• 1
  • 2
2021-10-19, 07:46
Bannlyst
Just att man kan manipulera bostadskön är lite oroväckande. Nu vet jag inte hur kö situationen ser ut i Helsingborg , men här i Stockholm är ett "hyreskontrakt" innanför tullarna värd flera 100 000:-

PK = I rubriken betyder portkoder.

Dom lyckades ta sej in på Helsingsborghems gamla lokaler och få ditt någon accesspunkt, därefter var man inne på nätet. Har dom ingen logg på databasen som innehåller bostadskön om det görs ändringar i den?

Myndigheter och viktiga samhällsfunktioner är ofta helt digitaliserade, och därmed sårbara för hackerangrepp. I SVT:s serie Hackad lyckades fyra hackare ta över bostadskön och alla portkoder hos bostadsbolaget Helsingborgshem – genom att först ta sig in på deras kontor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ver-bostadskon
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2021-10-19 kl. 07:49.
Citera
2021-10-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Just att man kan manipulera bostadskön är lite oroväckande. Nu vet jag inte hur kö situationen ser ut i Helsingborg , men här i Stockholm är ett "hyreskontrakt" innanför tullarna värd flera 100 000:-

PK = I rubriken betyder portkoder.

Dom lyckades ta sej in på Helsingsborghems gamla lokaler och få ditt någon accesspunkt, därefter var man inne på nätet. Har dom ingen logg på databasen som innehåller bostadskön om det görs ändringar i den?

Myndigheter och viktiga samhällsfunktioner är ofta helt digitaliserade, och därmed sårbara för hackerangrepp. I SVT:s serie Hackad lyckades fyra hackare ta över bostadskön och alla portkoder hos bostadsbolaget Helsingborgshem – genom att först ta sig in på deras kontor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ver-bostadskon

När jag läste 'crackers' trodde jag först du refererade till en vit man. Ordet du söker bör vara ’hacker’?

Stockholm är, vad jag vet, unika med sitt bostadskösystem. När jag arbetade som hyresvärd sollade man utifrån bäst förutsättning som hyresgäst.
Citera
2021-10-19, 08:55
Bannlyst
De som vet hur man gör går på mer intressanta objekt än sossekö. Transportstyrelsens IT-skandal exempelvis. Dessutom är redan samtliga bostadsköer i klankriminellas ägo, precis som på migrationsverket, försäkringskassan och bidragsmyndigheter t.ex SIDA. Ska en svensk som stått i bostadskö i 20 år försöka hacka sig till nyproducerade lägenheter öronmärkta afrikaner och araber? Haha ja, det arabiska/afrikanska samhället även kallat Sverige måste skydda sig från vräkta svenskar med IT-skills. Heter du asdadas och kommer från Afrika , eller äöäöääö från Arabländerna och är terrorist i hemlandet, så får du en gratis bostad samt hyreskostnaden betald av staten. En svensk som betalt skatt hela livet och stått i bostadskö i kanske 30 år måste numera hacka sig in i bostadskön därför att staten hatar honom, en ond vit man, fyfan. Han måste bytas ut mot afrikaner och araber!

Jag tycker det är bra att bostadskön blir IT-skyddad från arga svenskar som blivit vräkta från bostäderna för att afrikaner och araber ska få tillträde! Folkutbytet fortsätter.

Men det intressanta är varför SVT kör propagandaoperationer som dessa, kanske för att snart kommer en ny IT-skandal publiceras av utländska informationskällor som bästaste tjejgänget behöver gardera sig inför, valår snart ju. SD är ett hot mot demokratin och måste bekämpas intensivt genom svts propagandaoperationer som dessa, decemberöverenskommelsepartierna skall behålla opinion att leda Sverige mot framtiden. Bästaste tjejgänget är renodlad kompetens som vill Sverige väl, därför har man importerat miljontals av världens sämsta skräpmänniskor: araber, afrikaner och återfallsförbrytande sexmissbrukande våldtäktsafghaner. Bästaste tjejgänget, decemberöverenskommelsepartierna och svt är alla överens: om nån kommande IT-skandal bubblar upp inför valåret 2022 så är det inte deras fel.
Senast redigerad av ApodemusSylvaticus 2021-10-19 kl. 09:01.
Citera
2021-10-19, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
När jag läste 'crackers' trodde jag först du refererade till en vit man. Ordet du söker bör vara ’hacker’?

