Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 23:58
  #1
Medlem
stockcocks avatar
Lite ödets ironi, jag har ett par gånger tagit upp här hur viktigt det är att stretcha stela hamstrings och att byta ut sedvanlig mark emot "trap bar deadlifts" om man har känningar i nedre ländrygg. Dessa kan även uppstå vid skivstångsrodd eller t.ex. knäböj. Det betyder INTE att man utför övningarna med dålig form utan att ens kropp kan ha stela muskler inom flera regioner som i sin tur bidrar till att övningen inte blir optimalt utförd.

Stela hamstrings och stela muskler i sätesmuskulaturen generar en åtdragning kring muskulatur som sluter upp mot ländrygg. Vid lyft kan detta per automatik generera att man rundar upp just nedre ländrygg, och sätter stor påverkan på diskarna där. Detta är något jag försökt förmedla, men lustigt nog pajade jag ryggen för ett par veckor sedan på gymmet. Jag utförde ingen av övningarna ovan, jag flyttade däremot runt större viktkakor, bänkar, och körde tunga push-pulls för axlarna. En övning mycket likt militärpress men du nyttjar benen lite mer i det explosiva utförandet.

Kände mig lite ansträngd i nedre ländrygg när jag kom hem, stretchade. Sedan morgonen när jag sovit så vaknade jag med massivt ryggskott. Detta avtog inte på flera dagar och jag började knalla runt likt Gollum. Nu ett par veckor efteråt är det mer okej men har känningar fortfarande, vilket indikerar ett diskbråck, högst troligen - som uppstått p.g.a. någon form av diskbuknting, typ bråck.

Smärtan har lagt sig mer och mer och jag kör nu på som vanligt gällande många övningar, men låter de övningar där ländrygg får ta stor press, vila, eller kör dem med mycket låg vikt för att aktivera musklerna i området.

Jag vill med den här tråden förmedla hur viktigt det är att stretcha, särskilt hamstrings och musklerna kring röven. Många har självklart inte problematik här, men läser du tråden och känner igen dig - börja stretcha. Har du inga problem, stretcha ändå. Vi sitter alltmer stilla framför skärmar och i soffan, det räcker inte med att gymma 1 timma per kväll.

Numera försöker jag att bygga upp muskulaturen kring ländryggen så gott det går, jag kör hyperextensions med låg vikt i början vid varje träningspass som uppvärmning, och avslutar sedan med det. Jag kör även knäböj med enbart stången, får att hålla igång rörelsemomentet - men inte stressa mina fuckade diskar i ländryggen med högre vikter. Avslutar sedan med att stretcha ländrygg, hamstrings och muskler i skinkorna. Det finns en uppsjö olika varianter på stretchning här, hitta det som fungerar bäst för just dig.

Denna tråd går ut till alla unga, och även er andra. Jag stretchade aldrig som ung, såg det som trams. Det kommer igen på äldre dagar. Jag har fuckat ryggen ett par gånger tidigare, trodde alltid det var p.g.a. dålig form vid t.ex. marklyft. När jag tänker tillbaka handlade det inte om dålig form, mina muskler var oviga inom vissa rörelsemoment vilket ledde till skador.

1. Stretcha rygg, hamstrings och röv.
2. Kör hyperextensions för rygg vid varje träningspass (men ge fan i att svanka och gå upp för högt i maximi-läge)

Det är så mycket ansträngning + påverkan som ligger i nedre ländrygg när man lyfter tungt. Att stretcha är fördjävla trist, men försök att lägga in detta efter varje pass. My two cents!

Återkoppla gärna om ni själva fuckat ländryggen och hur ni upplevde det.

Lycka till nu mina fellow lyftare!
Citera
2021-10-13, 00:16
  #2
Medlem
Min ländrygg är också mer eller mindre totalkörd. Vaknar med oerhörd smärta dagen efter jag burit något på ryggen. Undviker därmed ryggsäck så gott det går, men arbetar som pilot och då blir det tyvärr ändå en del bärande.

