Citat:
Ursprungligen postat av
KeepYourHeadUp4
Är det bara jag som finner förklaringen av fyndet av den platta patronen märklig? Att det skulle vara som en slags trofé tillhörande nån av poliserna känns som en väldigt krystad förklaring. Hur vanligt är det att poliser sparar patroner vid skytteövningar eller andra föremål från utbildningen och går runt med dessa i tjänst? Borde det inte gå att förhöra kollegor till de två poliserna och höra om de vet ifall någon av dessa gått runt med denna "trofé" och kanske visat på kafferasterna?
Tyvärr en utredning jag inte ger mycket för, kan man inte förklara somliga skeenden eller förlopp så ger jag inte mycket för en utredning. Precis som med Estoniakatastrofen eller Palmeutredningen.
Teori: Den tillplattade patronen träffade ett hårt område i fälgen på bilen och studsade så att den punkterade däcket trots att det är "skottsäkra" däck, till en början exploderade inte däcket vilket kan ha fått en potentiell skytt att tro att skottet var overksamt...detta följdes av två ytterligare skott som går att höra på ljudfilen mot däckområdet och dessa skott har sedan missat målet eller studsat på ett sätt att dessa transporterats en lång bit från motorvägen och in i den omkringliggande skogen. Dessa har inte hittats på olycksplatsen. Är medveten om att utredarna sagt att den tillplattade patronen inte avlossats innan eller efter olyckan. Men det påståendet ger jag inte mycket för.
Tyvärr en väldigt osannolik teori eftersom den lilla kulan hittades i en av polisernas personliga väskor…
Däcken var för övrigt inte ett dugg skottsäkra - det var helt vanliga pirellidäck. Däremot fanns en plastkrans på fälgen som ska göra det möjligt att i lugnt tempo köra vidare i några mil (systemet har testats i upp till 80 km/h).