2021-11-18, 12:59
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Du har själv möjlighet att välja att ta vaccin eller inte. Alternativet till att införa vaccinpass hade varit att återgå till restriktioner - det vill säga inga matcher, inga konserter m.m. Nu har man själv möjlighet att påverka ifall man vill kunna gå på sådana offentliga tillställningar. Handlar inte om att diskriminera människor utan att göra arrangemangen så säkra som möjligt. Tycker du att det är diskriminering även om en covidsjuk nekas att åka flygplan?
Fast nu argumenterar du fult! Du är ju inte per automatik sjuk bara för att du inte vaccinerat dig. Skärp dig.
Citera
Medlem
Paramarthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
Vet för lite om Kina för att bemöta det där. Men det är väl just individens friheter som ryker, för samhällets bästa.

Ja precis, men i Västs fall är det inte ens för samhällets eller civilisationens bästa utan för elitens bästa på folkets bekostnad. Fråga en Kines och vederbörande svarar att samhället är på väg åt rätt håll (finns undersökningar), fråga en västerlänning och svaret blir nattsvart. Att sätta ett så kraftfullt system som vaccinpass och social credits i handen på de psykopater som styr i Sverige och övriga Väst är lika med att skriva under sin egen dödsdom. Men trots det uppenbara i detta står folket som tomma fån och vräker ur sig inlärda slingor om "foliehattar" och "anti-vaxxers". Det är tragiskt att se men likväl inte förvånande. Vi får de eliter vi förtjänar och de vet precis vilka knappar de ska trycka på.

Samtidigt tror jag att det nu finns potential för att bygga ett betydande motstånd (vilket jag argumenterat för i några trådar). Eliternas ondska och maktfullkomlighet är nu ute i öppen dager. Det handlar trots allt om renodlade tyranner som varje människa med moral och integritet måste göra allt för att motsätta sig om denne ska kunna fortsätta leva som människa. Det finns således inget att förlora: offrar man livet var det i det godas namn; vinner ondskan förgås världen ändå i tyranni och galenskap; segrar de goda krafterna har man deltagit i att frambringa en verkligt historisk händelse, den bästa någonsin.
Senast redigerad av Paramartha 2021-11-18 kl. 13:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Men den kombinerade effekten av statens restriktioner och privata bolags incitament innebär att det i princip blir ett tvång (när restriktioner tightas till mer)

” Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power”
Benito Mussolini

Hej Facist!

Finns alltid restriktioner i ett samhälle. Har du valt att inte vaccinera dig är du en större smittorisk och omfattas då av större restriktioner. Möjligen borde du få betala för din egen sjukvård om du blir covidsjuk.
Citera
2021-11-18, 13:00
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Borde de inte ha viktkontroll och kolla så folk äter nyttigt, tar kosttillskott och är friska i övrigt istället?

Ett bra immunförsvar > det sk. vaccinet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag tror som du, men skulle det inte vara mer demokratiskt att exempelvis använda sig av covidpass snarare än vaccinpass, så att även människor kan välja att med självbetalat test visa att de inte bär på smittan? Det är ju viruset och inte personen som är faran, vissa tycks glömma det.

Jag tycker att det är en väldigt polariserad diskussion kring allt detta - vaccinerad eller icke-vaccinerad, duktig medborgare eller anti-vaxxer, diskriminera ovaccinerade eller stänga ner helt. Med tanke på vaccinets låga verkan (och eftersom det inte direkt är böldpesten vi talar om) anser jag att sådana polariserade diskussioner och lösningar är onödigt onyanserade.

Det är egentligen onödigt med någon större diskussion gällande detta överhuvudtaget.
Vi är alla gisslan i verkligheten,och konsekvenserna av sina beslut kommer att komma oavsett hur polariserande diskussionen än är.

Ovaccinerade måste dock inse att de är en försumbar minoritet i sammanhanget.
De kommer att drabbas av ytterligare sanktioner om Covid fortsätter som det hittills gjort.
Det är inget snack om den saken..det finns inget att diskutera härvidlag.
Det ser ut som det gör..man kan lika gärna försöka måla månen blå om man tror att man kan ändra på detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Fast nu argumenterar du fult! Du är ju inte per automatik sjuk bara för att du inte vaccinerat dig. Skärp dig.

Nej, men en större smittorisk än en vaccinerad. Och kan därför komma ifråga för mer restriktioner.
Citera
2021-11-18, 13:02
Medlem
Vi måste inte glömma den stora filosofiska frågan: hur mycket får stat och myndighet ingripa i människans rätt att bestämma över egen kropp?

