2021-11-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Du har rätt just nu, men grafen går fint uppåt och kommer kanske nosa på förra årets, då trots fullvaxxers: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/gibraltar/#graph-cases-daily

Så det är som jag misstänkte. Nedgången i somras berodde på det typiska mönster för influensor och liknande virus, inte på ett effektivt vaccin. Nu kommer vintern och det är PRECIS samma skit som varje vinter nu. Vaccin hjälper kanske till viss del, det tvivlar jag inte på, men det är lååååångt ifrån så effektivt som man vill påskina. Sen att man nu snackar om en fjärde dos, det är absurt. Inget vet vad den här skiten kommer göra med människokroppen på sikt. Jag tar mina chanser och skippar skiten, särskilt som risken att dö i Covid är försvinnande liten.

Det är bara att gå vidare i livet. Inget att se här. En promille av befolkningen dör i förkylningsvirus, som de alltid gjort, och 99% av befolkningen sätter hela sina sociala liv på paus i flera år, kanske resten av livet.
Citera
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Tydligen hade sf monopol fram till 2018.
Nej, på den tiden var ju Sandrews en konkurrent. Plus att det finns och har funnits ett antal biografer som inte är kedjor, ergo, inte monopol.
Citera
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vadå kanske?

Påstår man en sak så ska man ha belägg för det. Annars finns det ingenting att diskutera. Då är det bara påhitt.

Jag skriver ju kanske, vi får se. Ta det lugnt nu Enligt förespråkarna av vaccinect är ju 50% en jävligt hög siffra anser jag
Citera
2021-11-23, 12:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, på den tiden var ju Sandrews en konkurrent. Plus att det finns och har funnits ett antal biografer som inte är kedjor, ergo, inte monopol.

Och hur många av dessa har råd att köpa in storprodukter? Som sagt i praktiken har filmstaden monopol. Skillnad på monopol på pappret och monopol i praktiken.
Citera
2021-11-23, 12:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vet inte vad du vill säga med den länken, men här står det svart på vitt.

https://covid19.who.int/region/euro/country/gi

Den 15 november 2021 var det 379 bekräftade fall. Jämför det med 10 den 25 maj 2020.

Vem är det som ljuger egentligen? Eller rättare sagt. Blundar för sanningen.
Missförstod dig. Du skrev förra året såg jag nu. Jag jämförde med förra vågen som var precis i början av 2021. Dvs nästan ett år sen.

Gibraltar hade en väldigt effektiv nedstängning under 2020. Jag vill påstå att utbrottet i början av 2021 var en effekt av en mindre smittspridning som växte sig större. Kurvorna blir lite missvisande med sån liten befolkning.

Sedan tycker jag att det inte finns någon logik att sitta och diskutera Gibraltar. Vi kan lika gärna diskutera Motala. De har lika stor befolkning.
Citera
2021-11-23, 12:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Vad du föreslår skiter jag fullständigt i. Du inbillar dig att du inte kommer att bli smittad nu när det införs vaccinpass, men det är precis vad du kommer att bli.
Du är fortfarande OT det är inte det vi diskuterar. Covidpass kommer givetvis att införas i Sverige då det redan är infört i EU varför skull vi göra annorlunda menar du?
Citera
2021-11-23, 12:49
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du är fortfarande OT det är inte det vi diskuterar. Covidpass kommer givetvis att införas i Sverige då det redan är infört i EU varför skull vi göra annorlunda menar du?

Nej, det är inte alls OT.

Det är inget krav från EU att länderna måste införa Covid-pass. Märk väl, att detta är ett vaccinpass och inget covidpass. Negativt test eller bevisade antikroppar kommer inte att räknas. Vi gjorde inte som EU i början av pandemin, vilket vi blev hyllade av många för. Varför ska vi göra det nu?
Citera
2021-11-23, 12:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej, det är inte alls OT.

