Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 10:29
  #1
Medlem
Läste en insändare i Borås Tidning https://www.bt.se/insandare/vaccin-m...asta-60fa8390/
Kan det vara sant?
Då är det en stor risk att läkemedelsverket är mutade om finansieras är delvist av läkemedelsbolagen.
Citera
2021-10-12, 10:39
  #2
Medlem
Svintomans avatar
Bakom betalvägg!
Citera
2021-10-12, 10:55
  #3
Medlem
Ursäkta!
Här är ett kort citat.
”I nuläget bedömer de europeiska, amerikanska och svenska läkemedelsverken att nyttan med vaccination mot covid-19 till barn och unga från 12 års ålder överväger risken med vaccination för denna åldersgrupp. Särskild uppmärksamhet måste dock riktas mot den bekräftade, men ovanliga, biverkan myokardit/perikardit.”

Det kommer från Läkemedelsverket alltså. Som i huvudsak finansieras av läkemedelsbolagen själva genom avgifter. I vilket ärende sker denna massvaccineringskampanj, är det för barnens bästa eller för läkemedelsbolagen bästa, undrar jag?
Slut citat
Citera
2021-10-12, 12:47
  #4
Medlem
Jag hade ingen aning, namnet är så förtroendeingivande.

"Läkemedelsverket finansieras nästan helt av de företag vars ansökningar myndigheten granskar. Industrin betalar även verksamhet som inte är knuten till godkännandeprocessen. Nu framförs såväl intern som extern kritik mot ordningen"

Källa:
https://www.lakemedelsvarlden.se/ind...emedelsverket/
Citera
2021-10-12, 17:25
  #5
Medlem
Jag är väldig förvånad.
Citat.
Richard Bergström, ordförande i Läkemedelsindustriföreningen (Lif), har förståelse för om allmänheten och folkvalda undrar om en myndighet verkligen kan vara oberoende om den lever på avgifter från de som skall kontrolleras.
Slut citat.
Jag är med på om ett läkemedel företag får betala en avgift för att få en produkt godkänn, men som nu I Sverige kommer över 95 procent av Läkemedelsverkets intäkter från industrins ansöknings- och årsavgifter.
Funkar det likadant i bilindustrin när bilen ska krock testas?
Tilliten till denna myndighet som kontrollerar läkemedel är dålig.
Citera
2021-10-16, 23:49
  #6
Moderator
Pentyls avatar
Vari består det konstiga i att branschens bolag själva står för tillsyn- och kontrollmyndigheternas kostnader? Vem ska annars stå för dem? Skattebetalarna?

Motsvarande princip finns för ackreditering av tekniska produkter hos statliga Swedac, där bolagen tvingas slanta upp via tillsynsavgifter mm, eller hela sjöfartsnäringen där ingen kan bygga något flytetyg utan omfattande och svindyra kontroller av design, byggnation och underhåll hos något av de erkända ackrediteringsinstituten - till 100% bekostade av rederierna själva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback