2025-08-05, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruAllt
Kan någon här tänka sig att kliva in i ett liv med någon som har tre barn med tre olika pappor, skuldsatt, beter sig barnsligt, inte har några långvariga relationer med vänner, flänger runt och kallar sig florist och säljer ogräs på instagram och inte ens lyckades med att kränga fåniga ljus, kallar sig prinsessa, låtsas bo i Stockholm och gör sig själv till åtlöje i sociala medier? Det är liksom så långt ifrån ett vuxet beteende, det är exceptionellt (på ett tragiskt vis). Hon är ju bara aktiv mamma två veckor per månad, och inte ens det verkar gå om jag förstått er rätt.

Har så många funderingar kring denna C, och jag hoppas att hon tonar ner innan döttrarna växer om henne och behöver försvara sin mamma 🫤

Kaka söker maka? Annars förstår jag inte alls… en vettig person hade lagt benen på ryggen. Men inte C….
Citera
2025-08-05, 06:32
Medlem
Årsredovisningen 2024 visar på resultatförlust, en kraftig minskning av personalkostnader, ingen utdelning och ett minskat kapital i bolaget. Personalkostnaderna bör väl rimligen ha gått till henne tänker jag, då hon stod som anställd åtminstone förr om jag inte missminner mig? Just för att kunna ta ut lön.

Jag fastnar dock på kapitalet. Rätta mig om jag har fel, men det får inte understiga 25 000 kr va? Vilket det nu gör eftersom fritt kapital är negativt, med en förlust på över hälften av 25 000 kr. Eller gäller det endast bundet kapital?
Senast redigerad av Retrouvailles 2025-08-05 kl. 06:36.
Citera
2025-08-05, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Årsredovisningen 2024 visar på resultatförlust, en kraftig minskning av personalkostnader, ingen utdelning och ett minskat kapital i bolaget. Personalkostnaderna bör väl rimligen ha gått till henne tänker jag, då hon stod som anställd åtminstone förr om jag inte missminner mig? Just för att kunna ta ut lön.

Jag fastnar dock på kapitalet. Rätta mig om jag har fel, men det får inte understiga 25 000 kr va? Vilket det nu gör eftersom fritt kapital är negativt, med en förlust på över hälften av 25 000 kr. Eller gäller det endast bundet kapital?

Jag tror inte att det får det och att företaget egentligen är konkursmässigt, men så länge ingen kräver ut pengar typ så kan det fortsätta existera.
Citera
2025-08-05, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruAllt
Helt obegripligt faktiskt, det verkar otroligt svårt för henne att navigera i vuxenvärlden, vilket är väldigt oroväckande eftersom hon har tre barn. Men att som "kille" (som hon säger) kliva in i detta (han verkar ändå ha ett jobb och ett normalt leverne) vilja kliva in i detta...är ännu mer obegripligt.

Det fetade. Det är ju inte alls konstigt egentligen, för hon har aldrig riktigt haft kontakt med vuxenvärlden. Hon har inte varit en del av något sammanhang sedan skolan, och har liksom stannat där. De flesta andra av oss kommer in i arbetsliv och fortsätter formas där med hjälp av andra vuxna, om ni förstår hur jag menar. Uppfostran fortsätter liksom. Men hon är kvar på skolbarnsstadie och känner inte till något annat.
Citera
2025-08-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bhadrakali
Kaka söker maka? Annars förstår jag inte alls… en vettig person hade lagt benen på ryggen. Men inte C….

Han kanske inte är så seriös som hon tror. Hon kanske ger honom det han vill ha varannan vecka. När han kan hitta något på heltid drar han nog. Tror inte han flyttar till Örebro.
Citera
2025-08-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitorkide
Det fetade. Det är ju inte alls konstigt egentligen, för hon har aldrig riktigt haft kontakt med vuxenvärlden. Hon har inte varit en del av något sammanhang sedan skolan, och har liksom stannat där. De flesta andra av oss kommer in i arbetsliv och fortsätter formas där med hjälp av andra vuxna, om ni förstår hur jag menar. Uppfostran fortsätter liksom. Men hon är kvar på skolbarnsstadie och känner inte till något annat.
Jag tror du har helt rätt i dina teorier, ser jag till mig själv har jag formats och lärt mig massor av mina kollegor, jag har haft turen att jobba med människor i alla åldrar, det är fantastiskt att ta del av de äldres erfarenheter
Citera
2025-08-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullkaka
Han kanske inte är så seriös som hon tror. Hon kanske ger honom det han vill ha varannan vecka. När han kan hitta något på heltid drar han nog. Tror inte han flyttar till Örebro.

Han kanske inte har kommit underfund med vad han vill att relationen ska leda till än, vilket inte är konstigt eftersom de inte har varit tillsammans särskilt länge och de blev säkerligen ett par ganska snabbt inpå att de träffades. Visst, man går väl inte in i en relation i tron om att det ska ta slut i framtiden; men L tror ju att så fort man blir ett par så är det helt självklart att man ska flytta ihop, skaffa barn och gifta sig inom kort. Sådana beslut fattar man ju allt eftersom man lär känna varandra, tänker jag i alla fall.
Citera
2025-08-05, 11:28
Medlem
Citat:

Det har du helt rätt i.
Citera
2025-08-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiBareBlir
Han kanske inte har kommit underfund med vad han vill att relationen ska leda till än, vilket inte är konstigt eftersom de inte har varit tillsammans särskilt länge och de blev säkerligen ett par ganska snabbt inpå att de träffades. Visst, man går väl inte in i en relation i tron om att det ska ta slut i framtiden; men L tror ju att så fort man blir ett par så är det helt självklart att man ska flytta ihop, skaffa barn och gifta sig inom kort. Sådana beslut fattar man ju allt eftersom man lär känna varandra, tänker jag i alla fall.
Ja och Linn som dessutom har tre samboförhållanden bakom sig och tre barn, hade jag varit hon hade jag nöjt mig bra med att ha en särbo som jag träffade extra mycket under den barnfria tiden, med en särbo undviker man vardagskonflikter runt hushållsarbete mm och kan fokusera på att ha kul tillsammans. Linn borde fundera på det och inte ha så himla bråttom med allt, lär hon sig inget av tidigare upplevelser...
Citera
2025-08-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindyfindy
Ja och Linn som dessutom har tre samboförhållanden bakom sig och tre barn, hade jag varit hon hade jag nöjt mig bra med att ha en särbo som jag träffade extra mycket under den barnfria tiden, med en särbo undviker man vardagskonflikter runt hushållsarbete mm och kan fokusera på att ha kul tillsammans. Linn borde fundera på det och inte ha så himla bråttom med allt, lär hon sig inget av tidigare upplevelser...

Jag är övertygad om att anledningen till att hon tappat det är att hon nu står ensam, tidigare har hon haft sina ex och alla barnens farföräldrar som lyckats tygla hennes framfart och fått vardagen att fungera med rutiner osv. Hon har fått hjälp med att vara vuxen, helt enkelt.
Citera
2025-08-05, 16:59
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det får det och att företaget egentligen är konkursmässigt, men så länge ingen kräver ut pengar typ så kan det fortsätta existera.
Jag tog mig tiden att kolla närmare på detta och aktiekapitalet verkar inte påverkas av ett negativt fritt kapital. Däremot noterade jag att det fria kapitalet minskat kraftigt sedan förra årsredovisningen, från 123 603 kr till -281 kr.
Citat:
"Den del av det egna kapitalet som däremot får disponeras fritt är det som kallas för fritt eget kapital. Det kan användas för utdelning till aktieägarna eller för att återinvestera i företaget. Det omfattar summan av balanserad vinst och årets vinst."
Vad jag kan se har det inte varit någon utdelning, fritt kapital är förbrukat, och periodiseringsfonderna om 188 924 kr är förbrukade.
Citera
2025-08-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag tog mig tiden att kolla närmare på detta och aktiekapitalet verkar inte påverkas av ett negativt fritt kapital. Däremot noterade jag att det fria kapitalet minskat kraftigt sedan förra årsredovisningen, från 123 603 kr till -281 kr.

Vad jag kan se har det inte varit någon utdelning, fritt kapital är förbrukat, och periodiseringsfonderna om 188 924 kr är förbrukade.

För er som inte är lika skolade som Retrovailles, här kommer en enklare förklaring så att alla kan förstå:

Tänk dig att ett företag är som en godisbutik. Aktiekapitalet är pengarna som godisbutikens ägare satte in från början för att starta butiken. Dessa pengar är som en "kassa" som alltid måste finnas där, och den påverkas inte av hur butiken går just nu. Fritt kapital är de extra pengarna som butiken har tjänat genom att sälja godis, efter att alla utgifter är betalda. Dessa pengar kan användas till nya saker, eller så kan ägarna ta ut dem som "lön" (utdelning). Det fria kapitalet har sjunkit från 123 603 kr till -281 kr. Det betyder att butiken har förlorat pengar. Istället för att ha extra pengar över, har den nu en skuld på 281 kr. Detta kallas att det fria kapitalet är förbrukat. Periodiseringsfonderna är som en "spargris" som företaget har lagt undan pengar i för att kunna betala mindre skatt. Summan som var 188 924 är också borta. Företaget har alltså fått ta av sina sparade pengar för att klara sig. Sammanfattningsvis: Den här godisbutiken har haft det svårt. De har inte bara förlorat alla sina extra pengar, utan de har också fått använda upp sin spargris för att överleva. De har inte heller haft råd att ta ut någon lön. Trots detta är pengarna som ägarna satte in från början (aktiekapitalet) fortfarande kvar, men butiken har nu en liten skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in