2021-11-23, 15:25
Medlem
Hmm.. påminn mig.. jag tycker jag känner igen det här från tidigare.. kan ni komma på vilka tillfällen i historien då liknande situationer uppkommit?

Om FHM får som de vill så ska alltså vaccinpass krävas för att kunna gå på inomhusevenemang med mer än 100 deltagare efter 1 december (om inte stället vill använda de striktare restriktionerna istället).

När de vaccinerade kommer till evenemangslokalen så är det helt OK att den personal som tar emot dem, lagar deras mat, serverar dem, städar lokalerna och underhåller är ovaccinerade. Men ingen ovaccinerad får dela bord med de vaccinerade.

Påminner inte det om någonting...
Citera
2021-11-23, 15:28
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tror det blir lockdown istället. Eller också. Begränsat med besökare och krav på vaccinpass. Öppnandet var idiotiskt, man skulle ha hållit i.

Det var ju självklart planerat så att smittan skulle vara så hög som möjligt fram till Jul när man planerat att slå till med storsläggan för att röka fram alla ovaccinerade genom att hota deras rörlighet. Tyvärr har Sverige redan så många med naturlig immunitet så det lyckades inte, vi fick dock rätta oss in i övriga ledet bland Européerna som lyckats bättre med sina order.

Inte ens FHM kan vara så total inkompetenta som alla deras usla och totalt ologiska beslut har visat gång på gång, all kognitiv dissonans tyder ju på att kompetenta människor är bakbundna genom tydliga riktlinjer vad som är ok och inte ok... inte ens en tioåring kunde väl tycka att det var en vettig idé att ÖPPNA hela landet totalt precis när vi är på väg in i influensasäsongen nej? de försöker ju inte ens låtsas längre...
Citera
2021-11-23, 15:30
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Hmm.. påminn mig.. jag tycker jag känner igen det här från tidigare.. kan ni komma på vilka tillfällen i historien då liknande situationer uppkommit?

Om FHM får som de vill så ska alltså vaccinpass krävas för att kunna gå på inomhusevenemang med mer än 100 deltagare efter 1 december (om inte stället vill använda de striktare restriktionerna istället).

När de vaccinerade kommer till evenemangslokalen så är det helt OK att den personal som tar emot dem, lagar deras mat, serverar dem, städar lokalerna och underhåller är ovaccinerade. Men ingen ovaccinerad får dela bord med de vaccinerade.

Påminner inte det om någonting...

De vill ju såklart tillbaka till den gamla goda tiden när man inte behövde hymla med alla sina slavar, våra nya feodalherrar that is. De är lite avundsjuka när de läser sin släkts gamla memoarer tydligen
Citera
2021-11-23, 15:52
Medlem
Till er som är för vaccinbevis

Jag måste fråga hur ni tänker, både när det kommer till detta och att ni själva vaccinerade er. Jag menar, Covid är ett virus som inte är dödligt för 99,5% av befolkningen, och den grava majoriteten av de resterande 0,5% utgörs enligt all data av gamla (80+), sjuka och kraftigt överviktiga människor. Det är alltså en betydligt mycket högre chans att ni omkommer i trafiken än av Covid, så varför är ni så skitnödiga? Tycker ni verkligen att det är rimligt att begränsa människors frihet p.g.a. detta? I synnerhet för dem som redan har haft Covid och som p.g.a. det har ett starkare försvar än de som har tagit två sprutor? Lägg på detta till att vaccinerade fortfarande kan smitta, även om risken är lite lägre. Ser ni verkligen inte hur efterblivet allt detta är?

Den enda förklaring som jag kan hitta för allt detta är att det är p.g.a. våra döende etablerade medier. De har gått på knäna länge tack vare internet, alternativa medier och då de har tappat sin trovärdighet p.g.a. all partiskhet, så när Covid kom så blev det som julafton för dem då skräckpropaganda genererar läsare, och med mer läsare så får de mer annonsintäkter och prenumeranter. Denna skräckpropaganda sväljer sedan den större delen av befolkningen likt hur en fågelunge sväljer födan från sin mor, då de flesta tyvärr inte är kritiskt tänkande, utan följer blint flocken. Detta tvingar i sin tur in politiker i ett hörn då de måste framstå som "handlingskraftiga" om de inte vill förlora väljare. Har ni någon annan förklaring?