Vilka övningar rekommenderar du? Skicka gärna länk.
Citera
2021-10-13, 02:27
  #3
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmSchmidt
Min ländrygg är också mer eller mindre totalkörd. Vaknar med oerhörd smärta dagen efter jag burit något på ryggen. Undviker därmed ryggsäck så gott det går, men arbetar som pilot och då blir det tyvärr ändå en del bärande.

Vilka övningar rekommenderar du? Skicka gärna länk.

Styrketränar du? Försök att lägga in hyperextension för rygg. Går att utföra plant på mark, men undvik att flexa upp ryggen när du når högst upp.

https://i.pinimg.com/originals/a4/a3...b9d16eceed.gif

Här har du en KORREKT optimalt utförd hyperextension, vare sig med vikt eller utan. Rörelsemomentet är optimalt. Träna även samtidigt din core, gärna via mag-hjul, utrullningar. Enkel övning att utföra med ett litet verktyg, kom ihåg att inte svanka ryggen när du rullar ut. Tryck in hakan mot bröstet och böj ryggen upp likt en båge, spänn din bål. Magen ska jobba här - inte din rygg.

Gällande stretchövningar så är det jätte-individuellt. Också viktigt hos dig som pilot, du får uppleva flera små g-krafter som kan påverka din ländrygg. Särskilt också viktigt att i ett så pass "stillasittande" arbete stretcha.

Denna övning är bra:

https://youtu.be/R62z9ZAIVLU


Jag brukar även stå helt rakt upp och slänga upp ena benet på typ diskbänken eller ett bord. Stå helt stilla rakt positionerad med höften och håll benet rakt upplagt. Pressa överkroppen fram utan att runda ryggen för mycket, låt det bränna lite i lårbiceps/hamstrings. Du känner när du träffar rätt.

Gällande arsle-muskler. Sätt dig i saxbent vila rakt på arslet på ett golv. Lägg upp ena benet ovanpå andra benets knä, stretcha åt det hållet översta foten är åt, lite snett framåt åt det hållet. Du kommer att känna av att det bränner i ena skinkan. Variera lite här och hitta rätt läge för dig. Växla om, ta nästa ben.

Finns en uppsjö olika övningar, bästa är att söka runt lite på nätet och hitta det som träffar bäst för just en själv.

Detta ska gärna utföras dagligen, men aldrig INNAN styrketräning.

Jag brukar också sitta på en bänk, sära på knäna och föra huvudet framåt. Tänk dig typ att du ska suga av en kuk som är en halvmeter framåt. Vinkla ut kroppen och rygg, försök komma nedåt så att det stramar lite i ländryggen. Här kan du ta händerna insida mot nedre fotleder och försöker trycka dig framåt lite, guppa, toucha stramen x 10 reps. Repeat i set ett par gånger. Gäller alla stretchövningar ovan också. Guppa lite och kör några reps när det stramar åt och kör ett par set.

Tryck inte på för mycket när stretchen gör ont. Det ska göra ont, men inte så att det är olidligt. Jobba på sakta första veckorna, lätt att sträcka sig och få muskelbristningar annars.
Citera
2021-10-13, 02:49
  #4
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmSchmidt
Min ländrygg är också mer eller mindre totalkörd. Vaknar med oerhörd smärta dagen efter jag burit något på ryggen. Undviker därmed ryggsäck så gott det går, men arbetar som pilot och då blir det tyvärr ändå en del bärande.

Vilka övningar rekommenderar du? Skicka gärna länk.

MEN! Du är pilot och har ekonomin till det, du bör träffa en läkare och utreda ditt ryggont. Att bära en ryggsäck ska inte vara något problem. Upplever du alltså värken i ländryggen utan att lyfta tungt eller styrketräna? Enbart av att bära en tyngre ryggsäck? Känner du av någon strålande smärta eller ilningar ned mot vänster eller höger ben?

Hur länge har du haft problematiken och känningarna i ryggen? Har det varat längre än typ 2 månader så bör du få det utrett. I vissa fall kan det behövas en operation. Är du fetlagd eller så? Har en större kagge som hänger fram och stressar diskarna i ländryggen?

