Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
-- Detta är INTE tråden för dig som är för eller emot vaccinpassen generellt eller principiellt. --
Vi lever alla med olika förutsättningar och befinner oss i olika stadier av livet. Det är därför naturligt att tro att kraven på vaccinpass påverkar vår frihet och våra liv i väldigt olika grad. Detta beroende på livssituation, hur vi väljer att agera på ett personligt plan samt personliga intressen och umgänge.
Vissa kanske vägrar att vaccinera sig och får avstå att gå på konsert. Andra ser passen som en chans att nu äntligen våga gå på evenemang. Vem som har moraliskt rätt eller fel är oväsäntligt i sammanhanget.
- Hur har passen påverkat dig, personligen?
- Finns det saker du undvikit att göra på grund av passen, t.ex gå på konsert på grund av att du inte har ett pass?
- Finns det saker du nu valt att göra just på grund av att passen införts, t.ex. vågat gå på teater som du annars inte skulle gjort?
- Har du medvetet ellet tvingats till att lägga om något i ditt liv jämfört med innan passen infördes?
- Hur ofta har du fått använda dig av passet / undvikit något som kräver pass?
För egen del har skogsmaran inget vaccinpass.
Däremot har jag heller inte påverkats av varken passen eller restriktionerna i någon som helst utsträckning. I noll tilfällen har vaccinpass behövts vilket troligen beror på min specifika livssituation. Ingen kollektivtrafik, träna i hemmagymmet, arbeta hemifrån, sparsamt med restaurangbesök och få privata utlandsresor. Men så såg livet ut redan innan och inget har egentligen anpassats i skogsmarans liv alls.
Hur ser det ut för dig?
Jag har inte vaccinerat mig, och har inga planer på detta heller. Reser mycket i Jobbet detta har egentligen inte påverkats heller mer än att man fått ta några PCR-test före resor.
Frågan om ett vaccinpass får man för egen del se pragmatiskt. Alla människor går att köpa även en vaccinationssköterska.
Om jag behöver passet så kastar sjuksköterskan min spruta i papperskorgen utan ha injicerat mig. Givetvis betalar jag henne eller honom för detta personligen, detta för att få mitt ev. vaccinbevis utan att vaccinera mig.