Citat:
Frågan är om det kanske blir en favorit i repris; exotisk muterad variant som (officiellt) gör vaccinerna verkningslösa och därigenom påtvingar alla restriktioner? Hur länge tror ni våra härskare nöjer sig med vaccinpass för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar för mer än 100 personer inomhus? Jag skrev så här i tråden om ett av jordens mest totalitära länder, Österrike:
Om/när kan vi förvänta oss att vaccinpass börjar gälla för krogar, restauranger, gym (oavsett deltagarantal) mm? Och kan man räkna med att de vaxxade därefter blir omfattade av kommande restriktioner? Jag har varit försiktig med att göra allt för extrema antaganden, men jag har svårt att se hur det inte kommer att vara åtminstone en likartad situation som det var i Sverige i vintras. Om det kommer att bli lika extremt som i Österrike, Australien, Nya Zeeland återstår väl att se.
Om/när kan vi förvänta oss att vaccinpass börjar gälla för krogar, restauranger, gym (oavsett deltagarantal) mm? Och kan man räkna med att de vaxxade därefter blir omfattade av kommande restriktioner? Jag har varit försiktig med att göra allt för extrema antaganden, men jag har svårt att se hur det inte kommer att vara åtminstone en likartad situation som det var i Sverige i vintras. Om det kommer att bli lika extremt som i Österrike, Australien, Nya Zeeland återstår väl att se.
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/66V5b8/britterna-stoppar-resor-fran-sydafrika
Forskare i Sydafrika har upptäckt en ny variant av coronaviruset som väcker farhågor. Varianten B.1.1.529 bär på en mycket ovanlig konstellation av mutationer som möjligen kan undvika kroppens immunsvar och därmed göra viruset mer smittsamt. Det framkom på en hastigt sammankallad presskonferens i Johannesburg på torsdagen.
– Tidigare indikationer visar att denna variant är mer smittsam än delta, och att de vaccin vi har i dag är mindre effektiva mot den nya varianten, säger den brittiske hälsoministern Sajid Javid.
– Tidigare indikationer visar att denna variant är mer smittsam än delta, och att de vaccin vi har i dag är mindre effektiva mot den nya varianten, säger den brittiske hälsoministern Sajid Javid.