Men kika på mina stretch-tips och se om det ger med sig efter några veckor. Utföra dessa dagligen. Har du tillgång till gym så prova övningarna jag tar upp. Bägge styrketränande övningarna + stretch kan utföras i hemmet eller var som helst. Håller smärtan i sig så uppsök läkare, inte någon jävla kiropraktor eller så. Viktigt att ryggen din röntgas då. Inte alltid man kan se diskproblematik där men bra att kolla. I ditt fall låter det som att du har ett diskbråck redan nu. Dessa brukar övergå med tiden, kroppen läker ofta ut skiten, men det kan ta sin tid. Bra är att underhållsträna rygg, men med längre vikter - om ens någon vikt. Det är rörelsen som är det viktiga. Få blodgenomströmning.

Men har du haft problematiken i ländryggen och känt smärta i över 2 månader är det läge att söka vård. Operation kan då vara vettigt. Men jag tror att rigorösa stretchövningar är bra att börja med för att se om det blir bättring i första skedet.

Diskbråck tenderar att läka sig självt, men det sämsta man kan göra är att sitta still och vara inaktiv.
Citera
2021-10-13, 08:59
  #5
Medlem
hockexs avatar
Bra tråd, har alltid varit nojig med just ländryggen då det är ett av de jobbigaste stället att ha ont på, vanlig träningsvärk är t.om. obehaglig.

Hade problem när jag var yngre men efter jag började med ett jobb som innebar att bära 30kg säckar på kalhyggen försvann det efter någon månad.

Styrke/kondtionstränar idag men det du nämner om stela muskler, det känner man av antar jag?
Alltså om man gör övningar och det känns lite stelt/inte helt rätt.
Citera
2021-10-14, 15:08
  #6
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Bra tråd, har alltid varit nojig med just ländryggen då det är ett av de jobbigaste stället att ha ont på, vanlig träningsvärk är t.om. obehaglig.

Hade problem när jag var yngre men efter jag började med ett jobb som innebar att bära 30kg säckar på kalhyggen försvann det efter någon månad.

Styrke/kondtionstränar idag men det du nämner om stela muskler, det känner man av antar jag?
Alltså om man gör övningar och det känns lite stelt/inte helt rätt.

Man behöver inte känna av stela muskler på det sättet, nu är jag ingen fysiolog, men det är snarare att stela muskler kan leda till skador. Nu är jag inte insatt i hur det är för andra men generellt kan man prova att stå såhär och se hur långt man kommer ned till marken:

https://images.ctfassets.net/p0sybd6...224148a92c.JPG

Har du stela hamstrings kommer det troligen bränna i bakre ben och du har en bra bit kvar till att nudda golvet. Då är du, likt mig, predisponerad till att fucka ryggen längre fram.
Citera
2021-10-14, 15:41
  #7
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Man behöver inte känna av stela muskler på det sättet, nu är jag ingen fysiolog, men det är snarare att stela muskler kan leda till skador. Nu är jag inte insatt i hur det är för andra men generellt kan man prova att stå såhär och se hur långt man kommer ned till marken:

https://images.ctfassets.net/p0sybd6...224148a92c.JPG

Har du stela hamstrings kommer det troligen bränna i bakre ben och du har en bra bit kvar till att nudda golvet. Då är du, likt mig, predisponerad till att fucka ryggen längre fram.

Ok, når med handflatorna till golvet så är nog ok än så länge
Citera
2021-10-15, 12:23
  #8
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Ok, når med handflatorna till golvet så är nog ok än så länge

Fyfan, då är du snarare överrörlig.
Citera
2021-10-15, 17:29
  #9
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Ok, når med handflatorna till golvet så är nog ok än så länge

Prova dessa stretchrörelser:

https://d2flujgsl7escs.cloudfront.ne...f259a23337.JPG

Klarar du de flera lider du möjligen av hypermobilitetssyndrom. Då kan man dras med generell smärta och värk samt trötthet, eftersom att lederna överbelastas och senor samt muskler måste jobba extra mycket.

https://vardgivare.skane.se/vardrikt...anlos-syndrom/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback