2021-10-08, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
60-talister utan tveckan. Mer bortskämd generation har vi aldrig haft. Föds in och växer upp under väldigt bra ekonomiska förutsättningar. Också de som vunnit på bostadslotteriet med o köpt billigt, avbetalt idag och flera miljoner i boendet.

Även kallat den förlorade generationen.

Lite lustigt är det att bland 60talisterna som jag själv tillhör, finns det 2 läger: hälften skyr invandring och vill tillbaka till det Sverige som var, andra hälften är väldigt PK och för invandring,mot SD och så vidare. Detta trots precis samma typ av uppväxtförhållanden. Kan förmodligen hänga ihop med att de senare inte har nåt framtidsperspektiv på hur deras barn och barnbarn drabbas. De bryr sig mer om hur bra de har det själva.
Citera
2021-10-08, 10:41
Medlem
SkuttCobains avatar
Växte upp på 80-talet och minns det som bra... en typisk lördag såg ut som så; började morgonen med att sitta och glo på svintråkiga "god morgon Sverige" en timme för att inte missa 5min Tom&Jerry som kom efter lucköppningen... det var det enda tecknade som gick men Linus på linjen och introt till Anslagstavlan var även det höjdare. Doppade sedan några skogaholms mackor, med 1cm smör, i Oboy utan att tänka på hälsoeffekterna.

Efter det var det ut och plinga på någon kompis, som förhoppningsvis var vaken/hemma, som man kunde cykla, spela basket, innebandy med utomhus, även vid dåligt väder.

Efter lunch, spagetti med Findus färdiga köttfärssås, var det upprepning av förmiddagen för att sedan fråga föräldrarna om lov att släppa in en kompis. Om ja, satte sig på golvet och ockuperade den 29tums stora tjock TV´n och avnjöt kvadratiskt uppbyggda spel av Nintendo 8-bit. Körde man fast i ett spel ringde man Nintendoklubben och frågade hur man hur man gör för att komma vidare.

Efter middagen var det dags för "TV mys" med familjen med tillhörande kokta majskolvar och varma mackor med te. Man fick nöja sig med vad som visades på TV´n... kommer fortfarande ihåg när de kollade på V och ödlan ryckte av sitt ansiktet.

Skulle faktiskt inte velat ha den uppväxten förändrad.
Senast redigerad av SkuttCobain 2021-10-08 kl. 10:44.
Citera
2021-10-08, 10:50
Bannlyst
Vi hade Drutten och krokodilen på tv, det var inte så jävla najs.
Citera
2021-10-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Min syn:

Jag känner inte till så mycket om 60-talisternas uppväxt men eftersom aga förbjöds 1979 och säkert fortsatte bakom stängda dörrar av tradition så tror jag att ni har haft det sämre än andra. Ni växte dock upp i ett svenskt och tryggt samhälle långt innan sociala medier eller ens datorer fanns i varje hushåll. Ni umgicks på ett kvalitativt sätt med varandra och var närvarande utan att pilla med någon telefon. Ni har däremot missat att kunna spela TV-spel och annat tillsammans med era kompisar och jag tror att ni hade en hel del dötid när ni mest satt och hade tråkigt.

70-talisterna tror jag har haft det bättre. Aga var ute ur bilden och jag själv som 90-talist har en delvis romantiserad syn av hur ni hade det, mycket för hur folk i omgivningen födda på 70-talet har beskrivit er uppväxt. Ni levde också i ett svenskt och tryggt samhälle men jämfört med 60-talisterna har ni som sagt sluppit aga i högre utsträckning och ändå varit unga när saker och ting började bli mer moderna. Tror därför att er uppväxt var bättre än 60-talisternas.

80-talisterna har vad jag tror haft en ännu bättre uppväxt än 70-talisterna. Ni har haft det ungefär som vi 90-talister men lite mer socialt under stora delar eftersom datorer och annan teknik först blev tillgängliga i mångas hem under era (kanske sena) tonår. Ni har haft en svenskare och mer trygg miljö än oss 90-talister men det känns som ni varit mer involverade och kanske utsatta för huligankulturen som fanns i mitten/sena av 90-talet med (som jag upplevde det) en hel del bråk och stök. Ni har dock haft den väldigt bra uppväxt mycket lik min egen.

