2021-10-11, 13:53
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Jag tänkte samma, det kan ha vart skadegörelse av något slag. Jävligt många är less på dessa sattyg till sparkcyklar, och det inkluderar mig också.

Nja, nu var det förmodligen ett helt legalt batteribyte som TS såg. Iaf om man ska tro flera av de som skrivit i tråden.
Citera
2021-10-11, 14:33
Medlem
Grontarskonts avatar
De borde bara ta bort batterierna så att folk är tvungna att röra på sig istället!
Citera
2021-10-11, 15:48
Medlem
Ibland ser man den där typen av avlånga batteripack som sitter på styrstången på VOI som ligger och skräpar, jag tror det är för att ungarna kickar bort dom.

Men i dom batteripaketen tror jag att det även sitter en GPS. Eller rättare sagt jag är 99% säker. Undrar om det är samma i alla batteripack, det är väl inte helt orimligt för att hålla reda på alla batterier.

Eller så kanske det är sparkcykelns GPS som sitter där för batteriet som sitter på styrstången på VOI tror jag inte går att ta bort.

Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Ett spark batteri är fullt med dyra lithium batterier som snos och säljs på bla Ebay ett batteri pack är värt ca 100 Euro på beg marknaden.

Fins stora solpanel grupper i olika forum som bygger egna batteri pack för att driva hushåll båtar husbilar mm där recycling av lithium batterier från bla gamla laptops sparks mm

Garanterar säljaren då att batterierna håller laddningen en viss tid eller återvinner köparen dom och får fart på dom på något vis även om dom är slut?
Citera
2021-10-11, 16:04
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men i dom batteripaketen tror jag att det även sitter en GPS. Eller rättare sagt jag är 99% säker. Undrar om det är samma i alla batteripack, det är väl inte helt orimligt för att hålla reda på alla batterier.

Eller så kanske det är sparkcykelns GPS som sitter där för batteriet som sitter på styrstången på VOI tror jag inte går att ta bort.

GPS spårning är inget som hindrar östeuropéer, de kan sno dyra bilar som är GPS spårade också utan några större problem.

Östeuropéer är rena skadedjur, så här 30 år efter sovjets fall och miljarder i bidrag så är de minst lika kriminella som förr. Inga miljarder i världen kan ändra på östeuropéer.
Citera
2021-10-11, 16:08
Medlem
Batterierna i dessa större elsparkar är värda ca $400 styck, så absolut ett attraktivt stöldobjekt.

Men om de "lyfte batterierna ur sparkarna som mjöklpaket" så var det du såg sannolikt ingen stöld, utan en helt legitim batteribytesoperation. Hyrsparkföretagen betalar folk för att göra detta och man kan registrera sig för att arbeta med det.
Citera
2021-10-11, 16:16
Medlem
Det här förstår jag faktiskt inte att ingen inte gjort tidigare. Antar att man måste löda bort nåt annars är ju battericeller battericeller liksom
Citera
2021-10-11, 17:37
Medlem
Follow the money. Vem tillverkar batterierna?
Iom att det var med lätthet de stals så kan tillverkaren inte uteslutas. Ett perfekt sätt att sälja sina produkter.
Citera
2021-10-11, 18:17
Medlem
kukflashs avatar
Så enkelt är det inte, på elscootrarna så sitter batteriet under ståplattan. Denna platta är låst med omvända skruvar, för att få upp luckan måste man ha ett program på mobiltelefonen som öppnar låskistan. Det som TS har sett är folk som laddar upp batterier och sätter dit nyladdade i samma veva.

Med andra ord så är det ingen organiserad stöldliga som tjänar tiotusentals kronor varje natt..
Citera
2021-10-11, 18:49
Bannlyst
Det låter oenekligen in i mina öron på svaren i tråden att ett nytt brott har uppdagats:

Hantverkare, servicehens och byggjobbare åt elsparkcykeluthyrarna är INTE utklädda till julgransneontomtar och spärrar INTE av hela gator med julegransbelysning, blinkande lampor i olika konstiga geometriska triangelar. Fy spam. Detta går emot den svenska normen att beklä sina anställda i neongulaorangea julgranstomtekläder, motbjudande. De hade helt sonika hyrt öststatare att genom svart arbetskraft och inte spärra av gator - bedriva näringslivsindustri på våra gator och torg? Fy spamskam.

En polisanmälan är härmed gjord mot alla elsparkcykeluthyrare i mitt egna namn per 11/10-21, jag totalvägrar att de inte anställer ungdomar som behöver jobb utan svart arbetskraft utan neongulaorangea julgranstomtekläder. De hade ju FÖRFAN BRUNSVART HUD och körde en OMÄRKT VIT SKÅPBIL MITT I NATTEN?

Minst 20 svenska trafikregler bröts vilket är totalt spamlöst, fruktansvärd skamligt. Snart kommer någon att ta sig av daga på grund av dessa huliganer.
Citera
2021-10-11, 18:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Så enkelt är det inte, på elscootrarna så sitter batteriet under ståplattan. Denna platta är låst med omvända skruvar, för att få upp luckan måste man ha ett program på mobiltelefonen som öppnar låskistan. Det som TS har sett är folk som laddar upp batterier och sätter dit nyladdade i samma veva.

Nu har jag aldrig använt en sån här men jag kan inte låta bli att tänka att man kan använda en borrmaskin med stålborr för att borra upp skruvarna?

Jag har aldrig fattat att tjackpundare som snor en mobiltelefon värd 200 spänn inte tar alla sparkcyklar och slaktar dem på det som går.
Citera
2021-10-11, 19:27
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu har jag aldrig använt en sån här men jag kan inte låta bli att tänka att man kan använda en borrmaskin med stålborr för att borra upp skruvarna?

Jag har aldrig fattat att tjackpundare som snor en mobiltelefon värd 200 spänn inte tar alla sparkcyklar och slaktar dem på det som går.
Det går säkerligen, men att man skulle kunna ta ett helt gäng batterier helt obemärkt som TS beskriver är inte möjligt.

Sedan måste man ha specialverktyg för att kunna demontera sparkcyklarna, säkerhetstorx är vanligt förekommande. Har man tid och rätt verktyg så går det såklart att slakta och sälja delarna, men ganska tidsödande
Citera
2021-10-11, 21:27
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApodemusSylvaticus
Haha, endast en godtrogen svensk kan ens komma på att skriva nåt sånt naivt. Bra humor!
Motsatsen till naiv. Den uttryckte skepticism mot dig, din pålitlighet, och din iakttagelse/uppfattnings/insiktsförmåga.

Naivt är att tro att ett uttryck av skepticism eller ifrågasättande inte kan vara riktat mot dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in