheten är rätt.
Med tanke på lacken mellan hylsa och kula respektive tändhatt så är de ganska tåliga. En klubbkamrat har dock rapporterat ca 50% klick med patroner från 1940-talet. De tändhattarna innehåller även kvicksilver, så det är rask vapenvård som gäller.
Jag laddade nyligen med en batch tändhattar tillverkade på 1970-talet. Inga problem. Fasades inte azider ut för länge sedan?
De som fanns på plats har mig veterligen vittnat om att Baldwin drog, spände upp hanen, siktade och sköt. Jag har svårt att se hur någon advokat kan snacka bort det.