90-talisterna (the sweetspot). Vi växte upp och var små vid millenieskiftet och samtidigt som Internet exploderade. Min barndom/ungdom går att dela upp i två helt olika epoker. När jag var riktigt liten och Internet ännu inte slagit igenom levde jag ungefär som er 80-talister. Inga smartphones utan simpla mobiler som man ringde och smsade med, ingen satt och pillade hela tiden osv, klassisk svensk uppväxt från 1900-talet (utan aga också givetvis). Vid millenieskiftet blev Internet verkligen stort och jag var i precis rätt ålder (kanske lite ung men ändå) för att spela sånt som Tibia, WoW, Red Alert med mer vilket var fantastiskt. Så förutom en till hälften klassiskt svensk 1900-talsuppväxt så upplevde vi 90-talister den gyllene tiden av gaming, filmer (Harry Potter, Sagan om ringen, Starwars, American Pie) med mer i en ålder där sånt är som allra häftigast. Skulle säga att fram till vi var 15 så var vi mer utomhus än vi var hemma och game:ade, även om vi gjorde även det sistnämnda en hel del. Väldigt socialt och man lekte ute hela tiden. Mot slutet av mina tonår började alla ha smartphones och det sociala började försvinna, men jag anser fortfarande att vi har haft det bästa av två världar med att både umgås massor utomhus men också game:a. Sverige var fortfarande relativt tryggt också även om det mot slutet av 00-talet började finnas en del invandrargäng som stökade.

00-talisterna. De har haft den absolut sämsta uppväxten av oss alla. De hade en smartphone i handen sedan tidig ålder, de leker aldrig utomhus såsom vi gjorde, de är generellt extremt otåliga och helt beroende av skitspel på både mobil och dator (fortnite, overwatch) och annat skräp, och på det missade de också den gyllende eran av gaming. I deras klasser har hälften inte kunnat svenska, de har ingen aning hur det är att gå i en svensk skola där det är stor samhörighet och relativt få bråk.

Det här var min syn som säkert inte är objektiv fullt ut. Nu vill jag att ni andra fyller på och ger eran syn på vilken generation som hade den bästa uppväxten. Jag anser följande ordning: 90-talister, 80-talister, 70-talister, 60-talister, 00-talister. Ge eran syn och motivera

Är född på tidigt 80-tal. Skulle såga att uppväxt under 80 & 90-talet sög.
80-talet var inte tryggare, slagsmål på skolgården var fullt normalt. Att barn spöade varandra var något som lärare knappt brydde sig om.
Sätt till våld och mobbing var skolan betydligt mer vilda västern och jag tror att det har blivit en tryggare miljö idag, iallafall i och med att dessa beteenden ej längre är accepterade av vuxna.
Idag pratar barn om klimatångest men under 80-talet levde vi bokstavligttalat ett knapptryck från totalt kärnvapenkrig och/eller sovjetisk invasion. Och ja, det var något som man som barn var medveten om.
90-talet då? Att skicka ett sms kostade 1% av ens studiebidrag! Och då var det inte många ord som rymdes i sms:et. Om man inte gillade att lyssna på någon av de populäraste 10 låtarna så var man tvungen att spendera en förmögenhet på cd-skivor. Att surfa på internet via modem var en tålamodsprövning som knappast var bra för någons mentala hälsa. Våldet på stan var ungefär lika som nu, men då var det främst anabola typer med kniv som stod för det.
Citera
2021-10-08, 11:11
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
90-talisterna är ju den förlorade generationen. Se bara på reklamen för McDonalds, en talande bild på hopplösa människor födda 90 och som gamat hela sin uppväxt och fortfarande bor hemma. Ingen vill anställa dessa till kvalitativa arbeten. I topp skulle jag säga 70-talet, härlig tider.

De bor ju hemma för att generationer innan dem förstört bostadsmarknaden. Så i den kategorin har 90 och 00-talisterna det tufft. Samma generation har också förstört skolan som drabbar 00-talisterna och sena 90-talister. 60,70 och 80-talisterna hade det nog bäst innan de tillsammans förste Sverige för de kommande generationerna. Bra jobbat allihopa!
Citera
2021-10-08, 11:13
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
År andra sidan, backar man tillbaka ett par generationer levde svenskar som i dagens hederskulturer.
Vad? Hederskultur är helt kopplat till klan och är en mekanism för att hålla ihop klanen. Klan i sin tur är en darwinistisk strategi där geners överlevnadsförmåga ökar genom att de dupliceras till en grupp av individer, vilket ökar deras överlevnadsförmåga.

Något klansamhälle värt namnet har inte funnits i Sverige senaste 1000 åren. Beteendet i nordvästra Europa att gifta sig utanför släkten är dokumenterat sedan minst 700 e. Kr. I södra och östra Europa, utanför Hajnal-linjen, och i resten av världen är släktgiftermål snarare regel.

Om du med "hederskultur" menar att unga var mycket mer hårt hållna av föräldrar så stämmer det, men då måste man gå längre tillbaka än de som föddes på 40-talet. De som föddes då började studera på högskolor långt hemifrån på 60-talet där de träffade partners från andra delar av Sverige. En moster till mig träffade på det sättet sin make som hon 20 år, två barn och ett antal otrohetsaffärer senare förstod var psykopat. I den gamla ordningen (som började brytas ner redan på sent 1800-tal) lotsade föräldrarna via sitt umgänge barnen till partners där de kände föräldrarna och visste vad de gick för. För kvinnor som ändå råkade gifta sig med skitstövlar fanns bröder till hands som förtäckt hot om han höjde handen mot henne. Det ironiska är att i det frigjorda samhället får kvinnor klara sig själva mot fysiskt överlägsna män, medan de i det släktmedvetna samhället hade en extra värdefull roll, eftersom släktskapet mellan mor och barn alltid är säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Förbundet mot aga kan betraktas som en del av nedmonteringen av detta.
Den betraktaren är inte lite förvirrad. Då skulle aga uteslutande använts mot giftasvuxna kvinnor som riskerade att välja "fel" partner.
Citera
2021-10-08, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Min syn:

Jag känner inte till så mycket om 60-talisternas uppväxt men eftersom aga förbjöds 1979 och säkert fortsatte bakom stängda dörrar av tradition så tror jag att ni har haft det sämre än andra. Ni växte dock upp i ett svenskt och tryggt samhälle långt innan sociala medier eller ens datorer fanns i varje hushåll. Ni umgicks på ett kvalitativt sätt med varandra och var närvarande utan att pilla med någon telefon. Ni har däremot missat att kunna spela TV-spel och annat tillsammans med era kompisar och jag tror att ni hade en hel del dötid när ni mest satt och hade tråkigt.

70-talisterna tror jag har haft det bättre. Aga var ute ur bilden och jag själv som 90-talist har en delvis romantiserad syn av hur ni hade det, mycket för hur folk i omgivningen födda på 70-talet har beskrivit er uppväxt. Ni levde också i ett svenskt och tryggt samhälle men jämfört med 60-talisterna har ni som sagt sluppit aga i högre utsträckning och ändå varit unga när saker och ting började bli mer moderna. Tror därför att er uppväxt var bättre än 60-talisternas.

80-talisterna har vad jag tror haft en ännu bättre uppväxt än 70-talisterna. Ni har haft det ungefär som vi 90-talister men lite mer socialt under stora delar eftersom datorer och annan teknik först blev tillgängliga i mångas hem under era (kanske sena) tonår. Ni har haft en svenskare och mer trygg miljö än oss 90-talister men det känns som ni varit mer involverade och kanske utsatta för huligankulturen som fanns i mitten/sena av 90-talet med (som jag upplevde det) en hel del bråk och stök. Ni har dock haft den väldigt bra uppväxt mycket lik min egen.

90-talisterna (the sweetspot). Vi växte upp och var små vid millenieskiftet och samtidigt som Internet exploderade. Min barndom/ungdom går att dela upp i två helt olika epoker. När jag var riktigt liten och Internet ännu inte slagit igenom levde jag ungefär som er 80-talister. Inga smartphones utan simpla mobiler som man ringde och smsade med, ingen satt och pillade hela tiden osv, klassisk svensk uppväxt från 1900-talet (utan aga också givetvis). Vid millenieskiftet blev Internet verkligen stort och jag var i precis rätt ålder (kanske lite ung men ändå) för att spela sånt som Tibia, WoW, Red Alert med mer vilket var fantastiskt. Så förutom en till hälften klassiskt svensk 1900-talsuppväxt så upplevde vi 90-talister den gyllene tiden av gaming, filmer (Harry Potter, Sagan om ringen, Starwars, American Pie) med mer i en ålder där sånt är som allra häftigast. Skulle säga att fram till vi var 15 så var vi mer utomhus än vi var hemma och game:ade, även om vi gjorde även det sistnämnda en hel del. Väldigt socialt och man lekte ute hela tiden. Mot slutet av mina tonår började alla ha smartphones och det sociala började försvinna, men jag anser fortfarande att vi har haft det bästa av två världar med att både umgås massor utomhus men också game:a. Sverige var fortfarande relativt tryggt också även om det mot slutet av 00-talet började finnas en del invandrargäng som stökade.

00-talisterna. De har haft den absolut sämsta uppväxten av oss alla. De hade en smartphone i handen sedan tidig ålder, de leker aldrig utomhus såsom vi gjorde, de är generellt extremt otåliga och helt beroende av skitspel på både mobil och dator (fortnite, overwatch) och annat skräp, och på det missade de också den gyllende eran av gaming. I deras klasser har hälften inte kunnat svenska, de har ingen aning hur det är att gå i en svensk skola där det är stor samhörighet och relativt få bråk.

Det här var min syn som säkert inte är objektiv fullt ut. Nu vill jag att ni andra fyller på och ger eran syn på vilken generation som hade den bästa uppväxten. Jag anser följande ordning: 90-talister, 80-talister, 70-talister, 60-talister, 00-talister. Ge eran syn och motivera

Beror väl på hur man skall mäta det då vi alla som sitter här är födda från olika generationer, men spontant känns det ju som att 70-talisterna har haft det lite enklare att komma in på arbetsmarknaden som ung. Det vill säga att det fanns troligtvis färre kräsna ungdomar mellan 1990-1999 då det gäller jobb och att resa till USA eller Australien var något jättestort på den tiden. Fanns ingen facebook eller youtube mer än lunarstorm.
Citera
2021-10-08, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Växte upp på 80-talet och minns det som bra... en typisk lördag såg ut som så; började morgonen med att sitta och glo på svintråkiga "god morgon Sverige" en timme för att inte missa 5min Tom&Jerry som kom efter lucköppningen... det var det enda tecknade som gick men Linus på linjen och introt till Anslagstavlan var även det höjdare. Doppade sedan några skogaholms mackor, med 1cm smör, i Oboy utan att tänka på hälsoeffekterna.

Efter det var det ut och plinga på någon kompis, som förhoppningsvis var vaken/hemma, som man kunde cykla, spela basket, innebandy med utomhus, även vid dåligt väder.

Efter lunch, spagetti med Findus färdiga köttfärssås, var det upprepning av förmiddagen för att sedan fråga föräldrarna om lov att släppa in en kompis. Om ja, satte sig på golvet och ockuperade den 29tums stora tjock TV´n och avnjöt kvadratiskt uppbyggda spel av Nintendo 8-bit. Körde man fast i ett spel ringde man Nintendoklubben och frågade hur man hur man gör för att komma vidare.

Efter middagen var det dags för "TV mys" med familjen med tillhörande kokta majskolvar och varma mackor med te. Man fick nöja sig med vad som visades på TV´n... kommer fortfarande ihåg när de kollade på V och ödlan ryckte av sitt ansiktet.

Skulle faktiskt inte velat ha den uppväxten förändrad.

Det sjuka är att vi äter mer "nyttigare" idag med berocca, kvarg i dess ,grönt te och alla typer av vegankost och likt förbannat har vi ett hälsoproblem.
Citera
2021-10-08, 12:27
Medlem
TS lägger stor vikt vid kvalitén på spel som avgörande för hur bra uppväxt olika generationer haft. Jag tror inte det är särskilt avgörande, men eftersom jag är gamer vill jag ändå delta i diskussionen.

Jag har spelat sedan 1989, och jag tycker inte spelen var bättre förr. Det var häftigt att få vara med under utvecklingsresan som varit. Från väldigt simpel 2D-grafik på min gamla Atari 520 och NES till 4K-upplösning, HDR och ray-tracing på Xbox Series X.

Vissa spelupplevelser under åren som gått har ju varit mer minnesvärda eftersom de var nya då, och jag hade inga tidigare liknande upplevelser att jämföra med. Mötet med den första zombien i Resident Evil glömmer jag aldrig t. ex, liksom många gastkramande upplevelser i första Silent Hill.

Idag är det inte många spel som imponerar, men så närmar jag ju mig 40 och har spelat hundratals, om inte tusentals spel genom åren. Det mesta jag spelar idag har gjorts många gånger tidigare, och allt bottnar i den bästa upplevelsen man hade tidigast. Därför kan jag inte säga att Bloodstained är sämre än Castlevania: Symphony of the night. Eller att Super Lucky's Tale är sämre än Super Mario 64. Eller att Gran Turismo är bättre än Forza Horizon 4.

På nittiotalet kunde man bara drömma om spel som ser ut som de gör idag, eller som kunde inhysa hundratals andra spelare samtidigt.

Spelen hade däremot större begränsningar förr, vilket gjorde att man inte gärna lade hela sitt liv i dem, något som förändrades med stora öppna världar, online och beroendeframkallande designval för att snärja spelare under all vaken tid. Speldjungeln är mer förrädisk idag kan jag tycka. Spelen förr hade en början, mitt och slut. De var dyra, och de varade i regel inte så länge. När jag hade lagt totalt 70 timmar på Final Fantasy VII tyckte jag att det var en evighet. 70 timmar speltid är ingenting mot vad många lägger på ett MMO idag.

Sedan var spelen som sagt dyrare. De kostade generellt mer än idag överlag även om man inte justerar för inflation; alla nya spel kostade minst en femhundring på konsol, oavsett om det var ett långt rpg, Tetris-klon eller en bubble-shooter. Idag har vi en mycket mer varierande prissättning.

1997 kunde man lägga 700 kronor på Golden Eye till Nintendo 64 och tycka att det var väl använda pengar. Ett tiotal uppdrag, sen var det slut om man inte hämtade några kompisar och spelade mot varandra i multiplayer. Idag fnyser många åt spel som varar i 'bara' 20 timmar och saknar 'endgame'...

Hur som helst finns de där gamla klassiska titlarna kvar i ny tappning på indiescenen, det finns inte bara Fortnite och Call of Duty att välja mellan. Det är klart att Doom Eternal inte är lika häftigt som när jag spelade Doom första gången runt '94.

Nej, spelen var inte bättre förr. De var bara de bästa som fanns att tillgå just då när jag spelade dem som ung, och därför minns jag dem med värme och nostalgi. Kan inte föreställa mig att det skulle vara annorlunda för andra generationer.

Däremot, som 80-talist var det som sagt oerhört spännande att vara med om resan från enkel 2D, till detaljerad 2D, till lågupplöst 3D i 15 fps, till mer realistisk grafik, uppkomsten av celshading och dagens nära fotorealistiska grafik.
Citera
2021-10-08, 12:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vi hade Drutten och krokodilen på tv, det var inte så jävla najs.
De var mina favoriter ... Ja, inte Drutten då .. för Drutten var så larvig och söt men Gena (krokodilen) -- helt klart min hjälte
Citera
2021-10-08, 12:42
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det sjuka är att vi äter mer "nyttigare" idag med berocca, kvarg i dess ,grönt te och alla typer av vegankost och likt förbannat har vi ett hälsoproblem.

Ja det är fan sjukt. Kanske var man lyckligt omedveten allt då, kommer inte ihåg att det fanns någon ohälsa iaf? Tex dagens bokstavsbarn fick gå i en egen skolbarack (aphuset) för dem var för stökiga, inte för att dem hade någon diagnos. Idag får ingen exkluderas, de sitter numera och gapar i klassrummen och förstör för en hel klass som mår dåligt över att inte kunna lära sig nått i skolan.

Eller är var det för att man var alltid ute och rörde på sig, träffade kompisar (IRL... "in real life" har jag lärt mig att det betyder) när man var barn som gjorde att ungarna mådde bättre förr.
Citera
2021-10-08, 13:14
Medlem
Född 1962. Finns inget att klaga på i min uppväxt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här