2021-10-08, 13:26
Medlem
Galdars avatar
90 talisterna och 00 tal isterna och vissa utav 80 talisterna fick de sämsta möjligheterna på bostadsmarknaden . Som 90 talist gick jag ur gymnasiet i en rätt stor arbetsbrist , jag fick jobb då jag hade letat jobb i flera månader innan min student , så jag arbetade redan dagen efter studenten , alla mina polare åkte till Rhodos på fest resa .

Många hävdar att 90 talister är curlade , jag kan hålla med till en viss del , de dom hävdar det friskast är folk som levde på den tiden man kunde få jobb som 15 åring och köpa hus för en års inkomst , tiden förändras .

Jag är nöjd och glad med min uppväxt , vi lekte på gården en klunga av säkert 15 till 20 grabbar , fotboll , pantgömme " kurragömma" , spelade Nintendo hemma hos varandra osv , ingen hade mobil telefoner förens kanske 11 års ålder och man kunde inte göra så mycket med en sådan typ av telefon , en rolig och social uppväxt full av busstreck , vi träffas fortfarande i området och grillar på sommaren och vi kan prata barn doms minnen i timmar om alla möjliga sjuka saker som har hänt , alla i från när " Kalle fick ett finger i röven i samband med en brottnings match " till att Olle har blivit en knäpp konspirationsteoretiker på senare dagar .

Hade jag fått välja hade jag velat vara tonåring på 80 talet , hade varit coolt att få vara med och forma graffiti / hiphop scenen , kampsport och långt hår eran var jävligt cool . Stockholmsnatt är en av mina favorit filmer , är fett avundsjuk på folk som fick göra round kicks i Kungsträdgården och vara med och utveckla nya subkulturer när dess renässans blommade .
Citera
2021-10-08, 13:32
Moderator
Carlboms avatar
Jag tycker vi som är i skarven mellan Generation X och Y har haft det bäst. Vi har haft en barndom på båda sidor. Dels minns vi telefonkioskerna och att man hyrde moviebox på helgen. Man cyklade BMX och man kunde inte nå varann utan att gå hem till varandra eller mötas ute på speciella förbestämda platser.

Sen var vi samtidigt med när man fick mobiltelefon och internet kom. Det var vi som då ägde hela utvecklingen på nätet utan att våra föräldrar fattade det minsta vad det handlade om. En tid då internet på riktigt var laglöst och hela tillvaron där präglades av en undergroundkänsla.

Idag är vår generation förmodligen den köpstarkaste Sverige någonsin haft. Generationer som kommer efter oss ser ut att bli de första som får det sämre ekonomiskt jämfört med sin föräldrageneration.
Citera
2021-10-08, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De var mina favoriter ... Ja, inte Drutten då .. för Drutten var så larvig och söt men Gena (krokodilen) -- helt klart min hjälte

Drutten och krokodilen var barnprogram ifrån helvete , ifrån sovjetunionen. Idag är SVT samma sak som dom var då. Men kom ihåg lyckan när TV3 kom in på banan, det sändes annat än sovjetisk barnprogram i tv.

Men vi hade inte den här jävla parasit invandringen som idag. I början på 80 talet fanns det invandrare, men det inte såna extrema mängder som idag. Dom som invandrare fanns på 80 talet hade jobb och något att ge Sverige, inte den jävla äckliga bajs invandringen av Araber och annat slödder som bara kommit för att våld försörja sej på vår välfärd.
Senast redigerad av 53280 2021-10-08 kl. 13:40.
Citera
2021-10-08, 13:33
Medlem
60-70
Citera
2021-10-08, 13:47
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Min barndom och uppväxt är knökfull med roliga minnen. Kändes som om nästan alla skaffade sommarhus. Somrarna var jag alltid på landet med föräldrarna, eller hos mormor/morfar på deras landställe, med kusiner. Skolan var skitrolig, alla umgicks. Mycket tid utomhus, och hängde hemma hos varandra. En kille i vårat gäng slog till sin flickvän en gång, då åkte han på världens utfrysning ifrån de andra grabbarna. Värsta buset var att smygröka bakom skolgården. Behövde aldrig vara orolig att något hände om man drog in till stan och åkte hem mitt i natten.
Bara vid ett tillfälle när jag var 15 år och skulle gå hem ifrån t-banan, så kom en kille runt 25 fram ifrån bakom en stor ek som stod vid gångbanan. När jag kom närmare så gick han ut framför mig och sa "vill du suga kuk?" Allt jag fick ur mig var "näh!" varav hans svar blev "Nähä, skit i det då!" Gick förbi honom, men när jag rundade en byggnad så sprang jag resten av vägen hem och skrek, haha. Lättväckta pappa stod i köksfönstret när jag kom rusande till porten.
Jobb var hur lätt som helst att få tag på, och man kunde klättra inom företaget utan att ha gått i gymnasiet. Bostad var heller inga problem. Stockholm pratar jag om. Jag tycker att jag har levt livets glada dagar under min uppväxt på 70-talet.
Senast redigerad av Agent.Provocateur 2021-10-08 kl. 13:53.
Citera
2021-10-08, 14:30
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Jag håller med om att det är märkligt mycket fokus på aga i trådstarten.

År andra sidan, backar man tillbaka ett par generationer levde svenskar som i dagens hederskulturer. Förbundet mot aga kan betraktas som en del av nedmonteringen av detta.

Man kan också ha i beaktande att det föddes många oönskade barn före aborter tilläts 1973, inte minst av alkoholiserade eller psyksjuka föräldrar som inte sökte hjälp eftersom det var mycket mer tabubelagt än idag.

