2021-10-08, 16:53
Medlem
Fram till jag var 8 år så levde jag väldigt mycket i en värld från hur det var klassiskt på 1900-talet. Dagis, sexårs, 1:an, delvis 2:an var helt utan mobiler, dator 2 timmar i månaden, alltid ute och leka, ringa eller plinga på hemma hos kompisar osv. Så när jag tänker på den tiden så förstår jag ungefär hur tidigare generationer haft det. Mycket mer fridfullt, tid att reflektera, göra saker som är kreativa med mer. Sen kom PS1 in i hushållet med spel som Driver 1, Red Alert 1, Gran Turismo, Colin McRee Rally osv. Då började man spela dem en hel del på helger och lov. Var en magisk värld man begav sig in i, en helt unik upplevelse. Man var van vid att spela var något man gjorde en begränsad tid, som SEGA-Rally maskiner utomlands där det var 1 Euro per omgång, Internet utan bredband max 15 minuter på helgerna osv.

Så fortsatte det i några år med PS1 och PS2. Sedan kom mellanstadiet och högstadiet när alla hade bredband. Då blev det Tibia, RuneScape, WoW osv. Mycket mer spelande än tidigare, men vi sågs alla fortfarande ute spontant, plingade på varandra osv. Gjorde massa bus. Tänk om man var en 00-talist istället. iPad/Smartphone i handen sedan ålder på 3 år. Obegränsat med filmer på Netflix och oändligt många timmar vid datorn sedan en tidig ålder. Aldrig träffa nån ute i princip. Aldrig gå ut spontant och hitta på allt vi gjorde.

Antingen är det 80 eller 90-talisterna som haft det bäst, om inte 60 och 70-talisterna hade det extremt mycket bättre pga stadiet Sverige befann sig i, tryggare, rikare osv.
Citera
2021-10-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Lite lustigt är det att bland 60talisterna som jag själv tillhör, finns det 2 läger: hälften skyr invandring och vill tillbaka till det Sverige som var, andra hälften är väldigt PK och för invandring,mot SD och så vidare. Detta trots precis samma typ av uppväxtförhållanden. Kan förmodligen hänga ihop med att de senare inte har nåt framtidsperspektiv på hur deras barn och barnbarn drabbas. De bryr sig mer om hur bra de har det själva.

Jag är också 60-talist och instämmer helt med din beskrivning. Hälften av de jag könnde drar åt SD, hälften är solitt PK med speciell ömkan om afghanpojkar, men alla jag känner har haft bra o trygga uppväxtvillkor, det som skiljer nu är inkomsterna, högre inkomster är PK,lägre är SD.
Citera
2021-10-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Jag är också 60-talist och instämmer helt med din beskrivning. Hälften av de jag könnde drar åt SD, hälften är solitt PK med speciell ömkan om afghanpojkar, men alla jag känner har haft bra o trygga uppväxtvillkor, det som skiljer nu är inkomsterna, högre inkomster är PK,lägre är SD.
Många boomers som blir SD-boomers och hatar muslimer haha. De fattar inte den större bilden i världen
Citera
2021-10-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fb2021
Jag tror att folk som idag är under 18 kan inte känna en riktig nostalgi som andra. Jag är själv 90 talist.. Men när man var liten så spelade alla olika spel "pokemon kort, gogos, beyblades osv" det var olika saker som var populärt och sen var det något nytt. Det kom bra filmer, det fanns Playstation och dator man kunde spela på "bra spel också" man var ju ute mer än vad man var inne fortfarande men det var kul spela gå till olika kompisar som hade olika spel så man ej behövde köpa det själv. Spela när man var hemma själv. Som jag började med det enda dem kanske höll på med är väl fidget spinners. Men det är för mkt online nu så dem har inte samma uppväxt och nostalgi känsla

Dock är det ju mycket enklare för barn nuförtiden att hålla kontakt med folk på ett enklare sätt och att skriva med nya människor osv...
Hahah vad tusan menar du med att
olika saker som var populärt och sen var det något nytt. Det kom bra filmer, det fanns Playstation och dator man kunde spela på "bra spel också"

skulle detta va nåt unikt för din era. Det gäller väl konstant.

Jag tror att du hamnat i den klassiska generationsfällan där man tänker att nästa generation har det sämre för att man själv fäster sig vid sin egen barndom. Har tänkt likadant själv förut.
Det här med att "olika saker som va populärt och sen va det något nytt" det tror jag märks av extra mycket när man hängde på skolgården. På min tid (sent 80) skiftade det mellan gameboy, pogs, hockeybilder, pokemon, jojos med kullager, diablos, beyblades etc.
Men så fort man lämnat melölanstadiets skolgård så märker man ju inte av dessa trender längre - så då tror jag man bara tappar kollen.