Jag är f.ö. ingen konspirationsteoretiker och jag tror inte att vaccinet är särskilt farligt, men visst kommer det med risker. För mig så är detta ett politiskt ställningstagande då jag är emot totalitism och auktoritism.

Citat:
We reviewed studies published in PubMed from inception to Sept 28, 2021, and found well conducted biological studies showing protective immunity after infection (panel). Furthermore, multiple epidemiological and clinical studies, including studies during the recent period of predominantly delta (B.1.617.2) variant transmission, found that the risk of repeat SARS-CoV-2 infection decreased by 80·5–100% among those who had had COVID-19 previously (panel). The reported studies were large and conducted throughout the world. Another laboratory-based study that analysed the test results of 9119 people with previous COVID-19 from Dec 1, 2019, to Nov 13, 2020, found that only 0·7% became reinfected.11
In a study conducted at the Cleveland Clinic in Cleveland, OH, USA, those who had not previously been infected had a COVID-19 incidence rate of 4·3 per 100 people, whereas those who had previously been infected had a COVID-19 incidence rate of 0 per 100 people.6
Furthermore, a study conducted in Austria found that the frequency of hospitalisation due to a repeated infection was five per 14 840 (0·03%)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7826135/
Citera
2021-11-23, 16:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
En fråga.
Vilka är det som kommer signera dessa vaccinpassen?
Är det läkare överlag eller skall det gå via en högre instans?
Covidpasset är digitalt signerat och finns i din telefon ifall du har t.ex. Kvivra eller någon annan digital postlåda.
Citera
2021-11-23, 16:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och hur många av dessa har råd att köpa in storprodukter? Som sagt i praktiken har filmstaden monopol. Skillnad på monopol på pappret och monopol i praktiken.
Jag såg No Time To Die på Bio Capitol i Stockholm, en av årets största filmer. De mindre privata salongerna i Sth tar in allt möjligt spännande, både nytt och gammalt b
Citera
2021-11-23, 16:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag såg No Time To Die på Bio Capitol i Stockholm, en av årets största filmer. De mindre privata salongerna i Sth tar in allt möjligt spännande, både nytt och gammalt b

Nu bor inte alla i Stockholm dock.
Citera
2021-11-23, 16:13
Medlem
Magnet83s avatar
Hur länge tror ni våra härskare nöjer sig med vaccinpass för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar för mer än 100 personer inomhus? Jag skrev så här i tråden om ett av jordens mest totalitära länder, Österrike:
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Och så klart blir det nedstängning för alla. Skulle man undanta de vaxxade från restriktionerna nu när influensa-och förkylningssäsongen drar igång kommer det bli väldigt flagrant hur ineffektiva vaccinen är, och hur lögnaktig propagandan om "de ovaccinerades pandemi" är. Det ska bli intressant att se hur situationen utvecklar sig i Sverige. En stor del av befolkningen har ju riktiga antikroppar från infektion vilket kan leda till att det inte blir så stor smittspridning relativt sett denna vinter. Blir detta resultatet kan makthavarna "komma undan" med mjuktotalitarism där endast ovaxxade blir utsatta för förtrycket. Oavsett så tyder allt på att vi går mot väldigt mörka tider. 2022 kan nog få en att sakna de två föregående åren.
Om/när kan vi förvänta oss att vaccinpass börjar gälla för krogar, restauranger, gym (oavsett deltagarantal) mm? Och kan man räkna med att de vaxxade därefter blir omfattade av kommande restriktioner? Jag har varit försiktig med att göra allt för extrema antaganden, men jag har svårt att se hur det inte kommer att vara åtminstone en likartad situation som det var i Sverige i vintras. Om det kommer att bli lika extremt som i Österrike, Australien, Nya Zeeland återstår väl att se.
Citera
2021-11-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Hur länge tror ni våra härskare nöjer sig med vaccinpass för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar för mer än 100 personer inomhus? Jag skrev så här i tråden om ett av jordens mest totalitära länder, Österrike:

Om/när kan vi förvänta oss att vaccinpass börjar gälla för krogar, restauranger, gym (oavsett deltagarantal) mm? Och kan man räkna med att de vaxxade därefter blir omfattade av kommande restriktioner? Jag har varit försiktig med att göra allt för extrema antaganden, men jag har svårt att se hur det inte kommer att vara åtminstone en likartad situation som det var i Sverige i vintras. Om det kommer att bli lika extremt som i Österrike, Australien, Nya Zeeland återstår väl att se.

