2021-10-18, 10:34
Medlem
Nihennas avatar
Det funkade för mig i 20-årsåldern, men nu när man är 32 har jag märkt att det inte går alls, vågen börjar skjuta rakt upp.

En exempeldag på hur det kan se ut för mig;
Frukost: Fralla, ost och skinka, med en stor latte på 7Eleven
Lunch: Lunchrestaurang med Grekiska biffar - bulgur - smulad fetaost - hackad persilja - chilisås
Middag: Hemlagad jambalaya

Utöver det så kanske man tar ett äpple eller ett plommon på jobbet ur fruktkorgen, och 1-2 latte hemma.
Visst påverkar portionsstorlekar kalorierna, men lunch och middag är "normalstora", alltså ungefär som man får på restaurang.

En dag eller så går väl an, men äter jag så här i en vecka så går vågen bara uppåt. I slutändan har det slutat med att jag får ta något väldigt lätt på kvällen, typ en skål med yoghurt och inget mer.

En vuxen man i min ålder ska enligt de sidor jag sätt äta ungefär 2600 kalorier om dagen för att gå +/-0, och det låter ju jättemycket, men det kanske inte är så mycket ändå? Ska man hålla sig till ett mål mat om dagen?
Citera
2021-10-18, 10:44
Medlem
herregudvadgotts avatar
Seven eleven är ju knappas särskilt hälsosamt. Ät yoghurt hemma istället, och testa motionera 2-3 gånger i veckan.

Sen så är det ju inte hela världen att lägga på sig litet. Fokusera mindre på siffrorna på vägen och mer på ett allmänt välmående!

Ha det gott!
Citera
2021-10-18, 10:46
Medlem
MuuhTants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det funkade för mig i 20-årsåldern, men nu när man är 32 har jag märkt att det inte går alls, vågen börjar skjuta rakt upp.

Lunch: Lunchrestaurang med Grekiska biffar - bulgur - smulad fetaost - hackad persilja - chilisås

Utöver det så kanske man tar ett äpple eller ett plommon på jobbet ur fruktkorgen, och 1-2 latte hemma.
Visst påverkar portionsstorlekar kalorierna, men lunch och middag är "normalstora", alltså ungefär som man får på restaurang.

En dag eller så går väl an, men äter jag så här i en vecka så går vågen bara uppåt. I slutändan har det slutat med att jag får ta något väldigt lätt på kvällen, typ en skål med yoghurt och inget mer.

En vuxen man i min ålder ska enligt de sidor jag sätt äta ungefär 2600 kalorier om dagen för att gå +/-0, och det låter ju jättemycket, men det kanske inte är så mycket ändå? Ska man hålla sig till ett mål mat om dagen?

Svaret är enkelt:
Skit ofta, helst flera gånger om dan.
Citera
2021-10-18, 10:49
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herregudvadgott
Seven eleven är ju knappas särskilt hälsosamt. Ät yoghurt hemma istället, och testa motionera 2-3 gånger i veckan.

Sen så är det ju inte hela världen att lägga på sig litet. Fokusera mindre på siffrorna på vägen och mer på ett allmänt välmående!

Ha det gott!
Visst kan jag äta hemma. Problemet är att jag har en 10 minuter lång väntan på min andra spårvagn och då gillar jag att ha något att äta/dricka i väntan på den. Jag kan heller inte ta i en termos för jag är typen som har druckit upp kaffet halvvägs på vägen till min första vagn. Dock har jag upptäckt att Espresso house har kaffeabonnemang som är betydligt billigare, så den ska jag börja på. mackan kan jag egentligen skippa, den är skit samma, men kaffet vill jag väldigt gärna ha, särskilt nu när det börjar bli riktigt kallt ute.
Citera
2021-10-18, 10:49
Medlem
hockexs avatar
Beror lite på hur din förbränning ser ut med, om du rör dig minimalt är det inte så konstigt. Testa en daglig promenad på 5km om dagen i en vecka.

Rör på fläsket eller ät mindre
Citera
2021-10-18, 10:50
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Beror lite på hur din förbränning ser ut med, om du rör dig minimalt är det inte så konstigt. Testa en daglig promenad på 5km om dagen i en vecka.

Rör på fläsket eller ät mindre
Jag jobbar på kontor, så blir mycket stillasittande. Dock gillar jag att promenera och jag går de rekommenderade 40-50 minuterna (om än utspritt över dagen). Jag gymmar även mån-ons-fre i 40 minuter.
Citera
2021-10-18, 10:51
Medlem
Citat:

Du får ju i dig 700 kcal om dagen bara med dina latte. Kör utan mjölk.
Citera
2021-10-18, 10:51
Medlem
Citat:
Visst kan jag äta hemma. Problemet är att jag har en 10 minuter lång väntan på min andra spårvagn och då gillar jag att ha något att äta/dricka i väntan på den. Jag kan heller inte ta i en termos för jag är typen som har druckit upp kaffet halvvägs på vägen till min första vagn. Dock har jag upptäckt att Espresso house har kaffeabonnemang som är betydligt billigare, så den ska jag börja på. mackan kan jag egentligen skippa, den är skit samma, men kaffet vill jag väldigt gärna ha, särskilt nu när det börjar bli riktigt kallt ute.

Det är förbjudet att äta sin mat i kollektivtrafiken i Gbg - gäller dryck också - du beter dig som en hemlös arab/neger
Citera
2021-10-18, 10:53
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur ofta rör du på dig? Promenader eller annan träning?
Citera
2021-10-18, 10:53
Medlem
IcyHearts avatar
Flera latte om dagen låter som den allra största boven faktiskt… Du kan dra ner till att lyxa med latte bara ibland nån gång per vecka och dricka enkelt svart kaffe för det mesta, så är nog det största problemet löst.. lycka till.
Citera
2021-10-18, 10:55
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Det är förbjudet att äta sin mat i kollektivtrafiken i Gbg - gäller dryck också - du beter dig som en hemlös arab/neger
Sa aldrig att jag åt på vagnen. Sa att jag tog det i väntan på den.
Dock stämmer inte det där:

Citat:
Det går bra att äta och dricka ombord på tåg så länge det inte stör andra resenärer. På bussar, spårvagnar och båtar är det tillåtet att äta något enklare, till exempel en frukt. Det är inte tillåtet att dricka alkohol.

https://www.vasttrafik.se/resa-med-o...Regler-ombord/

Om "något enklare" att äta är en frukt så går det lika bra med kaffe ur en stängd kopp med ett litet hål upptill. Dessutom nämner de bara att alkohol är förbjudet, inte att annat är det.
Senast redigerad av Nihenna 2021-10-18 kl. 10:58.
Citera
2021-10-18, 10:58
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur ofta rör du på dig? Promenader eller annan träning?
Blir väl en 40-50 minuter promenad över dagen. Gymmar även 3 gånger i veckan, varannan vardag.
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Flera latte om dagen låter som den allra största boven faktiskt… Du kan dra ner till att lyxa med latte bara ibland nån gång per vecka och dricka enkelt svart kaffe för det mesta, så är nog det största problemet löst.. lycka till.
Bryggkaffe gillar jag inte för fem öre, tycker det smakar som smaksatt vatten, men visst, misstänker att problem ligger där också. Men visst, kanske för mycket med flera om dagen, kanske ska hålla det till EN på morgonen, vardagar iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in