2021-10-18, 16:29
Det gynnar inget att få 40 min utspritt, du måste få igång pulsen.

Jogga dom där 40 min varje dag istället.
Citera
2021-10-18, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
haha, så kan man se det!

Grejen är att jag är normalviktig. jag har rätt BMI, typ 23 eller något. Problemet är att om jag ser vågen peka uppåt så vet jag med mig att det blir ett par jobbiga dagar framöver där jag får kompensera genom att bara äta en gång på en hel dag för att gå ner igen. Så försöker se över det hela så att jag slipper de dagarna.
Oj. Är du man? Hela din tråd skriker kvinna. Hur du ”promenerar den rekommenderade dagliga distansen”, hur du dricker sött köpekaffe som du dricker i kollektivtrafiken och hur du nojar över vikten. Jag var helt säker på att du var en kvinna i 35-årsåldern.

Hade jag varit som du hade jag skippat latte och fralla och ätit mer av den lagade maten istället. Periodisk fasta är också ett vanligt sätt bland oss lite äldre att hålla formen. Jag använder det inte själv men jag har kollegor som äter rejält i ett ”fönster” på 4-6 timmar och sedan fastar på svart kaffe allena i 18 timmar. Det ska tydligen vara hälsosamt och hjälpa dem hålla formen. Kolla upp det.
Citera
2021-10-18, 16:42
Medlem
Dynamiks avatar
Slutade äta frukost och lunch vid typ 30, äter hellre en enorm middag med precis vad jag känner än att hålla på och snåla med kalorier varje måltid. Undantaget helger då jag oftast tränar mer och inte orkar bry mig.
Citera
2021-10-18, 16:46
Medlem
Det låter inte som att det är viktuppgången som är problematisk egentligen då du är normalviktig, utan kanske snarare var kilona sätter sig? Jag skulle rekommendera mer styrkeövningar och att jobba på hållningen för att få till en mer tilltalande kropp. Ju mer muskler du har, desto mer fett förbränner du i ditt vardagliga liv dessutom.
Citera
2021-10-18, 16:51
Medlem
Vilket snack...tror ni på allvar folk tränade förr ??? dom åt riktigt bara..ingen latte eller lunch ute som alla vet är full av kallorier. går du upp äter du för mycket bara, så enkelt är det. du blir fet på sallad med dressing om du äter tillräkligt mycket.
Citera
2021-10-18, 16:53
Jag orkar inte göra det längre.
Sedan jag flyttade hemifrån äter jag bara frukost + mellanmål och ett lagat mål mat om dagen. Är bara 30 och man men blir snabbt mätt på det. Brukar mest äta lunch så man får energi på eftermiddagen. Sen efter jobbet sitter man/ligger o kollar TV ändå så behöver inte mycket mer energi.

Väger mig inte men alltid varit spinkig som fan även när jag bode hemma som tonåring och åt frukost + skolmat+ hemlagad middag.

Så TS, testa att äta som du gör, men skippa middagen och ta en macka eller ngt lättare ist på källen.
Senast redigerad av dismisswall 2021-10-18 kl. 17:00.
Citera
2021-10-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vilket snack...tror ni på allvar folk tränade förr ??? dom åt riktigt bara..ingen latte eller lunch ute som alla vet är full av kallorier. går du upp äter du för mycket bara, så enkelt är det. du blir fet på sallad med dressing om du äter tillräkligt mycket.
folk har aldrig tränat så mycket som nu å ändå blir svennen fetare...kolla in närmsta högstadieskola så ser du.
Citera
2021-10-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det funkade för mig i 20-årsåldern, men nu när man är 32 har jag märkt att det inte går alls, vågen börjar skjuta rakt upp.

En exempeldag på hur det kan se ut för mig;
Frukost: Fralla, ost och skinka, med en stor latte på 7Eleven
Lunch: Lunchrestaurang med Grekiska biffar - bulgur - smulad fetaost - hackad persilja - chilisås
Middag: Hemlagad jambalaya

Utöver det så kanske man tar ett äpple eller ett plommon på jobbet ur fruktkorgen, och 1-2 latte hemma.
Visst påverkar portionsstorlekar kalorierna, men lunch och middag är "normalstora", alltså ungefär som man får på restaurang.

En dag eller så går väl an, men äter jag så här i en vecka så går vågen bara uppåt. I slutändan har det slutat med att jag får ta något väldigt lätt på kvällen, typ en skål med yoghurt och inget mer.

En vuxen man i min ålder ska enligt de sidor jag sätt äta ungefär 2600 kalorier om dagen för att gå +/-0, och det låter ju jättemycket , men det kanske inte är så mycket ändå? Ska man hålla sig till ett mål mat om dagen?
Tyvärr är frallan och riset i jambalayan boven i dramat. Kolhydrater är ju tyvärr det man går upp i vikt av, om man inte tränar mycket förstås.

Du kanske ska byta ut frallan mot knäckebröd och ha bönor i jambalayan istället för ris.

Med stigande ålder är tendensen att öka i vikt avsevärt större, även när man inte äter särskilt onyttigt. Förut kunde jag äta hur mycket sötsaker som helst, utan att gå upp ett hekto. Idag måste jag tänka på allt jag äter för att behålla vikten. Ändå tränar jag tre ggr/vecka och går åtminstone en halv mil med mina hundar varje dag. Helst vill jag gå ner några kilo men är nöjd om jag behåller nuvarande vikt.
Citera
2021-10-18, 17:17
Medlem
f30malmos avatar
Efter 30 fick jag också mycket lättare att gå upp i vikt om jag inte är väldigt fysiskt aktiv. Jag äter ett lagat mål mat om dagen till middag samt frukost bestående av knäckemackor med skinka och frukt+grönsaker. Ett mellanmål. Två stora koppar kaffe (nescafé med gräddpulver som innehåller allt möjligt dåligt och skumt, men färre kalorier än mjölk) Det är vad jag kan äta utan viktuppgång om jag inte också springer eller går minst 1-2 timmar per dag, då kan jag även äta en mycket liten lunch.
Citera
2021-10-18, 17:19
Medlem
f30malmos avatar
Man får träna, eller ta mindre portioner, eller byta bort kolhydrater mot protein och grönsaker. Överlag är svaret att äta mindre.

Nu har du ju ett normalt BMI så tycker inte du ska börja banta direkt.
Citera
2021-10-18, 17:48
Medlem
Äter nästan alltid frukost plus 2 lagade mål om dagen, plus lite mellamål, och ligger rätt stabilt i vikt.

Är 40+ med stillasittande jobb, men tränar 2-5 pass i veckan.

Det är som flera påtalat totalmängden man får i sig som är intressant, och är det för mycket lägger man på sig.
Citera
2021-10-18, 17:59
Medlem
vasaduellers avatar
Räkna kalorier under en vecka. Bokför allt som du stoppar i dig.

Jag själv fick en del överraskningar, första gången som jag höll ut i en vecka, med kaloriapp. Små förändringar av en måltid kan öka kalorimängden från 300 till 800, eller från 800 till 1300.

”Normalportion” är överlag större idag, än tidigare. För mig så är det enklaste sättet att gå ned i vikt, att minska lite på portionerna generellt (och/eller minska specifikt på tillbehören till proteinet).

I ”finare” mat utgörs ofta fler av kalorierna av protein, istället för socker/stärkelse och dåliga fetter. Vilket leder till mindre sötsug, bättre matsmältning/hälsa och potentiellt även till bättre kroppskomposition i längden, jämfört med när man får kalorierna från skräpmat och bukfylla.

Kosten har större påverkan än motion. Men om man kan undvika refeeds pga ökad hunger, så kan man givetvis snabba på viktnedgången genom att även utföra ändamålsenlig motion. Det som jag själv har märkt tydlig effekt av, är när jag har växlat mellan ett stillasittande liv och ett liv med fysiskt arbete/mycket vardagsmotion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in