Det är inget krav från EU att länderna måste införa Covid-pass. Märk väl, att detta är ett vaccinpass och inget covidpass. Negativt test eller bevisade antikroppar kommer inte att räknas. Vi gjorde inte som EU i början av pandemin, vilket vi blev hyllade av många för. Varför ska vi göra det nu?
Därför att smittspridningen ökar p.g.a alla ovaccinerade så klart. I Tyskland diskuterar man obligatorisk vaccinering när det införs där så följer vi givetvis efter..
Citera
2021-11-23, 12:57
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Tegnell har sagt att det är för att öka incitamenten att vaccinera sig. En form av indirekt tvång skulle jag kalla det. Det blir ju så om man tar bort människors rättigheter mer och mer. Något som också är bra på att skydda mot allvarlig sjukdom och död är immunitet från genomgången sjukdom men det ignorerar folkhälsomyndigheten. En del av oss som inte vaccinerar oss har redan haft covid.

Det tycker jag är kanske ett av de mest flagranta tecknen på att detta inte motiveras av medicinska skäl utan snarare av politik. Det är ju makabert att naturlig immunitet efter genomgången COVID-infektion inte ska räknas. Alla gånger att det det ger ett mer robust skydd än vaccinen.
Citera
2021-11-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Därför att smittspridningen ökar p.g.a alla ovaccinerade så klart. I Tyskland diskuterar man obligatorisk vaccinering när det införs där så följer vi givetvis efter..

Länder med 90%+ vaccinationsgrad har en mycket högre smittspridning än någonsin, och detta tror du beror på en tiondel av befolkningen? Finner du inte ditt resonemang en aning missvisande? Borde inte smittspridningen varit ännu högre när vaccinationsgraden var lägre, utifrån din egna logik? Vaccinet hindrar inte smittspridning, och risken att viruset muterar för att angripa vaccinerade hårdare är påtaglig, inte obefintlig. Detta är ett experiment och vi vet inte vad vi sysslar med.

Jag skulle tro att de som inte är vaccinerade tar det mer försiktigt i samhället än vaccinerade, och att smittspridningen till stor del beror på vaccinerade. Vi ser redan i vissa länder att majoriteten av nya fall är bland vaccinerade, vilket inte är så konstigt då majoriteten är vaccinerade men att skylla smittspridningen på ovaccinerade är befängt.

Har du kapacitet till kritiskt tänkande eller är du helt insnöad?
Citera
2021-11-23, 13:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Folkhälsomyndigheten fattar inte bättre så jävla trött på dom. Det kommer aldrig bli normalt igen och snart är alla restriktioner på plats

SD är goda exempel!!

”Det var under måndagskvällen som Sverigedemokraterna i ett mejl till TT gick ut med att alla anmälda medlemmar kanske inte kan komma in på Landsdagarna i Karlstad.

För att släppas in behöver samtliga deltagare visa upp ett giltigt covidbevis, i form av vaccinationsbevis eller bevis på tillfrisknande från covid-19, alternativt visa ett negativt testresultat som inte får vara mer än 48 timmar gammalt.

– Det ska väl de flesta kunna få fram på 1177 eller covidbevis.se. Jag har ju själv knappat fram det, om till och med jag klarar det ska det väl inte vara några problem, säger Runar Filper (SD).”
Citera
2021-11-23, 13:02
Medlem
Enligt rekommendationerna så skall man gå till jobbet som symtomfri även fast det är covid-19 i familjen/hemmet, förutsatt man varit förkyld i c-19 eller är fulvaccinerad.

Så med andra ord är väl detta numera som vilket förklylningsvirus som helst?

Förutom då att man inte får gå på större inomhusstunder för att lyssna på primatmusik eller heja på bylaget i isdans med puck utan covidpass. Fast om behovet är stort och man planerar en sex veckor i förväg så går det bra fulvaccineras å få pass

Eftersom fulvaccinerad inte heller har ansvar att hålla avstånd kan det uppkomma svåra situationer mellan t ex en blind ovaccinerad och en döv fulvaccinerad.

Varför finns det inget rs-viruspass?
Senast redigerad av BlixtarDunder 2021-11-23 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in