Citat:
Ursprungligen postat av
cosmic_dancer
Ur ett mer seriöst och fackmannamäsigt perspektiv, vad kan Linn tänkas ha för diagnos/problematik? Vi har dragit "lekmanna gissningar" om narrcisism, borderline och autism. Hon verkar ha fastnat mentalt i tonåren, med synen på familjeliv, partners och bröllop. Kär i kärleken och verkar inte förstå eller vara beredd på att det med största sannolikhet inte existerar någon drömprins. Det är helt okej att drömma om bröllop och vilja ha ett prinsessbröllop, de flesta släpper det dock när de passerat 23 och är beredda på att ge vika från visa delar. Hennes klipp hon lägger upp på ig och tiktok är något jag skulle kunna förvänta mig av en på 15, inte en 26åring. Detta är inget unikt för Linn specifikt men ihop med allt annat hon gör, skriver och säger så undrar man givetvis.
Hon uttrycker sig och pratar även som en tonårsflicka, det är "gotte" och allt är "såååå" gulligt, fint eller sött.
Samtidigt som hon likt en sjuåring är besatt av prinsessor
Det är ju svårt att säga något säkert eftersom vi inte får hela bilden, t ex så vet vi ju inget om hennes tidiga barndom och hur länge ”symtomen” funnits. Vi vet inget om ärftlighet heller.
Men utifrån hur hon beter sig nu uppvisar hon ju mycket starka tecken på histrioniskt personlighetssyndrom. Det finns drag av EIPS också, och det är inte ovanligt att en patient har drag av flera personlighetssyndrom. Gränserna är trots allt lite flytande.
Hon är otroligt bekräftelsesökande. Jag uppfattar det som att hon är helt tom inombords och måste fylla det tomrummet med sällskap, komplimanger, beundran, bekräftelse. Yta och utseende, både eget och andras, verkar vara mycket viktigare än det som finns på insidan.
Det finns också en uttalad egocentrism, där hon starkt överskattar sin egen betydelse för andra. Hon skriver ofta t ex ”som ni alla vet så har jag……” osv. En person utan den egocentrismen skulle skriva t ex ”några av er kanske har märkt att jag….”
Autism tycker jag inte hon uppvisar särskilt mycket symtom på. Hon är alltför utåtriktad, ytlig och utseendefixerad. Det brukar autister inte vara. Autister har också många gånger något hög, eller i alla fall genomsnittlig begåvning.