2021-10-18, 22:53
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det låter som något obskyrt företag som köpt upp gamla fodringar som dom nu försöker driva in? Skulden borde rimligen vara preskriberad, förutsatt att du inte undanhåller någon info i ditt inlägg.

Kontakta företaget som du hyrde filmen av.

Hur många videouthyrarföretag har överlevt de senaste 20 åren?
Citera
2021-10-18, 23:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur många videouthyrarföretag har överlevt de senaste 20 åren?

När jag kollat lite bättre ser jag att det handlade om ett eventuellt köp av film. Men din frågeställning är relevant ändå.. Nej, det är nog inte så många.
Citera
2021-10-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Fick för några dagar sen en påminnelse om en skuld från 2001, det var en VHS-film som jag knappt minns att jag köpt och minns inte om jag betalde den eller inte.
Nu dyker det alltså upp ett brev att jag inte betalat för den, den ursprungliga skulden var på 200 kr och är nu på 800 kr, det är ju ingen jätteränta dom lagt på på 20 år och 800kr är ju ingeting, men jag vill ju inte betala för något som jag kan ha betalat, eller något jag inte köpt och kan jag slippa så lägger jag hellre det på något annat.
Vad hade ni gjort?

Om företaget regelbundit påmint dig om skulden kan fakturan vara aktiv, ett inkasso kan förnyad på obestämd tid. Men har de inte hört av sig inom 3 år så är fakturan preskriberad.
Citera
2021-10-18, 23:38
Medlem
Drickbacks avatar
Skriv på fakturan: bestrider fakturan i sin helhet och skicka tillbaka
Obs! Se till att ta egen kopia på fakturan, svans gärna dokument så har du fastställt datum om det skulle behövas i framtiden.
Citera
2021-10-19, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Skriv på fakturan: bestrider fakturan i sin helhet och skicka tillbaka
Obs! Se till att ta egen kopia på fakturan, svans gärna dokument så har du fastställt datum om det skulle behövas i framtiden.

Skicka inte in något original, skall något skickas så är det kopian. Det finns dock enklare metoder i de flesta fall att avvisa en faktura, sök efter en e-postadress först och främst.
Citera
2021-10-19, 00:27
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skicka inte in något original, skall något skickas så är det kopian. Det finns dock enklare metoder i de flesta fall att avvisa en faktura, sök efter en e-postadress först och främst.
Jag skrev aldrig på vilket sätt den skulle skickas tillbaks..
Citera
2021-10-19, 02:17
Medlem
Finns bluffakturor m.m som skickar ut random till folk för att hoppas att de ska betala in av stress.
Betala ej.
Citera
2021-10-19, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Jag skrev aldrig på vilket sätt den skulle skickas tillbaks..
Förvisso, se min kommentar som ett förtydligande.
Citera
2021-10-19, 08:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Fick för några dagar sen en påminnelse om en skuld från 2001, det var en VHS-film som jag knappt minns att jag köpt och minns inte om jag betalde den eller inte.
Nu dyker det alltså upp ett brev att jag inte betalat för den, den ursprungliga skulden var på 200 kr och är nu på 800 kr, det är ju ingen jätteränta dom lagt på på 20 år och 800kr är ju ingeting, men jag vill ju inte betala för något som jag kan ha betalat, eller något jag inte köpt och kan jag slippa så lägger jag hellre det på något annat.
Vad hade ni gjort?

I det falla att fått påminnelser med jämna mellanrum (någon gång per år) under denna långa tid, så lever skulden och du lär få betala denna med ränta och indrivningskostnader.
Citera
2021-10-19, 10:08
Medlem
DraconianTimess avatar
Låter som antingen en bluffaktura eller att något skitföretag köpt ett konkursbo med fodringar. Hur som helst så skulle jag nog skita i att betala den. Tror heller inte att det går och driva in en så gammal skuld till Kronofogden.
Citera
2021-10-19, 13:21
Medlem
kolla upp vad det var för film kan vara värd flera miljoner idag
Citera
2021-10-19, 14:27
Medlem
Firewaias avatar
Om det inte är troll, lägg upp en bild på den med kontaktinfo blankat. Tror inte ett piss på detta då det vore helt hysteriskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in