2021-11-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Så regeringen har kommit med direktiv hur ovaccinerade ska behandlas. Och detta kan inte jämföras med hur judarna särskiljdes för det skedde också genom direktiv? Har jag förstått dig rätt?

Det kan inte jämföras nej. Särskiljningen av judarna gick ut på att steg för steg beröva dem från deras rättigheter då de ansågs vara lägre stående, med syftet att till slut utrota dem. Att ovaccinerade kan behöva andra restriktioner än vaccinerade är tvärtom för att skydda dem och andra mot allvarlig sjukdom.
Citera
2021-11-18, 13:05
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Vaccinet hjälper extremt bra!
Väldigt många färre som vårdas på sjukhus nu. Vaccinerade får bara milda symtom av viruset.
Ovaccinerade däremot riskerar att bli dödssjuka. Tyvärr har mellan 10-15% av befolkningen inte fattat detta, utan gett fan i att vaccinera sig.
Och nu känner sig ovaccinerade kränkta när de inte kommer bli insläppta på evenemang… man måste ju bara få smågarva lite 😁

Det rimmar ganska illa med att 20 av 23 döda senaste statistikveckan var fullvaccinerade... även som vaccinerad måste man väl kunna inse att detta handlar om befolkningskontroll och att de är helt ointresserade av att PÅ RIKTIGT stoppa smittan.
Citera
2021-11-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Eller kanske inför körkort för att få framföra motorfordon? Det är väl en mänsklig rättighet att få röra sig fritt?
Jag är inte helt för det här med vaccinpass men att hävda mänskliga rättigheter är ett ganska vekt argument. Det finns inga mänskliga rättigheter som inte backas upp av vapenmakt som kan säkerställa att de efterlevs (t.ex. av en regering).
Det finns inga universella och okränkbara rättigheter, det är bara tomt prat. Vill man införa vaccinpass så gör man det. Sedan kan du eller någon annan överklaga hela vägen till EU domstolen så får vi se om 7 år om du får rätt i efterhand. Hur det nu skulle hjälpa.

Fräscht. Lite might is right är alltid kul, dessutom från en kvinna (som skulle vara helt hjälplös om en sådan tanke tillämpades fullt ut).
Citera
2021-11-18, 13:07
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Ja det var ett exempel. Men exemplet visar att det faktum att ett land har 99.9999% vaccinerade och smittand ändå ökar inte säger ett skit om vaccinets effektivitet. Du verkar inte förstå det.

Dessutom var min ursprungliga postning om Sverige och datan där var från FHM. Så bemöt gärna det istället.

Jag kan inte hitta så detaljerad data om Gibraltar. (Det är förövrigt helt vrickat att Gibraltar har blivit en "poster boy" för antivaxxgänget. Hur fan hittade ni detta lilla putteland??)

Det är ju det jag säger din stolle. Du vet inte ett skit om vaxxet effektivitet. Det kan vara hur uselt som helst,.

Gibraltar? Du måste skämta eller så lever du under en sten. Det står ju i dom flesta internationella tidningar. Och det är inte det enda exemplet. Det finns fler...

(vad fan är "antivaxcgänget"? Kan du definiera eller är det vaxx-talibanernas gamla vanliga skitsnack och lögner när argumenten är förbrukade?)
Citera
Medlem
Jag menar..det finns ju inte ett politiskt parti i Sveriges riksdag som mig veterligen är emot sanktioner emot ovaccinerade.
Tvärtom så verkar det ju snarast som en Moderatledd regering kommer att vara ännu tuffare och införa nya sanktioner ännu snabbare.

Ovaccinerade är helt körda när det gäller detta.
De måste inse att det kommer att bli tugga och svälja för deras del.
De kommer inte att få något alternativ överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Ni som resonerar såhär förstår verkligen inte perspektiv eller hur? Ni förstår inte att massmord börjar smått? Det börjar inte med att man en dag radar upp människor ur det blå och skjuter ner dem. Gick du i högstadiet, har du någonsin öppnat en bok och läst om upptrappningen till kristallnatten? Om du är tillräckligt begåvad för att dra en parallell linje, så förstår du precis vad som syftas på. Högst troligt inte.
Då jag skrivit en hel del om just det ämnet på annan plats (ej FB) och då Tyskland och Ryssland under andra världskriget är ett stort intresse (och upptar ungefär en tredjedel av alla de böcker jag läst och har i min bokhylla, d.v.s. cirka 300 stycken) så är jag väl införstådd med hur nazisterna gick till väga, både före och under kriget när det gäller hanteringen av bland andra judarna.