Efter WW2, slog Nürnbergdomstolen fast att man inte får hota eller tvinga folk till medicinska ingrepp, Europarådet, FNs rättigheter och svensk grundlag säger det samma.

Så var går gränsen? Får man neka friska människor basala rättigheter som rörelsefrihet med argumentet ”allas bästa”?

Öppnar det här för andra val myndighet/stat kan göra gällande din kropp, som tvungen lobotomering, sterilisering eller abort?

Det här är steg 1, glöm inte det. Historien visar att temporära lösningar blir permanenta, och utökas.

För 1 år sedan blev jag kallat foliehatt för att jag förutsåg coronapass inom Sveriges gränsar.
Nu har mina motdebattörer flyttat stolpen, till att man minsann fortfarande får handla mat på Konsum.

Grodan kokas långsamt, och vi passerar 40 gradar den 1/12.
Nästa steg är att utöka användandet till utomhusarrangemang och/eller allt som försiggår inomhus av en viss storleksordning.
Citera
2021-11-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ytterst dåligt och osmakligt exempel. Judarna särskiljdes från övriga genom lagar och direktiv. Man inför vaccinationspass så att man ska kunna ge arrangörer möjlighet att fortsätta ha offentliga tillställningar och evenemang utan restriktioner. Alternativet är att det inte blir något sådant då det är olämpligt ur smittsynpunkt. Har man då valt att inte vaccinera sig är man en större smittorisk - inte baserat på någon diskriminering utan fakta. Tycker du även att det är diskriminering mot de som är sjuka i covid att neka dem tillträde?

Så regeringen har kommit med direktiv hur ovaccinerade ska behandlas. Och detta kan inte jämföras med hur judarna särskiljdes för det skedde också genom direktiv? Har jag förstått dig rätt?

Iom att du menar att detta sker utan direktiv och lagar samt med valmöjligheter för arrangörerna, kan en arrangör bestämma att jag kommer varken köra restriktioner eller coronapass utan att bli straffad för det?
Citera
2021-11-18, 13:03
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Finns alltid restriktioner i ett samhälle. Har du valt att inte vaccinera dig är du en större smittorisk och omfattas då av större restriktioner. Möjligen borde du få betala för din egen sjukvård om du blir covidsjuk.
Då borde överviktiga också betala för sin sjukvård och få restriktioner? Jag behövde ingen sjukvård när jag var sjuk (borta på en dag) och eftersom jag har varit sjuk har jag bättre immunförsvar än ni som inte varit sjuka och är "vaccinerade"
Citera
2021-11-18, 13:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Sedan vill jag starkt ifrågasätta om 80% av de inlagda verkligen är ovaccinerade? Tror nog du hittat på det själv eller lyssnat för länge på propagandakanalerna.
"Hittills har 15 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 44, föregående tre veckor var medeltalet 15 patienter per vecka. Utav dessa var 11 ovaccinerade."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Förlåt, 75% var det visst. Räknade lite för snabbt i huvudet.
Citera
2021-11-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Men som sagt, med tiden kommer snaran dras åt kring er ovaccinerade. Det blir möjligen semester i Norrlands skogar för dig i sommar t.ex. något flyg lär det inte bli i alla fall.

Den här typen av sadism bör nog vaccinförespråkare tala lite tyst om. Pendlar svänger nämligen och det finns olika typer av snaror som kan dras åt. Att vara en medlöpare och vara för det makten är för idag kommer nödvändigtvis inte skydda såna som dig när saker hettar till.
Citera
2021-11-18, 13:05
Medlem
Citat:
Du har själv möjlighet att välja att ta vaccin eller inte. Alternativet till att införa vaccinpass hade varit att återgå till restriktioner - det vill säga inga matcher, inga konserter m.m. Nu har man själv möjlighet att påverka ifall man vill kunna gå på sådana offentliga tillställningar. Handlar inte om att diskriminera människor utan att göra arrangemangen så säkra som möjligt. Tycker du att det är diskriminering även om en covidsjuk nekas att åka flygplan?

Noterar att du inte besvarade min fråga. Frågan kvarstår, är det någon som får sina rättigheter inskränkta om restauranger på kommando av regeringen tvingas porta alla som inte är vita?

Nej alternativet till covidpass är att inte ha covidpass. D.v.s. att gå tillbaka till att leva precis som vanligt, som vi gjorde innan pandemin. Otroligt simpelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in