• 2
  • 3
2021-10-20, 00:48
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Om det inte är troll, lägg upp en bild på den med kontaktinfo blankat. Tror inte ett piss på detta då det vore helt hysteriskt.

Klart folk kan ha gamla skulder. Jag vet personer som har skulder från 1979 och liknande. Det är väl högst tveksamt om det verkligen går att driva in om man skulle ställa det på sin spets, för jag har svårt att se att det påmints i rätt tid om och om igen under denna långa tid. Men ja, struntskulder som denna från väldigt länge sedan existerar. Personerna borde anlita någon som är expert på att undersöka saken och hitta brister i detta. Helst någon som ställer upp och gör det gratis om det är små skulder. Om det handlar om mycket pengar kan det vara värt att anlita någon och betala en summa för det.
Citera
2021-10-20, 00:52
Medlem
Kontakta företaget och be om ett faktura underlag dvs bevis på att du är skyldig pengar. Kan dom inte det så bestrider du fakturan.
Citera
2021-10-20, 20:49
Medlem
Som fler sagt här, jag tror att om de skickat påminnelser med jämna mellanrum, minns inte om det är minst 1 gång per år eller 1 gång vartannat år så hålls skulden levande och blir inte preskriberad.
Citera
2021-10-30, 15:57
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Om det inte är troll, lägg upp en bild på den med kontaktinfo blankat. Tror inte ett piss på detta då det vore helt hysteriskt.
Så tråkigt har jag inte och lite livligare fantasi har jag än och trolla om det här, då finns det roligare ämnen och trolla om.
Men vill inte lägga upp något, som kanske kan kopplas till mig.

Jag har kollat upp lite och det finns företag som köper gamla fakturor och hoppas att någon dum jävel betalar (jag kunde varit en av dom…) Jag låter bli och betala och ser om dom skickar igen.
Citera
2021-10-30, 16:15
Medlem
Enligt ett prejudikat från högsta domstolen så är fakturor som skickas utan retur inte att betrakta som en preskriptionsbrytande åtgärd om inte gäldenären på något sätt erkänner skulden (t. ex via betalning av delar av skulden, kontakt om avbetalningsplan o.s.v [det finns ytterligare prejudikat avseende möjlighet till preskription, t. ex är/var en inskickad ackordsansökan inte att betrakta som preskription under vissa omständigheter kan skickade fakturor/inkassokrav utan retur betraktas som preskriptionsbrytande o.s.v]), däremot har inkassoföretagen rätt att fakturera avgifter och ränta utan några som helst bevis på att fakturor och inkassokrav kommit fram (vilket verkar ha skett i t.s fall, dock verkar fordran vara preskriberad sedan länge så behöver ändå inte betalas).
Konsumentverket eller allmäna reklamationsnämnden (som iofs inte trumfar domstolarnas bedömning) har slagit fast att man som konsument inte behöver komma ihåg hur det var med inlämning och betalning av hyrfilm för att (framgångsrikt) bestrida en fordran avseende hyrd film då fordran avseende hyrd film dök upp ca ett år senare.
Citera
2021-10-30, 16:53
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Så tråkigt har jag inte och lite livligare fantasi har jag än och trolla om det här, då finns det roligare ämnen och trolla om.
Men vill inte lägga upp något, som kanske kan kopplas till mig.

Jag har kollat upp lite och det finns företag som köper gamla fakturor och hoppas att någon dum jävel betalar (jag kunde varit en av dom…) Jag låter bli och betala och ser om dom skickar igen.
Som jag sa, blanka ut all kontaktinfo som finns, då finns det inget att koppla till dig.

Men eftersom du vägrar en så enkel sak så är det ju rätt självklart trolleri.
Citera
2021-10-30, 17:07
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Som jag sa, blanka ut all kontaktinfo som finns, då finns det inget att koppla till dig.

Men eftersom du vägrar en så enkel sak så är det ju rätt självklart trolleri.
Det är för mycket jobb för och bara bevisa det för dig, för att du fått för dig att jag skulle trolla om något så här tråkigt ämne.

Det finns ju användare som skrev att han visste folk som fått fakturor från 1979.
Vilket fall som helst även om du inte tror på det så har jag fått svar på det jag ville och jag kanske uppdaterar tråden om 2-3 år om jag får någon ny faktura. Ha en fortsatt trevlig dag!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in