Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Det funkade för mig i 20-årsåldern, men nu när man är 32 har jag märkt att det inte går alls, vågen börjar skjuta rakt upp.
En exempeldag på hur det kan se ut för mig;
Frukost: Fralla, ost och skinka, med en stor latte på 7Eleven
Lunch: Lunchrestaurang med Grekiska biffar - bulgur - smulad fetaost - hackad persilja - chilisås
Middag: Hemlagad jambalaya
Utöver det så kanske man tar ett äpple eller ett plommon på jobbet ur fruktkorgen, och 1-2 latte hemma.
Visst påverkar portionsstorlekar kalorierna, men lunch och middag är "normalstora", alltså ungefär som man får på restaurang.
En dag eller så går väl an, men äter jag så här i en vecka så går vågen bara uppåt. I slutändan har det slutat med att jag får ta något väldigt lätt på kvällen, typ en skål med yoghurt och inget mer.
En vuxen man i min ålder ska enligt de sidor jag sätt äta ungefär 2600 kalorier om dagen för att gå +/-0, och det låter ju jättemycket , men det kanske inte är så mycket ändå? Ska man hålla sig till ett mål mat om dagen?
Tyvärr är frallan och riset i jambalayan boven i dramat. Kolhydrater är ju tyvärr det man går upp i vikt av, om man inte tränar mycket förstås.
Du kanske ska byta ut frallan mot knäckebröd och ha bönor i jambalayan istället för ris.
Med stigande ålder är tendensen att öka i vikt avsevärt större, även när man inte äter särskilt onyttigt. Förut kunde jag äta hur mycket sötsaker som helst, utan att gå upp ett hekto. Idag måste jag tänka på allt jag äter för att behålla vikten. Ändå tränar jag tre ggr/vecka och går åtminstone en halv mil med mina hundar varje dag. Helst vill jag gå ner några kilo men är nöjd om jag behåller nuvarande vikt.