Just av denna anledning framstår påståenden som dessa helt ABSURDA. Vad menar du är nästa steg? Att man börjar sätta ickevaccinerade i koncentrationsläger och i smyg börjar köra iväg dem till gaskamrarna? Sluta göra korkade jämförelser, fokusera på att argumentera för din sak i stället och försök vara saklig. Annars blir det bara galna diskussioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Nej, men en större smittorisk än en vaccinerad. Och kan därför komma ifråga för mer restriktioner.
Källa på det?
En fullvaccinerat som bär på en viss mängd virus gör oftast det opåverkad, och rör sig som vanligt i samhället.
En inte fullvaccinerat med samma mängd löper större risk för att få symptom, och håller sig hemma.

Om man vill hejda smittan så hade logiken varit att kräva del 2 av vaccinpasset (smittfri test) av alla, nu kan en smittbärande fullvaccinerat röra sig fritt, medan en frisk inte fullvaccinerat inte får.
Förlåt, men jag har mycket svårt att se logiken bakom FHMs krav till vaccinpass.
Citera
2021-11-18, 13:08
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Nej, men en större smittorisk än en vaccinerad. Och kan därför komma ifråga för mer restriktioner.
Ja men då får du väl skriva det istället för att jämföra ovaccinerad med någon som är pågående sjuk?
Som sagt, skärp dig och argumentera rättvist.
Citera
2021-11-18, 13:09
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Grafen visar coronapatienter. Inte antalet människor. Så om vaccinerade inte testar sig. Då registreras dom inte som coronapatienter, Och man har inte med dom i statistiken. Enkelt eller hur?

År 2020 hade Sverige 0,42% beläggning på IVA. Den lägsta på 10 år. Om år 2021 är högre än 0.42%, så vet vi hur effektivt denna injektion är

Jag vet inte vad du svamlar om riktigt. Du verkar göra skäl för ditt användarnamn, du talar ”gillipollas”..

Det grafen jag hänvisade till visar, är exakt hur många coronapatienter som är inlagda, ett visst datum. Och jo, de testas ju självklart på sjukhuset. Från hemsidan står det så här:

I diagrammet nedan ser du antalet patienter som vårdas för covid-19 i slutenvården dag för dag i Sverige

Du får gärna visa var du hittar siffror om att IVA hade lägsta beläggningen på 10 år, år 2020. Det låter rätt osannolikt. 🤔 Man skalade ju ändå upp IVA-verksamheten (och vanliga vårdplatser) enormt, just för att man inte hade tillräckligt med platser….
Citera
Bannlyst
Citat:
Det kan inte jämföras nej.Särskiljningen av judarna gick ut på att steg för steg beröva dem från deras rättigheter då de ansågs vara lägre stående, med syftet att till slut utrota dem. Att ovaccinerade kan behöva andra restriktioner än vaccinerade är tvärtom för att skydda dem och andra mot allvarlig sjukdom.
det du beskrev nyss är ju exakt vad som pågår med dom vaccinerade just nu.

kortslutning i hjärnan lr?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Källa på det?
En fullvaccinerat som bär på en viss mängd virus gör oftast det opåverkad, och rör sig som vanligt i samhället.
En inte fullvaccinerat med samma mängd löper större risk för att få symptom, och håller sig hemma.

Om man vill hejda smittan så hade logiken varit att kräva del 2 av vaccinpasset (smittfri test) av alla, nu kan en smittbärande fullvaccinerat röra sig fritt, medan en frisk inte fullvaccinerat inte får.
Förlåt, men jag har mycket svårt att se logiken bakom FHMs krav till vaccinpass.

Good point
Citera
2021-11-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ytterst dåligt och osmakligt exempel. Judarna särskiljdes från övriga genom lagar och direktiv. Man inför vaccinationspass så att man ska kunna ge arrangörer möjlighet att fortsätta ha offentliga tillställningar och evenemang utan restriktioner. Alternativet är att det inte blir något sådant då det är olämpligt ur smittsynpunkt. Har man då valt att inte vaccinera sig är man en större smittorisk - inte baserat på någon diskriminering utan fakta. Tycker du även att det är diskriminering mot de som är sjuka i covid att neka dem tillträde?
Det är ju staten som har bestämt att man inte kan ha evenemang?

Det är som att nazisterna stänger alla evenemang och säger att det är "inte säkert" p.g.a. judar, homosexuella och kommunister sprider farliga idéer och sjukdomar i allmänna rum. Sen säger man att det inte är diskriminering att stänga ute judarna "för annars kunde ingen gå på evenemang".

Dessutom ska man "tycka synd" om de stackars nazisterna i volksgemeinschaft som inte längre får gå på evenemenang. "De hålls gisslan av judar, homosexuella och kommunister!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in