• 3
  • 4
2021-10-20, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tydligen ingen koll i nätverket heller. Visst, hackers kan säkrt klampa runt i nätverket ändå, man på många håll går det inte bara att koppla in en accesspunkt och börja köra eftersom den inte är registrerad bland godkända maskiner. Men sånt kan nog lösas av en duglig hacker. Men det skapar i alla fall en del extra besvär.

Hur anser man vara godkänd maskin? Mac adressen?
Citera
2021-10-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capteno
Bullshit.. Har säkert hänt förr någon gång men så dom du skriver är felaktigt. Folk har blivit sparkade och fifflar du med ködagar är det sparken direkt.
Kan tänka mig det är mer uppstyrt nu också ja, men förr gick det absolut till så på Helsingborgshem, vi snckar in på 2000-talet i alla fall, sen vet jag inte.
Citera
2021-10-20, 13:58
Medlem
Och kan tänka mig var kärringarna på Helsingborgshem hälsar på sina barn, släkt och vänner. Strandvägen, Drottningsgatan och Tågaborg, balkonger med sundsutsikt
Citera
2021-10-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Kan tänka mig det är mer uppstyrt nu också ja, men förr gick det absolut till så på Helsingborgshem, vi snckar in på 2000-talet i alla fall, sen vet jag inte.

Ja då hände det säkert ibland men sista 10 åren har dom skärpt till det och nog inte många som vågar något sådant. Dom har register som kollas igenom ibland med ködagar och sticker något ut kollas det upp.
Citera
2021-10-20, 21:41
Medlem
Artygs avatar
Lite förvånad att de flesta av hackarna körde windows, någon av de körde Mac. Det verkade dessutom vara CMD och inte Wall etc.

Är detta praxis eller utmärker det just dessa hackarna? Trodde Linux och till viss del Mac var mer förkommande bland hackers etc.
Citera
2021-10-20, 23:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Hur anser man vara godkänd maskin? Mac adressen?

Där jag jobbar måste man ha en macadress som står i listan. Men om man har brutit sig in i lokalerna är det ju inte så svårt att rent fysiskt ta reda på några olika macadresser på några burkar som man råkar hitta. En del extra arbete.
Inget är väl helt säkert, men ju mer man kan krångla till det för hackers, desto större chans är det ju att de ger sig på någon annan där det går fortare och enklare att jobba.
Citera
2021-10-21, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Där jag jobbar måste man ha en macadress som står i listan. Men om man har brutit sig in i lokalerna är det ju inte så svårt att rent fysiskt ta reda på några olika macadresser på några burkar som man råkar hitta. En del extra arbete.
Inget är väl helt säkert, men ju mer man kan krångla till det för hackers, desto större chans är det ju att de ger sig på någon annan där det går fortare och enklare att jobba.

Finns det inte hårdvara som kan sniffa macadresser? Det längsta lagret krypteras väl inte?
Citera
2021-10-21, 07:34
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Finns det inte hårdvara som kan sniffa macadresser? Det längsta lagret krypteras väl inte?
Antagligen, jag använder Lantopolog med SNMP mot våra switchar här på jobbet, vi har ju inte public som community med det är nog många som har det.
Citera
2021-10-21, 20:30
Medlem
I gymnasiet kunde jag enkelt logga in på mina lärares konto och ändra mitt eller andra betyg om jag så ville. När det gäller bostäder i stockholm så fanns det innan "först i kön" vilket man enkelt skrev ett program så läste av när det kom något nytt och skrev i formuläret automatiskt. Hacking är inte alltid hacking utan rent av en öppen dörr.
Citera
2021-10-21, 21:03
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnd
Så dom satte upp en trådlös router -laptop - wireshark - ?

I avsnittet nämner IT-chefen att de använder "FAST2".
Kollar man på FAST2's hemsida så framgår det att systemet är "on-prem", så de kanske bara har gått direkt på databasen när de väl var inne på nätverket.
Citat:
FAST2 kan driftas på Microsoftplattform likväl som på Linux med MySQL databas.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in