2021-10-08, 00:38
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
"Objektivt"? Knappast, känns mest som de flesta är subjektiva i denna tråd och väljer sin egen barndomsperiod (tro jag det, de flesta har en bra barndom). Aga? Det var ett icke-problem för den stora majoriteten redan innan, därför det inte var några större protester när det avskaffades, aldrig hört en 60-talist eller för den delen 40-talist som blivit agad. Eller jo, kanske någon 40-talist av någon gammal psykomagister med linjal. Dock var eleverna oftast värre tillbaka, la häftstift på lärarnas stolar, trackade dem osv.

Bästa filmer? Nä, knappast. Dessutom är det väl detsamma som med internet, bättre som innan att folk var ute istället för att sitta framför dumburken.

Storstädernas ghetton kan jag tänka mig började bli olidliga redan då, mycket etniska konflikter när det till "vanliga" arbetskraftsinvandrare anslöt mer problematiska grupper av kurder, syrianer osv. En del svenskar som fortfarande var kvar och blev färre och färre.

Fanns mkt aga innan 80-talet, innan det blev olagligt. Många som växte upp 60-70 som berättat.

Fanns inga riktiga ghetton på 80-talet. Det började dyka upp först sena 90-talet. You got your facts twisted bro, sorry.
Citera
2021-10-08, 00:52
Medlem
Nederlanders avatar
En annan faktor som spelar in är hur mer decentraliserat samhället var förr.

Jag själv som växte upp på en mindre ort minns hur den levde och frodades. Det fanns mysiga butiker och restauranger där lokala träffades. Idag är det bara storstäderna som är hippa och bor man utanför är bil ett måste. Finns på sin höjd en alibaba pizzeria och st1 pump.
Citera
2021-10-08, 01:42
Medlem
Dagens...framtidens generationer kommer vara hjärntvättade med information från barnsben.

Får nog hålla med om att 90, eller snarare 85 och framåt barn fick det bästa av båda världarna: den naturliga samt den digitala.
Citera
2021-10-08, 01:44
Medlem
Mobscenes avatar
Det varierar från personen till person men vi kan alla komma överens att det gick åt helvete vid slutet av 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Dagens...framtidens generationer kommer vara hjärntvättade med information från barnsben.

Får nog hålla med om att 90, eller snarare 85 och framåt barn fick det bästa av båda världarna: den naturliga samt den digitala.

This.
Citera
2021-10-08, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Inte bara du som nämner, men jag förundras över
(1) Vilka föreställningar ni har om barnuppfostran förr. Föräldrar njöt tydligen av att banka skiten ur sina egna gener.
(2) Den enorma tilltron till vad lagstiftning åstadkommer. Varför har inte någon kommit på idén att förbjuda kriminalitet?

Barnaga har genom historien varit ett sätt att förbereda barnet på vuxenlivet. Samma med en disciplinerad skola med hårda lärare.

Nu är det curlande genom hela livet som gäller i stället och barn som agar sina lärare och senare i livet sina socialkuratorer i stället.
Jag håller med om att det är märkligt mycket fokus på aga i trådstarten.

År andra sidan, backar man tillbaka ett par generationer levde svenskar som i dagens hederskulturer. Förbundet mot aga kan betraktas som en del av nedmonteringen av detta.

Man kan också ha i beaktande att det föddes många oönskade barn före aborter tilläts 1973, inte minst av alkoholiserade eller psyksjuka föräldrar som inte sökte hjälp eftersom det var mycket mer tabubelagt än idag.

I det moderna samhället funkar det inte med folk som lyder regler blint av rädsla för straff, därför har många invandrare svårt att anpassa sig.
Citera
2021-10-08, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Vad gäller ämnet så måste man ställa upp objektiva kriterier om man ska kunna besvara frågan objektivt. Vilka gick ut skolan med godkända betyg, vilka presterade bäst på nationella och internationella prov, vilka hade lägst psykisk ohälsa, vilka hade lägst ungdomsarbetslöshet och liknande. Min helt subjektiva gissning är att graderingen blir kronologisk. Dvs först 60 sedan 70, 80, 90 och sist 00. Men alla har det bättre än dagens 13-åriga könsdysforiker som är bänkgranne med Mohammed 42 (13 på pappret).
Antalet självmord per invånare nådde sitt maximum i början på 1980-talet. Sen gick det ner under 20 år innan det planade ut. Så den psykiska hälsan var inte bättre förr. På 80-talet fanns det frireligiösa föräldrar som inte accepterade att de hade ett barn som var homo vilket är väldigt ovanligt bland etniska svenskar idag.

Innan friskolorna fanns det mycket dold mobbning som ingen orkade bry sig om för barnen kunde ändå inte sticka nån annanstans. Vi hade en kille med MBD i klassen och några föräldrar tyckte det var hemskt att "en sån" gick i deras barns klass så han blev mobbad vilket gjorde hans beteende mycket värre. Det var också vanligt med oseriösa lärare, i både grundskolan och gymnasiet hade vi ett par stycken som mentalt var kvar i 1968-revolten och inte fattade att de nu var de vuxna.

Idag är det bara WT och invandrare som låter sina barn gå på skolor med flumlärare. Baksidan med detta är att när de kommunala skolorna tar hand om mångkulturen så tror medelklassen att allt är okej. Ålderstester av ensamkommande hade startat långt tidigare om de hamnat i medelklassbarnens klasser.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Att vara barn under hela 80-talet var underbart, spännande och fritt.
Föräldrarna hade inga problem med att låta sina barn leka utan tillsyn från 5-6 års ålder.
Jag minns att man som sju-åttaåring kunde ströva flera kilometer från hemmet och man kom inte hem förrän man blev hungrig. Det fanns ingen PK-kultur så att leka krig eller cowboy och indian med knallpulverpistoler i högsta hugg var absolut inget uppseendeväckande.
På den tiden tillhörde jag "urbefolkningen" i en liten ort dit det flyttat en massa gröna vågare. De hade såklart ingen modern PK-kultur som menade att det var rasistiskt att leka cowboy och indian, men de hade moralpanik över videovåldet och krävde att skolan skulle förbjuda att barnen lekte krig.
Citera
2021-10-08, 07:42
Medlem
Jag är sextiotalist och sörjer att mina barn inte kan växa upp i det trygga land som jag först nu begriper att Sverige var då. Lekte i timtal ute eller hos kompisar utan att föräldrarna var oroliga. Reste ensam m buss ner på stan redan på mellanstadiet, även det utan att föräldrarna var oroliga för ens säkerhet. Alla såg samma program på TV och hade i stort sett samma referensramar. Svenska kronan var stark o tom en tämligen halvfattig familj som vår kunde resa utomlands m bil ner i Europa varje år. Det var tryggt, kanske tråkigt, men en värld man förstod sig på. Jag är innerligt innerligt glad över att jag var tonårig på sjuttiotalet och inte nu med den enorma pressen att ständigt fläka ut sig på nätet och sköra sinnen som ska klara den skoningslösa bedömningen. Inte undra på att dagens unga mår uselt när de inte har en möjlighet att värja sig från nätets skoningslösa dom.
Jag hade ,som sextiotalist, en barndom fri från mångkulturens förbannelse vilket numer ses av mig i ett rosaskimrande Utopia, ett underbart tillstånd förevigt förlorat. Dessutom umgicks vi med våra kompisar-nu verkar alla unga bara umgås via sin mobil, nästan aldrig har mina ungar haft kompisar hemma-vi satt ju hos varann i stora tjegäng o snattrade långt in på natten…. Den sociala träningen hos 00-ungdomarna är bedrövlig (talar som förälder här).
Citera
2021-10-08, 08:00
Avslutad
Håller helt med beskrivningen. Sen så slapp man bonusbarn,plastpappa och sådant trams. Skulle nog säga att de första skilsmässor man var med om i sin närhet skedde på 70talet. Men de var få och inte så kraschartade som idag med otrohet.Utan oftast orsakade av att man efter många år insett att man inte fungerade tillsammans. Inte att nån gökat med grannen. Man gick inte heller vid första lilla motgång. En annan sak som föregående nog håller med om, är ju att det fanns en stolt nationalism för Sverige. Man hade en mentalitet för göra lumpen och försvara sitt land, man hade en nationell identitet och stolthet för Sverige som idag är förlorad. Men kanske är det så man blivit multikulturell, då man mer än gärna flyttar utomlands efter pensionen
Senast redigerad av lone star 2021-10-08 kl. 08:07.
Citera
2021-10-08, 09:33
Avslutad
50,60,70-talister. På fabriken i min hemstad fick alla jobb när de var 13 år om springpojke och man behövde inte arbeta ihjäl sig.

Vi som är födda på 80-talet fick uppleva 90-talet med besparingar i skolan, företag som effektiviserades (fem som städade en skola blev plötsligt en) privatiseringar av i princip allt.

Idag är Sverige en liberal mångkultur precis som Canada, USA, Storbritannien.

Den som hoppas att Sverige kommer bli en liten familj igen alla beskriver idylliskt lär bli besviken.
Citera
2021-10-08, 10:10
Medlem
60-talister utan tveckan. Mer bortskämd generation har vi aldrig haft. Föds in och växer upp under väldigt bra ekonomiska förutsättningar. Också de som vunnit på bostadslotteriet med o köpt billigt, avbetalt idag och flera miljoner i boendet.

Även kallat den förlorade generationen.
Citera
2021-10-08, 10:16
Bannlyst
Jag är närmre 00 än 90a. 00 or är riktiga nollor.
Citera
2021-10-08, 10:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det var bra att agan hade förbjudits i lag just 1979.
Det kanske togs på extra stort allvar just pga att det blev så tydligt i lagen, då. Jag hade aldrig någon i min skola alls under 80-talet som blev utsatt för aga hemma. Det var en hyfsat liten skola så man kände alla väl, så det skulle märkts av. Men vi hade tur på det sättet.
Frågar du 40-talisterna så kommer få svara att de blivit agade.

Svenskens tro på lagstiftning är komisk. Om kriminalitet bara förbjöds så skulle den upphöra.

Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det andra du talar om vet jag inte vad du menar med, riktigt. Har inte upplevt det som ngt stort samhällsproblem att elever skulle aga sina lärare direkt…. 🤔
Och svenska skolan, dess studieresultat och samhället i sin helhet går spikrakt uppåt! *host*, *host*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in