2021-10-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Nej.

Du äter mycket för du är van att göra det.
Naturfolk i djungeln eller inuiter på grönland äter 1-2 gånger om dagen och ändå rör dom sig betdligt mer än vad de flesta i sverige gör.

Finns stammar i afrika som springer flera mil för att trötta ut ett djur och sedan har mat för hela veckan.

Att inte va hungrig och behöva äta hela tiden är en vana.
Jag har inga fasta tider när jag äter och äter 1-2 gånger per dag.

Mycket ska man höra...

Den energi som krävs för att utföra mitt arbete är något helt annat än att skida runt på Grönland. Därtill väger jag 15% mer än den genomsnittliga inuiten och bär med största sannolikhet på en betydligt högre andel muskelmassa än minst 90% av nämnda grupp. Jag håller, som sagt, vikten på ca 4200 kalorier om dagen. Att äta det uppdelat på ett eller två mål per dag är inte gångbart någonstans. Visst att man kan ta ett 2000-kaloriersmål då och då men inte två gånger om dagen, varje dag, och ett mål på 4000 kalorier? Get outta here

Stammarna i Afrika behöver jag nog inte ens kommentera.

Jag anar dock lite att jag försöker diskutera med en person som inte tror på kalori in/ut?
Citera
2021-10-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Mycket ska man höra...

Den energi som krävs för att utföra mitt arbete är något helt annat än att skida runt på Grönland. Därtill väger jag 15% mer än den genomsnittliga inuiten och bär med största sannolikhet på en betydligt högre andel muskelmassa än minst 90% av nämnda grupp. Jag håller, som sagt, vikten på ca 4200 kalorier om dagen. Att äta det uppdelat på ett eller två mål per dag är inte gångbart någonstans. Visst att man kan ta ett 2000-kaloriersmål då och då men inte två gånger om dagen, varje dag, och ett mål på 4000 kalorier? Get outta here

Stammarna i Afrika behöver jag nog inte ens kommentera.

Jag anar dock lite att jag försöker diskutera med en person som inte tror på kalori in/ut?

Vilket arbete har du som kräver så mycket kalorier/energi?
Citera
2021-10-18, 15:14
Medlem
Mikibus avatar
Drick svart kaffe. Latte? Äru bög eller?
Citera
2021-10-18, 15:31
Medlem
Det finns ju alltid många mindre justeringar man kan göra för att så småningom hamna i balans. Ät mindre portioner, skippa dressing på sallader, koka istället för att steka, ersätt läsk med vatten, mellanmjölk - lättmjölk, latte - svart kaffe, pasta och potatis - t ex broccoli, osv.
Senast redigerad av kortnamn 2021-10-18 kl. 15:35.
Citera
2021-10-18, 15:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Känner igen mig så väl. Om jag inte tränar går jag upp i vikt oavsett hur "nyttigt" jag äter. Att käka normal, hederlig svensk kosthållning (ett par leverpastejsmackor till frukost, en dagens till lunch och en pasta bolognese till middag + någon banan till mellanmål) är uteslutet. Jag kan lika gärna käka 2 pizzor och 5 öl om dagen.

Jag tror det där med 2600 kalorier om dagen för att gå plus minus noll är förlegat och baserat på en tid då vi rörde på oss mycket mer, snarare än att sitta vid datorn hela dagarna + tv-soffan på kvällen. Jag tror break-even är någonstans runt 1500 kalorier, iaf för mig. Ofta lägre. Brukar ligga runt 1200 per dag, det räcker för mig.

Detta stämmer rätt bra på slappa folk som bara jobbar kontorsjobb o eller så.
Citera
2021-10-18, 15:50
Medlem
happilappis avatar
Du äter mer kalorier än du tror.
Citera
2021-10-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Flera latte om dagen låter som den allra största boven faktiskt… Du kan dra ner till att lyxa med latte bara ibland nån gång per vecka och dricka enkelt svart kaffe för det mesta, så är nog det största problemet löst.. lycka till.

Svart kaffe är dessutom i princip 0 kcal och utöver det så är det aptithämmande och ökar din fettförbränning (om än väldigt lite).

Utöver det så underskattar folk hur mycket kcal man egentligen äter. Bevisat av folk här i tråden. Vissa påstår att de sitter och käkar 1200 kcal och jag är extremt tveksam. De käkar säkert ~50% extra av det minst, och äter de "2600 kcal" så är det egentligen typ 3500-4000 kcal.
Citera
2021-10-18, 16:01
Bannlyst
Jag läste
- utan att gå upp, ur sängen

Nu blev tråden mindre intressant.

/J
Citera
2021-10-18, 16:10
Medlem
448s avatar
Man bör ju tänka på att 1l mjölk är typ 500kcal men det är hälsomsamma kcal om det dricks innan sömn i en batch med nåt annat proteinrikt med fibrer

Dagen kan levas lite mer kolhydratbaserat för bränsle , viss mix med fett o protein dock

Man bör tänka på att vid vila vill kroppen ha proteiner för att laga och bygga celler.

Därav viktigt o lägga dom mesta av proteinerna då man har vila så dom används rätt
Citera
2021-10-18, 16:13
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får ju i dig 700 kcal om dagen bara med dina latte. Kör utan mjölk.

Inte en chans att det blir 700kcal på 3st kaffelatte. Beror givetvis på storlek och mängd, men på sin höjd kanske 450kcal.
Citera
2021-10-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herregudvadgott
Seven eleven är ju knappas särskilt hälsosamt. Ät yoghurt hemma istället, och testa motionera 2-3 gånger i veckan.

Sen så är det ju inte hela världen att lägga på sig litet. Fokusera mindre på siffrorna på vägen och mer på ett allmänt välmående!

Ha det gott!

Hm är det hälsosamt ? Vist om den är sockerfri annars är det samma sak som att dricka mjölk och äta en näve godis. tänk lite och läs vad saker innehåller.
Citera
2021-10-18, 16:22
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Människor har olika metabolism helt enkelt, jag har samma kroppstyp som dig. Min sambo däremot är den smalare typen, hon kan äta mer än mig, skillnaden är att hon skiter ut allt som hon äter. Smala människor med hög metabolism bajsar helt enkelt mer än oss, där har du hemligheten. Tror detta är genetiskt och svårt att ändra på.

Så det är bra att skita mycket alltså?

Jag har vissa dagar då bajset aldrig tar slut känns det som. Får springa på muggen 5 gånger på en eftermiddag/kväll. Oftast efter helger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in