2022-06-28, 04:29
Medlem
badbollen3s avatar
Två smällar innan bilen börjar ryka. Det kan vara allt från att kylaren gick sönder till att det punkteringsfria däcket gick sönder.

Vidare så är min fysik lite ringrostig när det gäller termer, men när man har en förhög hastighet och kommer in i en snäv kurva så kommer inte bilen att svänga utan sticka i tangentens riktning. Om det är centripetal kraften eller centrifugalkraften som orsakar detta fenomen låter jag vara osagt. Men om bilen färdades i 180 km / h så är det fullt möjligt att det kan hända, även när bilen är hel. Dock vet jag inte hur vägen ser ut.

Hakar man upp sig på ljuden är man nästan inne på konspirationsteorier, i klass med Fred Valentich sista samtal där man i slutet hör metal tuggande eller vad man ska säga. Förmodligen hans propellrar som inte längre får bränsle...

Jag hade kunnat tro att Lars Vilks fakeade sin död om det inte hade varit så att två poliser dog...
Citera
2022-06-28, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Men har ni hört ljudfilen?? Det är ju så uppenbart skott: PAM- PAM och nån sekund senare hörs däcken skrika och resten är historia.
Och polisen säger att de inte vet vad som
pangade och nöjer sig så?

Alltså.. VA??? Hahahah. Jag dör.
Hur korkade tror de att svensken är?
Exakt så. Det räcker som förklaring. Den som älskar att gno in sig i konspirationsteorier kan fortsätta läsa i tråden.
Citera
2022-06-28, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är ändå en viss skillnad mellan överbelastad, och 4,4 ton. Jag anar också att så att säga empirin vad gäller hållfastheten i underdimensionerade vinterdäck i värmen, i ett fordon som körs runt 160-180 kilometer i timmen och som väger 4,4 ton är ganska skralt.

Alltså att det inte är så vanligt att bilar framförs under sådana omständigheter, och att man därför inte vet så mycket om eventuella risker det medför.
Och just av den anledningen går två däck sönder inom loppet av 0.8 sekunder.
Citera
2022-06-28, 06:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Bilen kan ha kört över spanska ryttare eller dyl, låter mer rimligt. Sen är ju frågan om smällarna är skott eller däck som exploderar. Så smällarna vi hör behöver inte nödvändigtvis vara däck som ryker.

Och då att endast just den bilen kör över dessa, och utan att några spår påträffas?
Citera
2022-06-28, 07:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Och då att endast just den bilen kör över dessa, och utan att några spår påträffas?

Polisen borde försökt återskapa ljuden genom stresstesta däcken.. Pirelli har säkert en maskin där man kan ställa in tryck, hastighet och vinkel.

Kör den i 160 km/h i 5 timmar. Sätt upp en ip kamera som spelar in på samma ställe som vittnet.

Smäller däcket och det låter likadant. Case closed.

Håller däcken vid dubbla belastningen i 5 timmar. Ja, då är det helskumt.
Citera
2022-06-28, 07:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Polisen borde försökt återskapa ljuden genom stresstesta däcken.. Pirelli har säkert en maskin där man kan ställa in tryck, hastighet och vinkel.

Kör den i 160 km/h i 5 timmar. Sätt upp en ip kamera som spelar in på samma ställe som vittnet.

Jag tror att det är mer som kan ha spelat in här. Användningen av vinterdäck är en sak. Men sedan kan det också finnas okända faktorer. En inbromsning, något på vägen, otillräckligt med luft, ojämnt med luft, konstruktionsfel, felaktigt monterat på fälgen…

Vi får inte alltid veta exakt vad som föranlett en olycka. Det betyder inte att det rör sig om ett attentat.
Citera
2022-06-28, 07:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Två smällar innan bilen börjar ryka. Det kan vara allt från att kylaren gick sönder till att det punkteringsfria däcket gick sönder.

Vidare så är min fysik lite ringrostig när det gäller termer, men när man har en förhög hastighet och kommer in i en snäv kurva så kommer inte bilen att svänga utan sticka i tangentens riktning. Om det är centripetal kraften eller centrifugalkraften som orsakar detta fenomen låter jag vara osagt. Men om bilen färdades i 180 km / h så är det fullt möjligt att det kan hända, även när bilen är hel. Dock vet jag inte hur vägen ser ut.

Hakar man upp sig på ljuden är man nästan inne på konspirationsteorier, i klass med Fred Valentich sista samtal där man i slutet hör metal tuggande eller vad man ska säga. Förmodligen hans propellrar som inte längre får bränsle...

Jag hade kunnat tro att Lars Vilks fakeade sin död om det inte hade varit så att två poliser dog...

Nu var det inte en snäv kurva
Citera
2022-06-28, 07:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jag tror att det är mer som kan ha spelat in här. Användningen av vinterdäck är en sak. Men sedan kan det också finnas okända faktorer. En inbromsning, något på vägen, otillräckligt med luft, ojämnt med luft, konstruktionsfel, felaktigt monterat på fälgen…

Vi får inte alltid veta exakt vad som föranlett en olycka. Det betyder inte att det rör sig om ett attentat.

Det fetade tror jag är tankemiss. Går knappast sätta på ett däck felaktigt. Tpms sensorerna slår larm rätt omgående.

Återskapa olyckan med stresstest av däcken tror jag ger en fingervisning kring händelsen.
Citera
2022-06-28, 07:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Fast hur vet vi om polisen exempelvis vid ett tidigare tillfälle skadat däcket genom att köra på en trottoarkant eller ner i ett potthål? Eller om däcket hade ett fabrikationsfel (osannolikt men inte omöjligt)? Eller om däcket skadades vid montering (det var ju en väldigt speciell tudelad fälgtyp på bilen)? Etc etc…

Att det skulle låta sådär av att själva däcket smäller har jag väldigt svårt att tro - det var ju inget lastbilsdäck precis utan helt normala bar-tal. Tror i sådant fall mer på att ljuden kan ha uppstått av att innerkransen eller någon del i hjulupphängningen gått sönder.
Citera
2022-06-28, 07:55
Medlem
Soterns avatar
Är det inte rätt ovanligt också att en bil övertänds så vid en krock och brinner som en fackla. Nästan lite Hollywood över det.
Citera
2022-06-28, 07:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Vad är det där med vinterdäck som du hängt upp dig på? Är vinterdäck mer känsliga än sommardäck. Dessa däck går att köra med året runt och de gör man i flera europeiska länder då det är förbjudet med dubbdäck samt att klimatet oftast inte kräver det. De har en annan typ av mönster som gör att de kan ta sig fram bättre i snö men är sämre i regn
Citera
2022-06-28, 08:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast hur vet vi om polisen exempelvis vid ett tidigare tillfälle skadat däcket genom att köra på en trottoarkant eller ner i ett potthål? Eller om däcket hade ett fabrikationsfel (osannolikt men inte omöjligt)? Eller om däcket skadades vid montering (det var ju en väldigt speciell tudelad fälgtyp på bilen)? Etc etc…

Att det skulle låta sådär av att själva däcket smäller har jag väldigt svårt att tro - det var ju inget lastbilsdäck precis utan helt normala bar-tal. Tror i sådant fall mer på att ljuden kan ha uppstått av att innerkransen eller någon del i hjulupphängningen gått sönder.

Svaret kan man få om man gör en liknande test som vid olyckan. Kostar knappt något men besvarar många frågor. Snålt av utredarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in