Jag tror starkt på att de blir till våren så det blir infört till sommaren , samt stramas åt till hösten.

fråga : omfattas även tandvård av detta? En kompis mamma 70+samt en del andra riskfaktorer skulle boka tid för nå tjossan med löständer. Hon fick inte boka en tid för än hon hade fixat fram ett covidpass. ( ja hon är vaxxad )
Citera
2021-11-23, 17:14
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Jag måste fråga hur ni tänker, både när det kommer till detta och att ni själva vaccinerade er. Jag menar, Covid är ett virus som inte är dödligt för 99,5% av befolkningen, och den grava majoriteten av de resterande 0,5% utgörs enligt all data av gamla (80+), sjuka och kraftigt överviktiga människor. Det är alltså en betydligt mycket högre chans att ni omkommer i trafiken än av Covid, så varför är ni så skitnödiga? Tycker ni verkligen att det är rimligt att begränsa människors frihet p.g.a. detta? I synnerhet för dem som redan har haft Covid och som p.g.a. det har ett starkare försvar än de som har tagit två sprutor? Lägg på detta till att vaccinerade fortfarande kan smitta, även om risken är lite lägre. Ser ni verkligen inte hur efterblivet allt detta är?

Den enda förklaring som jag kan hitta för allt detta är att det är p.g.a. våra döende etablerade medier. De har gått på knäna länge tack vare internet, alternativa medier och då de har tappat sin trovärdighet p.g.a. all partiskhet, så när Covid kom så blev det som julafton för dem då skräckpropaganda genererar läsare, och med mer läsare så får de mer annonsintäkter och prenumeranter. Denna skräckpropaganda sväljer sedan den större delen av befolkningen likt hur en fågelunge sväljer födan från sin mor, då de flesta tyvärr inte är kritiskt tänkande, utan följer blint flocken. Detta tvingar i sin tur in politiker i ett hörn då de måste framstå som "handlingskraftiga" om de inte vill förlora väljare. Har ni någon annan förklaring?

Jag är f.ö. ingen konspirationsteoretiker och jag tror inte att vaccinet är särskilt farligt, men visst kommer det med risker. För mig så är detta ett politiskt ställningstagande då jag är emot totalitism och auktoritism.

Grattis! du har begåvats med en förmåga till kritiskt tänkande, tydligen ovanligare än man kunnat ana. Du har analyserat i stort sett helt rätt vad det verkar, och hade det funnits någon logisk förklaring så hade de självklart svarat på alla frågor, men vissa saker vill man inte att allmänheten ska få veta eftersom då den dummaste kan räkna ut att det är mycket fulspel med i denna bild, så därför filtreras det ut genom massiv censur och kontroll över vad som får skrivas och synas i all slask-mainstream media, och tyvärr kommer aldrig saker som hade övertygat normale Svensson till deras kännedom.

Sedan är det väl också så att allt de får reda på från fri(alternativ) media är de automatiskt programmerade av avfärda som "fake news" inom 0,2 sekunder oavsett om det är 10ggr mer rimligt än MSM-alternativnarrativet om man nu lägger ihop två och två, vilket de flesta faktiskt KAN om de är beredda att se bortom sin programmering och åtminstone börjat läsa vad det är som är så viktigt att tysta ner Därefter försökt åtminstone för sig själva svara på de rimliga ifrågasättanden och kritik av vad som faktiskt pågår...
Citera
2021-11-23, 17:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Jag tror starkt på att de blir till våren så det blir infört till sommaren , samt stramas åt till hösten.

fråga : omfattas även tandvård av detta? En kompis mamma 70+samt en del andra riskfaktorer skulle boka tid för nå tjossan med löständer. Hon fick inte boka en tid för än hon hade fixat fram ett covidpass. ( ja hon är vaxxad )
Då har hon ju redan ett covidpass i sin mobil, bara att visa upp det i receptionen hos tandläkaren.
Citera
2021-11-23, 17:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88

Jag har haft det en gång och det var fan ingen rolig upplevelse. Jag dog inte men men jag har å andra sidan aldrig vart så sjuk. Och aldrig så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in