Stockholm är, vad jag vet, unika med sitt bostadskösystem. När jag arbetade som hyresvärd sollade man utifrån bäst förutsättning som hyresgäst.

Crackers är en annan term för hackers.
Citera
2021-10-19, 09:18
Medlem
Citat:
Crackers är en annan term för hackers.
En utdaterad term som knappt används. En mer korrekt term är hacker
Citera
2021-10-19, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx

Jag tycker nog att duktigare kodare bör kallas för hackers istället. Men kan välja vilken hat bär som hacker, den är white eller black.
Citera
2021-10-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Ordet hacker har ju utvattnas helt och media använder det gladeligen för folk som fuskar i TV-spel, och för folk som kör en DDoS på en hemsida. Saker som båda kan göras av Agda om hon köper eller laddar ner rätt tjänst.

Citat:
Jag tycker nog att duktigare kodare bör kallas för hackers istället. Men kan välja vilken hat bär som hacker, den är white eller black.
Ska bli kul att se hur länge de där färgerna kommer få finnas kvar. Blacklist blev ju blocklist och whitelist blev ju allowlist för ett tag sedan.
Citera
2021-10-19, 10:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Nej. Kodare är när man skapar något. Hacker tar sig förbi och in i något. Cracker/Hackergrejen var väl den att hackers tog sig in och studerade någons server, medans en cracker förstörde där den drog fram?
Citera
2021-10-19, 10:33
Citat:
Har dom ingen logg på databasen som innehåller bostadskön om det görs ändringar i den?

Det blir nog en logg. Men har du admin så kan du ju radera loggen. Och även om det finns någon logg, någon ska orka kolla igenom den efter ändringar.
Citera
2021-10-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej. Kodare är när man skapar något. Hacker tar sig förbi och in i något. Cracker/Hackergrejen var väl den att hackers tog sig in och studerade någons server, medans en cracker förstörde där den drog fram?

En cracker tar bort mjukvaruskydd, därav ordet "crack" för att ta få gratis program. Hacker tar sin in i datasystemer.
Citera
2021-10-19, 10:49
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ROB
En cracker tar bort mjukvaruskydd, därav ordet "crack" för att ta få gratis program. Hacker tar sin in i datasystemer.

Crackers fanns som begrepp innan dess. Men skitsamma, en cracker förstör ju mjukvaruskyddet i ditt exempel, så vi är inte helt oense :-)
Citera
2021-10-19, 10:57
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Utförde några arbeten åt en större bostadsförmedlare för ett par år sedan och blev förvånad över hur dålig säkerheten var så sånt här förvånar mig inte. Tänkte redan då hur enkelt det skulle vara att komma över loginuppgifter med hjälp av en pi m.m. För en blyg summa av ungefär 1000 kr.

Av ren slump har jag tillgång till systemen hos de två största leverantörerna av akutboenden i skåne då folk snackar mycket på fyllan. Akutboenden där sekretessen ska vara absolut, folk som lever som mest utsatt och i behov av skydd. Hade jag haft dåliga avsikter hade det varit lätt för mig att sabotera eller läcka information till kriminella.

Brukar bli att företag eller kommun ger sig på hackaren för att det är pinsamt att bli så påkomna, skjuta budbäraren. Får se om det händer här med när det är SVT, kanske inte lika aktuellt när det är i samarbete.
Senast redigerad av MomsPlusSkatt 2021-10-19 kl. 11:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in