Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 10:47
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det där ska du ta med en stor nypa salt..
Tesla club sweden och Elon Musk himself är inte precis kända för att berätta hela sanningen, så att säga..

Om vi ser till hur det ser ut i verkligheten, så har äldre tesla modeller, framförallt model S problem med kort livslängd på elmotorerna, ofta håller de bara 10-15.000 mil, det finns en hel del på utländska forum att läsa om detta. Även en känd youtuber och tesla-fan (ove kröger) som körde 54.000 mil med sin Model S fick byta motor 5 gånger! på de 54.000 mil han körde med bilen, detta vill så klart fanboysen inte tala högt om i allmänhet.
När det gäller batterierna, så finns det en hel del taxibilar som också rullat runt 50.000 mil, många av dessa har förutom motorbyte, även tvingats byta batteriet en gång, oftast verkar det ha gett upp runt 35-40.000 mil.

Att köpa en beg tesla med 30.000 mil på mätaren är en enorm risk, hela bilen, chassi, övriga komponenter är ju vid det laget rejält slitna, och reparationskostnaderna lär bli höga, fjädrar, stötdämpare, AC kompressor, bromsar och allt annat kan bli dyrt.
Därtill risken att motorn går sönder, att reduktionslådan ger upp, att laddsystemet går sönder, batteriet etc,etc,, och då blir det väldigt dyrt..

Bättre att köpa en helt ny elbil i småbilsklassen för samma pengar, då får du en helt ny bil, fulla garantier och låga ägandekostnader, plus att du kan sova lugnt på natten.

Intressant!! Ska kolla upp Ove Kröger helt klart. Men även om jag köper en liten elbil så får jag ju ändå byta ut batteriet efter 20-30k mil? Vad är skillnaden mot Tesla förutom att inköpspriset är lite lägre? Det billigaste long term är kanske att leasa en elbil för ~3000 SEK, sen byta upp sig varje år, vad tror du om det?
Citera
2021-10-12, 15:16
  #146
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Intressant!! Ska kolla upp Ove Kröger helt klart. Men även om jag köper en liten elbil så får jag ju ändå byta ut batteriet efter 20-30k mil? Vad är skillnaden mot Tesla förutom att inköpspriset är lite lägre? Det billigaste long term är kanske att leasa en elbil för ~3000 SEK, sen byta upp sig varje år, vad tror du om det?

Som sagt, man vet ju inte hur länge batteriet håller, det kan gå sönder eller tappa merparten av sin kapacitet redan vid 20.000 mil, eller så håller det 35.000 mil, man vet aldrig.
Men för att ha någonting att utgå ifrån, så räkna med 25-30.000 mil om du köper en ny elbil idag.
Och undvik att snabbladda för ofta, alltså DC/CCS laddning, för det sliter hårt på batteriet.
AC laddning är betydligt skonsammare men tar såklart lite längre tid att ladda upp.

Mindre elbilar har såklart lägre driftskostnader än en tesla, bara en sådan sak som en omgång nya däck kan ju lätt bli dubbelt så dyrt på en tesla jämfört med en mindre elbil.
Även förbrukningen är lägre på en liten elbil.
Men även slitdelar som kommer med åren/milen är betydligt billigare på små elbilar, allt från byte av bromsar, spindelleder etc,,
En annan sak är försäkringskostnaden, där är tesla väldigt dyra, mindre elbilar är klart billigare men inte lika billiga som en bensindriven småbil.

Leasing kan såklart vara ett alternativ, men då gäller det att man inte kör för mycket, för då blir det för dyrt, de flesta leasingerbjudanden som de gör reklam för gäller bara för max 1.000 mil om året.
Kör man mer än 2.000 mil per år så bör man hellre köpa bilen, då blir leasing för dyrt.
Citera
2022-07-15, 20:29
  #147
Medlem
Jane.Does avatar
En liten uppdatering om det är någon som fortfarande följer tråden.

Provkörde en V60 och den kändes alldeles lagom. Inte för vräkig. Körde dock en mellanvariant så den var dåligt utrustad men det blev bilen jag jämförde med. Testa en BMW 5-serie. Kan inget om BMW så det blev en 520 d och den var ganska tråkig. Antar att jag borde provkört en med större motor. Testade en Alfa Romeo Stelvio för skojs skull (inte Quadrifoglio) men den hade jag inte pallat långkörningar med. Köndes på tok för hård. Provade en Passat när jag ändå var hos handlaren för att testa en A6 och blev väldigt positivt förvånad. Hade jag valt mellan dessa två bilar så hade jag nog valt Passaten. Sen så skulle jag testa E klass. Var tvången att sticka till Göteborg över helgen så fick skjuta på provkörningen en vecka.

Väl i Göteborg så hittade jag en annons för en intressant bil som jag aldrig ens reflekterat över. 1h från Göteborg så jag tänkte att jag hade en förmiddag till övers så jag stack dit. Föll pladask. Lämnade över nycklarna och ägarbeviset (japp, hade med dessa ifall jag skulle hitta en E klass i gbg). Provade aldrig MB E klass.

Från Lexus IS till en Jaguar XF 25t Sportbrake. 250hk och bakhjulsdrift, min första bakhjulsdrivna bil. Och jag tycker att bilen är jättekul att köra. Snygg, stor nog och väldigt bekväm. Är den bäst? Antagligen inte men jag är riktigt nöjd. Panoramataket och bensinvärmaren var ren bonus. Haft den i drygt 6 mån och den är fortfarande lika kul att köra.

Tack för all hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback