2021-10-18, 13:32
Medlem
JackBlacks avatar
Det är väl delvis genetiskt. Jag är inte så långt ifrån 50 år men kan äta frukost, två mål mat och dessutom kvällssnacks utan att gå upp i vikt. Men då försöker jag också röra på mig lite. Exempelvis tar jag nästan aldrig bilen för resor som är under 2 mil tur och retur. De flesta resor är dock max 1 mil tur och retur.
Citera
2021-10-18, 13:36
Medlem
Utöver att skippa latten, kolla youghurten.
Det diffar massor av kcl mellan sorterna, en del har socker tillfört. Själv gillar jag "miniyoughurt" (1 liters vanlig förpackning).

Ta inte alltid hiss eller närmsta väg, små små förändringar kan ge stor verkan sett ur längre tiddperspektiv

ÄppelciderVinäger, chili och vitlök är några "matvaror" som ökar förbränningen, samma med fler men mindre måltider. Skippa inga måltider, öka muskelmassan så ökar förbränningen.

Lycka till.
Senast redigerad av KnullaBella 2021-10-18 kl. 13:42. Anledning: Typos
Citera
2021-10-18, 13:45
Bannlyst
Det kanske kan bero på ett stillasittande yrkesliv?

Ett omanligt yrkesarbete rent ut sagt.

Givetvis kommer du att klaga på min formulering, men det köper jag.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-10-18 kl. 13:48.
Citera
2021-10-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Det är förbjudet att äta sin mat i kollektivtrafiken i Gbg - gäller dryck också - du beter dig som en hemlös arab/neger

Faktiskt förbjudet i Sthlm också. Ja, det är jävligt äckligt beteende.

Jag är imponerad av folk som faktiskt vet sådant så kudos till dig.
Citera
2021-10-18, 13:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det funkade för mig i 20-årsåldern, men nu när man är 32 har jag märkt att det inte går alls, vågen börjar skjuta rakt upp.

En exempeldag på hur det kan se ut för mig;
Frukost: Fralla, ost och skinka, med en stor latte på 7Eleven
Lunch: Lunchrestaurang med Grekiska biffar - bulgur - smulad fetaost - hackad persilja - chilisås
Middag: Hemlagad jambalaya

Utöver det så kanske man tar ett äpple eller ett plommon på jobbet ur fruktkorgen, och 1-2 latte hemma.
Visst påverkar portionsstorlekar kalorierna, men lunch och middag är "normalstora", alltså ungefär som man får på restaurang.

En dag eller så går väl an, men äter jag så här i en vecka så går vågen bara uppåt. I slutändan har det slutat med att jag får ta något väldigt lätt på kvällen, typ en skål med yoghurt och inget mer.

En vuxen man i min ålder ska enligt de sidor jag sätt äta ungefär 2600 kalorier om dagen för att gå +/-0, och det låter ju jättemycket, men det kanske inte är så mycket ändå? Ska man hålla sig till ett mål mat om dagen?
Jag kan inte annat än att hålla med dig om att vikten blir svår att hålla om det skall ätas i tid och otid. Eftersom jag är omgiven av kvinnor och barn, som verkar mer eller mindre beroende av att ideligen stoppa in mat i ansiktet för att överleva, har jag fått lära mig acceptera att jag inte kan äta lika ofta och mycket som de gör om jag vill slippa köpa nya byxor.

Det där du är inne på med att äta mer sällan tror jag faktiskt kan ge en del hälsofördelar. Nu har jag förvisso övat upp en enorm förmåga att fasta effektivt, genom att i perioder äta ketogen kost, men oavsett hur kosten ser ut så verkar det inte alls dumt att se till att hålla näringsintaget strikt inom ett 8-timmarsfönster. Nyckeln till det är att för det första skippa dagens mest meningslösa måltid, frukosten, och inte börja äta förrän vid lunchtid om dagarna.
Citera
2021-10-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Faktiskt förbjudet i Sthlm också. Ja, det är jävligt äckligt beteende.

Jag är imponerad av folk som faktiskt vet sådant så kudos till dig.

Det är varken förbjudet i Göteborg eller Stockholm att äta eller dricka i kollektivtrafiken. Det handlar om vad man äter huruvida det är förbjudet eller ej, inte att man äter.

Det förvånar mig inte att idioter imponeras av varandra, för övrigt.

Och så lite ontopic:

Jag är några år äldre än TS och håller vikten på dryga ~4200 kalorier om dagen. Dock jobbar jag med kroppen och tränar 5-6 dagar i veckan. Med tränar menar jag då att jag tränar på riktigt. Det vill säga inte går till gymmet, promenerar lite på löpbandet för att sedan gå och dra lite halventusiastisk i 5-6 maskiner innan jag går hem. Väger runt 75 pannor.

Vad gäller din kosthållning tycker jag du kan börja med att byta ut latten mot vanligt svart kaffe och skippa grekernas kaloritäta mat till förmån för något som inte dryper i olja. Bara där har du flera hundra kalorier att spara.
Senast redigerad av RuneStaxx 2021-10-18 kl. 14:04.
Citera
2021-10-18, 13:58
Skippa frukosten och håll dig till animalier så kan du äta tills du blir mätt och ändå gå ner i vikt.

Fisk och nötkött med lite grönt och mycket fet sås blir aldrig tröttsamt. Kroppen tar det den behöver och låter resten passera utan att det läcker från tarmar och skapar inflammationer samt sabbar insulinkänsligheten.

Den smet av vegetabiliska oljor och kolhydrater som de flesta stoppar i sig tycks kroppen mer eller mindre tvingas lagra i ren panik. Det är som om bukfetman trots allt är "the lesser of two evils" då kroppen försöker undvika att det skall sippra ut genom tarmväggarna.
Citera
2021-10-18, 14:21
Medlem
Folk äter åt helvette för mycket.
Rent naturligt äter man 1-2 gånger om dagen.

Att äta var 3 timme typ är sjukt.
Citera
2021-10-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Folk äter åt helvette för mycket.
Rent naturligt äter man 1-2 gånger om dagen.

Att äta var 3 timme typ är sjukt.
Det beror ju helt på vad man gör om dagarna. Själv förflyttar jag flera tiotal ton per dag, till stor del med enbart handkraft. Släng på 10 ton till på gymmet och visa mig sedan den person som fixar det på 1-2 mål mat om dagen utan att tyna bort.

Snackar vi kontorsnissar som vänder papper och säger hmm på arbetstid och spenderar fritiden framför tv4's senaste kändisprogram så absolut, där finns inte direkt behovet av särskilt mycket energi varje dag.
Citera
2021-10-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Visst kan jag äta hemma. Problemet är att jag har en 10 minuter lång väntan på min andra spårvagn och då gillar jag att ha något att äta/dricka i väntan på den. Jag kan heller inte ta i en termos för jag är typen som har druckit upp kaffet halvvägs på vägen till min första vagn. Dock har jag upptäckt att Espresso house har kaffeabonnemang som är betydligt billigare, så den ska jag börja på. mackan kan jag egentligen skippa, den är skit samma, men kaffet vill jag väldigt gärna ha, särskilt nu när det börjar bli riktigt kallt ute.

Äsh, köp en större termos! Få saker är ju så mysiga som att sitta och dricka varmt kaffe ur termos när det är kallt ute. Sippa snålt dom första minuterna.
I övrigt så kan jag tipsa som föregående skrivit: skippa mackan på 7-eleven, det är så mycket skit i de brödet.
Citera
2021-10-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Det beror ju helt på vad man gör om dagarna. Själv förflyttar jag flera tiotal ton per dag, till stor del med enbart handkraft. Släng på 10 ton till på gymmet och visa mig sedan den person som fixar det på 1-2 mål mat om dagen utan att tyna bort.

Snackar vi kontorsnissar som vänder papper och säger hmm på arbetstid och spenderar fritiden framför tv4's senaste kändisprogram så absolut, där finns inte direkt behovet av särskilt mycket energi varje dag.

Nej.

Du äter mycket för du är van att göra det.
Naturfolk i djungeln eller inuiter på grönland äter 1-2 gånger om dagen och ändå rör dom sig betdligt mer än vad de flesta i sverige gör.

Finns stammar i afrika som springer flera mil för att trötta ut ett djur och sedan har mat för hela veckan.

Att inte va hungrig och behöva äta hela tiden är en vana.
Jag har inga fasta tider när jag äter och äter 1-2 gånger per dag.
Citera
2021-10-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuuhTant
Svaret är enkelt:
Skit ofta, helst flera gånger om dan.
Att bajsa minskar inte kalorierna nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto