• 4
  • 5
2021-10-11, 21:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Så enkelt är det inte, på elscootrarna så sitter batteriet under ståplattan. Denna platta är låst med omvända skruvar, för att få upp luckan måste man ha ett program på mobiltelefonen som öppnar låskistan. Det som TS har sett är folk som laddar upp batterier och sätter dit nyladdade i samma veva.

Med andra ord så är det ingen organiserad stöldliga som tjänar tiotusentals kronor varje natt..

Det varierar med typen. Jag har sett elsparkcyklar där batteripacket sitter på ovansidan bakom styrkolumnen. Batteriet har tom ett hantag så att de ska gå lättare att ta ur det och bära det. Jag undersökte inte om det var lätt att ta ur batteriet, låsanordningar osv. För kriminella östeuropéer borde det inte vara några större problem i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Det går säkerligen, men att man skulle kunna ta ett helt gäng batterier helt obemärkt som TS beskriver är inte möjligt.

Sedan måste man ha specialverktyg för att kunna demontera sparkcyklarna, säkerhetstorx är vanligt förekommande. Har man tid och rätt verktyg så går det såklart att slakta och sälja delarna, men ganska tidsödande

Kriminella har säkerligen kopierat dessa verktyg.
Citera
2021-10-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu har jag aldrig använt en sån här men jag kan inte låta bli att tänka att man kan använda en borrmaskin med stålborr för att borra upp skruvarna?

Jag har aldrig fattat att tjackpundare som snor en mobiltelefon värd 200 spänn inte tar alla sparkcyklar och slaktar dem på det som går.

Skruven är av rostfritt av den där torxtypen med en liten pinne som sticker upp i mitten så borra går icke. Dessutom försänkta så i alla fall på voi kommer man inte åt med med bitshållare och säkerhetsbits.

Däremot verkar det gå lätt att slå eller bryta bort det lilla batteripacket på styret, jag har dock aldrig klurat ut varför eftersom dom som gör det låter batterierna ligga kvar på marken.

Sen vet jag inte vad det är för delar en pundare skulle kunna få avsättning för.

Att bygga ihop egna fungerande cyklar är nog lite för avancerat för dom på den nivån som är ute och pundar runt på nätterna. Dom snor nog hellre en privat låd el-cykel i så fall.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-10-11 kl. 22:04.
Citera
2021-10-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Skruven är av rostfritt av den där torxtypen med en liten pinne som sticker upp i mitten så borra går icke. Dessutom försänkta så i alla fall på voi kommer man inte åt med med bitshållare och säkerhetsbits.

Däremot verkar det gå lätt att slå eller bryta bort det lilla batteripacket på styret, jag har dock aldrig klurat ut varför eftersom dom som gör det låter batterierna ligga kvar på marken.

Sen vet jag inte vad det är för delar en pundare skulle kunna få avsättning för.

Att bygga ihop egna fungerande cyklar är nog lite för avancerat för dom på den nivån som är ute och pundar runt på nätterna. Dom snor nog hellre en privat låd el-cykel i så fall.
Det är GPS:en du pratar om och är ett stort problem för branschen, de snor cyklarna genom att göra så.

Det som TS har bevittnat är däremot inte förekommande överhuvudtaget utan är med 100% säkerhet batteribyte som alla andra säger. Konfronterad med sin egen dumhet väljer dock TS av ren skam att hålla masken, vilket man såklart kan sympatisera med.
Citera
2021-10-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Det är GPS:en du pratar om och är ett stort problem för branschen, de snor cyklarna genom att göra så.

Jaha, ja. Då kanske det inte var helt smart att ta hem ett sånt där batteripack som jag såg låg och skräpade en gång.

Finns det någon chans att man kan återanvända gpsen genom att ta ur simkortet och stoppa i ett eget?

Det har nog legat i förrådet i två år nu i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Det som TS har bevittnat är däremot inte förekommande överhuvudtaget utan är med 100% säkerhet batteribyte som alla andra säger. Konfronterad med sin egen dumhet väljer dock TS av ren skam att hålla masken, vilket man såklart kan sympatisera med.

Citera
2025-06-18, 23:55
Medlem
Vad kan ett sånt batteri vara värt från exempelvis VOI? Man tar sig väl bra många mil på ett sånt fulladdat batteri? Undrar hur många Ah som ligger på..?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in