Citat:
Ursprungligen postat av
Retrouvailles
Jag tog mig tiden att kolla närmare på detta och aktiekapitalet verkar inte påverkas av ett negativt fritt kapital. Däremot noterade jag att det fria kapitalet minskat kraftigt sedan förra årsredovisningen, från 123 603 kr till -281 kr.
Vad jag kan se har det inte varit någon utdelning, fritt kapital är förbrukat, och periodiseringsfonderna om 188 924 kr är förbrukade.
För er som inte är lika skolade som Retrovailles, här kommer en enklare förklaring så att alla kan förstå:
Tänk dig att ett företag är som en godisbutik. Aktiekapitalet är pengarna som godisbutikens ägare satte in från början för att starta butiken. Dessa pengar är som en "kassa" som alltid måste finnas där, och den påverkas inte av hur butiken går just nu. Fritt kapital är de extra pengarna som butiken har tjänat genom att sälja godis, efter att alla utgifter är betalda. Dessa pengar kan användas till nya saker, eller så kan ägarna ta ut dem som "lön" (utdelning). Det fria kapitalet har sjunkit från 123 603 kr till -281 kr. Det betyder att butiken har förlorat pengar. Istället för att ha extra pengar över, har den nu en skuld på 281 kr. Detta kallas att det fria kapitalet är förbrukat. Periodiseringsfonderna är som en "spargris" som företaget har lagt undan pengar i för att kunna betala mindre skatt. Summan som var 188 924 är också borta. Företaget har alltså fått ta av sina sparade pengar för att klara sig. Sammanfattningsvis: Den här godisbutiken har haft det svårt. De har inte bara förlorat alla sina extra pengar, utan de har också fått använda upp sin spargris för att överleva. De har inte heller haft råd att ta ut någon lön. Trots detta är pengarna som ägarna satte in från början (aktiekapitalet) fortfarande kvar, men butiken har nu en liten skuld.