2021-10-19, 23:32
Medlem
henrikos avatar
Jag pallar inte med att skaffa konto och skit, bara för att svara på en annons. Köpte massor med grejer förr, som jag hittade på Blocket. Nu orkar jag inte.

Därtill kanske deras senaste reklamkampanj stött bort många, den med någon slags manhaftig kvinna med ett vänsterutseende som pratar om "starten på något nytt". Vem skulle bli lockad av att se henne hade de tänkt?
Citera
2021-10-20, 08:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
"Låga arbetskapacitet"? Jag har en högre befattning och skulle aldrig i livet ödsla tid på blocket. Det verkar fullt av krångel och lurendrejeri helt enkelt om man har en god ekonomi förstår jag inte varför man inte tar förlusten och går via handlare.
Med kanske 5 timmars nerlagt arbete sparar jag 100.000 kr varannat år. För att ha en högre befattning verkar du ganska orkeslös, okunnig, negativ, rädd för andra, ointresserad av pengar, ointresserad av recycling. Går inte ihop.
Citera
2021-10-20, 08:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag pallar inte med att skaffa konto och skit, bara för att svara på en annons. Köpte massor med grejer förr, som jag hittade på Blocket. Nu orkar jag inte.

Därtill kanske deras senaste reklamkampanj stött bort många, den med någon slags manhaftig kvinna med ett vänsterutseende som pratar om "starten på något nytt". Vem skulle bli lockad av att se henne hade de tänkt?
Där kan finnas en koppling till TS. Corona har gjort att människor inte trivs att träffas längre, inte vill ha begagnade möbler eller kläder, sitter hemma och ugglar och blir trötta istället för att röra på sig.
Citera
2021-10-20, 08:55
Medlem
Paris24s avatar
Här är alexas statistik på blocket. har gått ner från plats 5000 till 6700 sedan i juli. Och då har väl ändå sommarmånaderna ganska låg aktivitet, de borde ha ökat.
https://www.alexa.com/siteinfo/block...ection_traffic

Här är blockets årsresultat. De hade sitt toppår 2016, sjönk ganska kraftigt till 2019, jag spekulerar i att 2020 blev mycket sämre och 2021 ännu mycket sämre.
https://www.allabolag.se/5566103429/blocket-ab

En loppis som blocket eller tradera är totalt beroende av köpare och säljare. När säljare, jag säljer mycket på trader, märket att det går sämre så lägger de ut sämre eller färre saker. När köpare efter några besök inte hittar vad de söker så slutar de komma. Det blir en ond cirkel som kan döda en sälj-hemsida totalt. På slutet går det rätt snabbt. Jag har varit med länge på nätet, och vem minns hemsidorna innan tradera t.ex bidlet eller letsbuyit.

Tradera är också segare än för ett år sedan, för mig, men inte så illa att jag slutar där. jag var med på ebay 1996-98 när det växte extremt och man kunde sälja vad som helst. Sedan domnade ebay sakta bort år för år och jag kan inte tänka mig att de ens har 10% av sin omsättning kvar på auktioner. tradera och blocket kommer att gå samma väg.

På 1990-talet kunde jag sälja gamla dammsugare, gulnade barnvagnar, och rakapparater i Gula tidningen, föregångaren till blocket. Det var fantastiska tider utan slit och släng.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-20 kl. 09:00.
Citera
2021-10-20, 09:42
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Med kanske 5 timmars nerlagt arbete sparar jag 100.000 kr varannat år. För att ha en högre befattning verkar du ganska orkeslös, okunnig, negativ, rädd för andra, ointresserad av pengar, ointresserad av recycling. Går inte ihop.

Jag tror knappast det handlar om 5 timmar men gissar att du har tiden (som många andra på flashback)
Du är dessutom naturligtvis inte i någon position att kalla mig okunnig/rädd etc blir absurt och löjligt.

Nej, var inte ute efter något infantilt tjafs med någon jag inte känner eller bryr mig det minsta om. Min fråga gällde istället (nu upprepar jag mig) hur en person som tidigare skrytit om sin förmögenhet och ekonomi kan sitta på blocket (tid och intresse) och kränga grejor där, vilket ofta kopplas till mindre bemedlade.

Det hela lägger tvivel kring vad du tidigare berättat kring din ekonomi och jag kommer tänka på detta i framtiden om jag ser dina inlägg. Nu har jag förklarat mig och tvingats upprepa mig och lämnar dig till fortsatta "recycling" diskussioner i tråden.
Citera
2021-10-20, 09:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag tror knappast det handlar om 5 timmar men gissar att du har tiden (som många andra på flashback)
Du är dessutom naturligtvis inte i någon position att kalla mig okunnig/rädd etc blir absurt och löjligt.

Nej, var inte ute efter något infantilt tjafs med någon jag inte känner eller bryr mig det minsta om. Min fråga gällde istället (nu upprepar jag mig) hur en person som tidigare skrytit om sin förmögenhet och ekonomi kan sitta på blocket (tid och intresse) och kränga grejor där, vilket ofta kopplas till mindre bemedlade.

Det hela lägger tvivel kring vad du tidigare berättat kring din ekonomi och jag kommer tänka på detta i framtiden om jag ser dina inlägg. Nu har jag förklarat mig och tvingats upprepa mig och lämnar dig till fortsatta "recycling" diskussioner i tråden.
Jo, man kan hitta en bil med 100.000 kr i rabatt med 5 timmars jobb på blocket, om man vet hur man gör. Berätta gärna hur många gånger du behöver gå till ditt jobb för att tjäna 100.000 kr efter skatt.

Många kända miljardärer i USA samlar på saker, handlar med lyxprylar, byter gärna lyxboende. Inget du känner till.

Du verkar hämmad och oerfaren? Själv har jag sålt och köpt hus, prylar och bilar sedan 1980-talet och älskat blocket, men hamnade i den här tråden eftersom även jag saknar drag i annonserna numera. Att du själv aldrig någonsin sålt något på blocket eftersom du är rädd för att träffa människor eller bli lurad, nej det blir man inte, är generande för dig. Mitt tips är att du nästa gång skriver om något du behärskar.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-20 kl. 10:24.
Citera
2021-10-20, 10:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Känns som din analys är fel av vilka som lägger ut saker på blocket etc. Jag har nog bara lagt ut 2-3 båt, fritidsprylar och blev av med dem, fick pruta rätt mycket. Dock inte bil för det verkar vara ett träsk för opålitliga personer.

Men jag känner några som har mycket pengar och som köper nytt hela tiden för att efter att tag om de inte är nöjda säljer dom igen. Ett sätt att alltid av fräscha saker. Jag tillhör de som tycket det är jobbigt att sälja svårt att få betalt det man vill ha och riskerar sådan folk man inte vill träffa.

Nu ger jag bort saker i stället till myrorna liknade. Till och med slänger bra saker som jag vet har ett värde men man måste träffa rätt person om besväret ska vara värt mödan.
Vid bytardagar och i bytesbutiker ser man obegripligt gammalt skit skidpjäxor från anno dazumal som folk försöker sälja, jag fattar inte går att det överhuvudtaget? Varför ens försöka?

Handlar inte om rik eller fattig utan om att vissa är lagda åt nasare hållet, eller att de är för snåla för att ge bort eller kasta. De har inget emot besvär kanske till och med gillar att hålla på och kränga kanske också köpa.
Citera
2021-10-20, 10:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undviker Blocket. Dels pga kostnaden och så finns Facebook Marketplace där jag kan titta på köparen. Men det att titta på en köpare det funkar inte alltid, ej heller att att avgöra via namne eller om personen är seriös i sin skrift. Jag blev fuckad rejält av en pajas på Facebook Marketplace. Jag skall stämma den personen i Tingsrätten.

Men generellt så litar jag på Facebook Marketplace tycker bara att deras sökfunktion kunde varit lite bättre.
Hur utseendefixerad måste du vara som måste SE säljaren innan du funderar på att köpa? Löjligt.

Men för att hålla sig till ämnet, blocket funkar fortfarande. Köper från blocket ca vartannat vart tredje år, men jag brukar föredra om säljaren bor på en ordentlig adress, så jag är väl också fixerad, på mitt sätt.
Citera
2021-10-20, 12:05
Medlem
fredrochas avatar
Mitt största hinder för att lägga ut saker för försäljning på Marketplace är skammen, WT-känslan, att det är så publikt - Vilket givetvis ökar chanserna att få det sålt men än så länge har jag hellre staplat skiten i förrådet.
Smidigt och gratis är det ju dock till skillnad från blocket som banne mig behöver och borde förnya/förbättrat sin strategi och koncept för länge sedan.

Min känsla har varit att de på nåt sätt vet eller anar att de är inlagda på hospis och därför kör på i samma mönster för att succesivt och naturligt självdö efter utfasningen av de som jobbar mä't.
Citera
2021-10-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Och så är det inte på Facebook?
Tycker facebook är värre, det är fan hopplöst.
Skojare-Hej kan jag komma på lördag o köpa?
Säljare- ja det går bra.
Skojare-
Säljare- Kommer du på lördag?
Skojare-

Skojare 2-Hej fins vara kvar?
Säljare- Ja det är en som eventuellt kommer på lördag, men han svarar inte så vill du ha varan är den din.
Skojare2- Hej vart finns den?
Säljare- Den finns i [Stad] (tänker för sig själv: det står ju i annonsen ditt jävla miffo)
Skojare2- jag jobbar kommer senare

Skojare 2 är inne på sitt 4:e dygn, jävligt långt arbetspass.
Citera
2021-10-20, 12:38
Medlem
fittknullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inget slår Tradera. Säljer du inte, så betalar du heller inte.

Exakt. Smidigt och man kan lätt kolla upp om säljaren/köparen är seriös, man slipper oroa sig för att inte få varan/betalt.
Citera
2021-10-20, 13:24
Medlem
Facebook är helt omodererat, det svämmar över av oseriösa annonser med stöldgods (cyklar, elverktyg osv) och annat tveksamt.

Blocket har anställda som jobbar med att rensa bort potentiella bedrägerier men de missar nog en hel del. Det är väl därför det kostar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in