I det moderna samhället funkar det inte med folk som lyder regler blint av rädsla för straff, därför har många invandrare svårt att anpassa sig.

Jag tror du måste backa mycket längre i tid, då det var vanligt med aga. Inte ens min mormor och hennes systrar 11 stycken fick nånsin stryk. Dock krävdes det att när pappa kom hem på lunchen för att sova en timme, så fick de vara tysta eller gå ut, de levde nio stycken under samma tak under flertalet år, i en 2:a!

Mamma har däremot berättat att hon blev dragen i örat en gång, då hon hade blonderat håret. Dock blev det inte blont utan morotsfärgat, och mormor var damfrisörska, lol.
Citera
2021-10-08, 15:13
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Kanske 70-talisterna.

Då fick man växa upp i ett rikt och homogent land.
Citera
2021-10-08, 15:28
Medlem
Inget av alternativen, men min far (född 45) verkar ha haft en jäkligt skön tidig vuxentid i livet. Enligt honom kunde man så lätt få jobb att man kunde be chefen dra åt helvete och bara gå från jobbet på onsdagen, ta långhelg och ha ett nytt jobb tisdag nästa vecka (som man fixade på måndagen, ingen stress på långhelgen.

Ena veckan kunde han bära lådor i hamnen, nästa vecka jobba i en charkbutik, efter det vaktmästare på en skola, servitör, vårdbiträde, fabriksarbete, väktare osv osv. alla lågstatusjobb man ville kunde man pröva på och missköta om man ville, och ändå få ett nytt. Vilket gav en enorm känsla av frihet, och att man till skillnad från idag faktiskt hade ett värde trots att man inte var särskilt bra på något.

Han hade polare som bodde i bruksort, de var så gott som GARANTERADE ett välbetalt heltidsjobb på fabriken efter skolan, så de kunde slarva bort skolan helt. En enorm känsla av trygghet måste det gett.
Citera
2021-10-08, 15:39
Medlem
kajus333s avatar
Jag 'är född 1944 och växte upp i en värld där mina föräldrar satt och pustade ut - tysta - efter andra världskriget, i var sin fåtölj, medan jag lekte på golvet med några träklossar och några trasiga sidor ur en Tarzans Julbok. Fantastisk uppväxt.
Citera
2021-10-08, 15:59
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag tycker vi som är i skarven mellan Generation X och Y har haft det bäst. Vi har haft en barndom på båda sidor. Dels minns vi telefonkioskerna och att man hyrde moviebox på helgen. Man cyklade BMX och man kunde inte nå varann utan att gå hem till varandra eller mötas ute på speciella förbestämda platser.

Sen var vi samtidigt med när man fick mobiltelefon och internet kom. Det var vi som då ägde hela utvecklingen på nätet utan att våra föräldrar fattade det minsta vad det handlade om. En tid då internet på riktigt var laglöst och hela tillvaron där präglades av en undergroundkänsla.

Idag är vår generation förmodligen den köpstarkaste Sverige någonsin haft. Generationer som kommer efter oss ser ut att bli de första som får det sämre ekonomiskt jämfört med sin föräldrageneration.
Vad är det positiva med det? Just tvånget att hyra hem en hel moviebox och att inte ha en vhs hemma är en av de saker som enligt mig verkar sämst med det tidiga 80 talet. Att inte kunna samla på filmer, både köp och inspelat, eller att inte kunna hyra 3 filmer enkelt för en översovning hade lätt förändrat min uppväxt till det sämre.
Citera
2021-10-08, 16:24
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vad är det positiva med det? Just tvånget att hyra hem en hel moviebox och att inte ha en vhs hemma är en av de saker som enligt mig verkar sämst med det tidiga 80 talet. Att inte kunna samla på filmer, både köp och inspelat, eller att inte kunna hyra 3 filmer enkelt för en översovning hade lätt förändrat min uppväxt till det sämre.

Det beskriver mer en kontrast mot den värld vi senare fick ta del av medans vi fortfarande var barn. Att vi fick vara en del av både före- och efter Internetrevolutionen.

Men det positiva som jag ser på moviebox och telefonkiosktiden är att man hade en helt annan förväntan på något som är så självklart idag. Fick man hyra en moviebox och 1-2 filmer så var det helgens stora happening. Att med brorsan och farsan i videobutiken välja film kunde ta en timme, men det var en del av hela upplevelsen.

Idag är det svårare att hitta saker som uppskattas och bygger fina minnen med så enkla medel. Ingen kommer minnas med glädje att morsan satte en ipad i näven på en och lät en fritt välja en film. Så jag var definitivt lyckligare i den världen jämfört med idag att ha allt serverat i princip gratis med tillgång till all kommunikation och underhållning 24/7.
Citera
2021-10-08, 16:27
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det beskriver mer en kontrast mot den värld vi senare fick ta del av medans vi fortfarande var barn. Att vi fick vara en del av både före- och efter Internetrevolutionen.

Men det positiva som jag ser på moviebox och telefonkiosktiden är att man hade en helt annan förväntan på något som är så självklart idag. Fick man hyra en moviebox och 1-2 filmer så var det helgens stora happening. Att med brorsan och farsan i videobutiken välja film kunde ta en timme, men det var en del av hela upplevelsen.

Idag är det svårare att hitta saker som uppskattas och bygger fina minnen med så enkla medel. Ingen kommer minnas med glädje att morsan satte en ipad i näven på en och lät en fritt välja en film. Så jag var definitivt lyckligare i den världen jämfört med idag att ha allt serverat i princip gratis med tillgång till all kommunikation och underhållning 24/7.
Ja jag håller med. Jag hade samma upplevelse fast kanske 10 år senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in