Men när jag snackar med bekantas barn idag så tycker jag att de blir nostalgiska väldigt fort. De kan vara nostalgiska över en gammal TikTok-video.
Först skrattar jag åt det, men sen inser jag att våra generationer ju är jättenostalgiska över många tidigare internetfenomen - så det är inte så jättestor skillnad egentligen.

Jag tycker det blir lite fånigt när vi som ändå haft tillgång till ett stort utbud digitala produkter som TV-spel hela våra liv, inte kan relatera till dagens online-generation.

Jag kan köpa att generationerna som växte upp utan TV känner så - men när man växte upp med internet då borde man kunna relatera mera till dagens kids.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-08 kl. 19:12.
Citera
2021-10-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Ja det är fan sjukt. Kanske var man lyckligt omedveten allt då, kommer inte ihåg att det fanns någon ohälsa iaf? Tex dagens bokstavsbarn fick gå i en egen skolbarack (aphuset) för dem var för stökiga, inte för att dem hade någon diagnos. Idag får ingen exkluderas, de sitter numera och gapar i klassrummen och förstör för en hel klass som mår dåligt över att inte kunna lära sig nått i skolan.

Eller är var det för att man var alltid ute och rörde på sig, träffade kompisar (IRL... "in real life" har jag lärt mig att det betyder) när man var barn som gjorde att ungarna mådde bättre förr.
Tror det är mestadels bristande motion och kost som orsakat de största hälsoproblemen.

Även om vi får fler och fler nischsporter, nischkoster och superhälsomedvetna nischer så är de en så låg procent av totalbefolknignen.
Den breda massan skiter i allt och blir fetare.
En undersökning av knappt en halv miljon svenskars BMI visar att sedan 1995 har fetma ökat med 86 procent och svår fetma med 158 procent.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fetma-okar-snabbt-i-sverige

Psykiska problem förvisso - men där kan man lätt fastna i debatt om det verkligen har ökat eller om det bara är man oftare diagnostiserar barn idag än förr. (Klassiska exemplet är väl att idag är ganska många barn diagnostiserade med ADHD men förr sa man bara "de är stökiga" och körde på)

PS: Inte för att låta dryg (men det kommer jag göra, ber om ursäkt på förhand) - men jag hoppas du inte nyligen lärt dig termen "IRL" - den är gammal vid det här laget. Så gammal att jag undrar om det till och med är parodisk nostalgi för dagens kids. Den skrevs in i engelskans ordbok redan år 2000. Tror jag skrev "IRL" ofta runt typ 2003.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-08 kl. 19:34.
Citera
2021-10-08, 20:24
Avslutad
Ser en skillnad: dottern är ute på nation i Uppsala i kväll o festar, viktigt med hur hon tar sig hem å jag möter ca kl 1. För 30 år sen hade ingen farsa behövt bry sig. Hon skulle ha kunnat gå i kort kjol genom stan..så bättre förr
Citera
2021-10-08, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
De bor ju hemma för att generationer innan dem förstört bostadsmarknaden. Så i den kategorin har 90 och 00-talisterna det tufft. Samma generation har också förstört skolan som drabbar 00-talisterna och sena 90-talister. 60,70 och 80-talisterna hade det nog bäst innan de tillsammans förste Sverige för de kommande generationerna. Bra jobbat allihopa!
Jag är själv 60-talist. Jag är så jävla trött och less på att läsa skitkommentarer som det du skrev. Fattar inte varför du vräker ur din dynga på oss.

Jag och andra i de generationer du nämner har inte förstört för ungdomar, vad tror du att det skulle gagna oss?
Använd din hjärna och rikta din berättigade ilska mot de krafter som ligger bakom dessa problem! Dvs byggherrar som vill maximera sina vinster, bostadsbolag som vill ha bostadsbrist för att maximera hyresintäkter, politiker som skiter i allt,samma gäller skola, sjukvård och allt annat som vanligt folk tycker behövs.

Hur kan du vara så korkad att tro att folk som råkade födas på 60,70, 80talet vill att de yngre ska ha ett skitliv?
Tänk en gång till och rikta din ilska mot de verkliga makthavarna , typ politiker näringslivs och finansvin m.m

Använd hjärna om du kan tänka i abstrakta banor och se sammanhang. ( vilket jag tvivlar på)

Edit: såg att du har cp partiets logga som avatar. Vidare diskussion leder ingenvart.
Senast redigerad av jonkebonke 2021-10-08 kl. 20:28.
Citera
2021-10-08, 20:29
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Fram till jag var 8 år så levde jag väldigt mycket i en värld från hur det var klassiskt på 1900-talet. Dagis, sexårs, 1:an, delvis 2:an var helt utan mobiler, dator 2 timmar i månaden, alltid ute och leka, ringa eller plinga på hemma hos kompisar osv. Så när jag tänker på den tiden så förstår jag ungefär hur tidigare generationer haft det. Mycket mer fridfullt, tid att reflektera, göra saker som är kreativa med mer. Sen kom PS1 in i hushållet med spel som Driver 1, Red Alert 1, Gran Turismo, Colin McRee Rally osv. Då började man spela dem en hel del på helger och lov. Var en magisk värld man begav sig in i, en helt unik upplevelse. Man var van vid att spela var något man gjorde en begränsad tid, som SEGA-Rally maskiner utomlands där det var 1 Euro per omgång, Internet utan bredband max 15 minuter på helgerna osv.

Så fortsatte det i några år med PS1 och PS2. Sedan kom mellanstadiet och högstadiet när alla hade bredband. Då blev det Tibia, RuneScape, WoW osv. Mycket mer spelande än tidigare, men vi sågs alla fortfarande ute spontant, plingade på varandra osv. Gjorde massa bus. Tänk om man var en 00-talist istället. iPad/Smartphone i handen sedan ålder på 3 år. Obegränsat med filmer på Netflix och oändligt många timmar vid datorn sedan en tidig ålder. Aldrig träffa nån ute i princip. Aldrig gå ut spontant och hitta på allt vi gjorde.

Antingen är det 80 eller 90-talisterna som haft det bäst, om inte 60 och 70-talisterna hade det extremt mycket bättre pga stadiet Sverige befann sig i, tryggare, rikare osv.
Förlåt men ditt tidsförlopp är helt skevt. Du säger att du är född 1993 men det mesta du beskriver är 5 år för sent för det. Om jag förstår din text rätt så kom ps1 gran turismo och red alert 1 in i ditt liv efter 2an, dvs när du var 8-9 år. Det är ca 2002. Red alert kom ut 1996 och slog igenom på bred front 1997. Red alert 2 kom 2001. Samma sak med ps1 som var ps2 2002 och gran turismo som var gran turismo 2 vid den tidpunkten. Du sysslar med cultural appropriation av 80 talisternas kultur.
Citera
2021-10-08, 21:09
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Man kan nog säga att det finns ett motsatsförhållande mellan trygghet och understimuli och ena sidan och otrygghet och överstimuli och andra sidan. Jag hade hellre varit född 1985 än 1979 men jag kan absolut se charmen med 1979. Man fick uppleva 80 talet i sin prakt, man slapp oftast bli förnedringsrånad och kunde vandra fritt. Man hade tvspel, fler tvkanaler och filmer från det att man var 7-8 år. Nintendo 8 bitars som 8 åring, snes som 12 åring och playstation som 17 åring.

Det där förutsätter att man hade prylgalna och rika föräldrar som ville skämma bort sina barn. Det kan även vara så att man aldrig hade tv-spel och fler tv-kanaler innebar att man fick tv4 med dålig bild som 13-åring.
Citera
2021-10-08, 21:16
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Förlåt men ditt tidsförlopp är helt skevt. Du säger att du är född 1993 men det mesta du beskriver är 5 år för sent för det. Om jag förstår din text rätt så kom ps1 gran turismo och red alert 1 in i ditt liv efter 2an, dvs när du var 8-9 år. Det är ca 2002. Red alert kom ut 1996 och slog igenom på bred front 1997. Red alert 2 kom 2001. Samma sak med ps1 som var ps2 2002 och gran turismo som var gran turismo 2 vid den tidpunkten. Du sysslar med cultural appropriation av 80 talisternas kultur.

Varför skulle man inte ha spelat dataspel som 8-9 åring i början av 00-talet? Eller ett tio år gammalt dataspel som 18- 19-åring tio år senare?
Tetris kom 1984 och jag tror att de flesta 80-talister har spelat Tetris. Best of Entertainment paketet kom i början av 90-talet och det har många 80-talister också spelat mycket av jag ser inget konstigt med att applicera samma sak för 10 år senare.
Citera
2021-10-08, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion men jag tror inte att det var trådstartens intention att jämföra tv-program och tv-spel och konsoler i denna tråd, det han vill diskutera är en nivå över det du dryftar. Alltså hur man tror hur uppväxten skiljde sig från varandra mellan årtionden från 60-talet, typ framtidstro,värderingar och sånt.
Senast redigerad av jonkebonke 2021-10-08 kl. 21:28.
Citera
2021-10-08, 21:43
Medlem
Citat:
Haha du har rätt. När jag var 8 år gammal tyckte mina föräldrar att det var lämpligt att köpa ett playstation 1 till mig i julklapp. Med det ingick några spel. Förmodligen en 80-talist som haft de spelen innan. Men det var helt sjukt hur kul jag hade. Svårt att slå känslan man fick av de spelen i den åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in