Fram till jag var 8 år så levde jag väldigt mycket i en värld från hur det var klassiskt på 1900-talet. Dagis, sexårs, 1:an, delvis 2:an var helt utan mobiler, dator 2 timmar i månaden, alltid ute och leka, ringa eller plinga på hemma hos kompisar osv. Så när jag tänker på den tiden så förstår jag ungefär hur tidigare generationer haft det. Mycket mer fridfullt, tid att reflektera, göra saker som är kreativa med mer. Sen kom PS1 in i hushållet med spel som Driver 1, Red Alert 1, Gran Turismo, Colin McRee Rally osv. Då började man spela dem en hel del på helger och lov. Var en magisk värld man begav sig in i, en helt unik upplevelse. Man var van vid att spela var något man gjorde en begränsad tid, som SEGA-Rally maskiner utomlands där det var 1 Euro per omgång, Internet utan bredband max 15 minuter på helgerna osv.
Så fortsatte det i några år med PS1 och PS2. Sedan kom mellanstadiet och högstadiet när alla hade bredband. Då blev det Tibia, RuneScape, WoW osv. Mycket mer spelande än tidigare, men vi sågs alla fortfarande ute spontant, plingade på varandra osv. Gjorde massa bus. Tänk om man var en 00-talist istället. iPad/Smartphone i handen sedan ålder på 3 år. Obegränsat med filmer på Netflix och oändligt många timmar vid datorn sedan en tidig ålder. Aldrig träffa nån ute i princip. Aldrig gå ut spontant och hitta på allt vi gjorde.
Antingen är det 80 eller 90-talisterna som haft det bäst, om inte 60 och 70-talisterna hade det extremt mycket bättre pga stadiet Sverige befann sig i, tryggare, rikare osv.
Så fortsatte det i några år med PS1 och PS2. Sedan kom mellanstadiet och högstadiet när alla hade bredband. Då blev det Tibia, RuneScape, WoW osv. Mycket mer spelande än tidigare, men vi sågs alla fortfarande ute spontant, plingade på varandra osv. Gjorde massa bus. Tänk om man var en 00-talist istället. iPad/Smartphone i handen sedan ålder på 3 år. Obegränsat med filmer på Netflix och oändligt många timmar vid datorn sedan en tidig ålder. Aldrig träffa nån ute i princip. Aldrig gå ut spontant och hitta på allt vi gjorde.
Antingen är det 80 eller 90-talisterna som haft det bäst, om inte 60 och 70-talisterna hade det extremt mycket bättre pga stadiet Sverige befann sig i, tryggare, rikare osv.