2021-10-04, 10:41
Medlem
Nestor Xs avatar
Finns det tidigare historik om terrorister som genom någon typ fjärrkontroll och vid ett av hjulen en mindre fastsatt spränganordning lyckats med att framkalla en däckexplosion som skedde strax före kraschen i går?
Citera
2021-10-04, 10:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur ofta sker däckexplosioner? Jag har kört bil i 25 år och jag har aldrig varit med om det och jag har ingen bekant eller släkting som varit med om det. Jag har sett det på youtube när någon indier bankar med en slägga på ett lastbilsdäck

Lösa bultar på ett hjul kan nog utsätta ett däck för ganska hårt yttre tryck i 160 i en kurva.

Men här vilar en gravad rondellhund, den saken är klar.
Citera
2021-10-04, 10:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Vad är det för babbel om däckexplosioner? De är oerhört sällsynta och det kräver oftast att något är fel med däcket eller att man kör in i något hårt(ex kantsten) I hög fart. Jag förutsätter att dessa bilar kontrolleras oftare än en vanlig personbil
Citera
Medlem
Descartess avatar
De vanligaste orsakerna till olyckor i trafiken är rattfylla, ungdomlig vårdslöshet och dåligt väglag. Här är ingetdera inblandat utan tvärtom en chafför med utbildning i bilkörning i höga farter etc.
Nja. Det här luktar skumt.
Citera
Medlem
Citat:
Hur ofta sker däckexplosioner? Jag har kört bil i 25 år och jag har aldrig varit med om det och jag har ingen bekant eller släkting som varit med om det. Jag har sett det på youtube när någon indier bankar med en slägga på ett lastbilsdäck

Har du kört bil i 25 år har du nog också sett att det är rätt vanligt att det finns fullständigt havererade däck i vägkanterna, oftast från lastbilar. Att det sker däckhaverier när det är tunga fordon och stora belastningar inblandade är inte så okontroversiellt.
Citera
2021-10-04, 10:44
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Det var ju en bepansrad personskyddsbil, som säkert har speciella däck också. Låter märkligt att däcket skulle explodera.

Jaja dom kommer hitta på något som låter bra så det inte blir en skandal som kommer drabba polisen. Vi kommer tyvärr aldrig få veta sanningen om vad som skett .
Citera
Medlem
Citat:
Håller med om det. Varför har man en följebil som inte ser bilen framför. Inne i stan kan jag förstå att man tappar kontakt korta perioder men ute på en stor väg??
Om man dessutom vet att man har en följebil bakom så bränner man väl inte på i 160 ?? Då vill man väl att följebilen ska kunna hänga med ?? Eller han kanske försökte köra ifrån följebilen ??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogawoman
Det var en presskonferens kl 10.15
Ingen av er som spekulerar verkar ha sett den !?
Jo
Var väl inte mycket nytt sagt
Trauma yada yada
Thoughts and prayers
De har inte uteslutit brott ännu
Däckrester eller något från innan "olyckan" kunde hittas på vägen
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lösa bultar på ett hjul kan nog utsätta ett däck för ganska hårt yttre tryck i 160 i en kurva.

Men här vilar en gravad rondellhund, den saken är klar.

Men sånt märks om man inte är helt värdelös på bilar. Vibrationer exempelvis
Citera
2021-10-04, 10:45
Medlem
vittne-xs avatar
Lars Vilks dör alltså invid Skultpörvägen.......snacka om ironi.
Går rykten om en skadad 45 åring i tråden (?) som inte platsar lastbils-chaffisen.
En Flashbackare här hörde 3st stora smällar.
Många vittnar om hög hastighet runt 150-160 km/tim, men ingen nämner något om blåljus-blinkande.

Teori:
För att få detta pussel att gå ihop, pekar det då på att snuten bränner i omkörningsfilen och ska passera okänd bili högerfältet, som i sin tur inte ser Rovern i backspegeln, påbörjar en omkörning där då snutens Range Rover smäller in i den okända bilens bakre vänstersida, framvagnen på Rovern får kast vänster och Rover far in i räcket-går över roterar 90* i längdriktningen och kasar på sidan rätt in i fronten på mötande lastbil med släp.

Om nu Rover enbart gått genom räcket utan kollison innan får jag det bara till 2 smällar.
Att sen medierna tagit bort foton på olycksplatsen, ger mycket dåliga vibbar.
Den bild som nu AB publicerat på olycksområdet stör också om man ser till räckets skador, och hur jorden fläkts åt fel håll, men här kan det vara räddningstjänsten som släpat bort delar.

Har sparat bilden separat eftersom bilder "försvinner"...
https://ibb.co/NLTjJNc

Edit: De Range Rovers som polisen har i sitt "stall" och som publicerades här i tråden tidigare, verkar ha en gemensam detalj, flera nedslag på besiktningar med dito ombesiktningar som följd, jag är inte förvånad då jag ser en hel del polisfordon som ibland kör med blankslitna däck här i 08:a.
Senast redigerad av vittne-x 2021-10-04 kl. 11:21.
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist

Men han är ju inte muslim. Han är från Iran och sa att han är homosexuell. Klart inte han hade några symptier med islam. Han var ju som du och jag”.

I normala fall skulle jag kunna köpa det resonemanget men inte här. Sverige är visserligen på dekis men jag är rätt säker på att valet av skyddsvakter för den här nivån görs med största noggrannhet.

Det har dessutom framkommit i tråden att Vilks haft samma livvakter i flera år.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nä det är nog en väldigt stor grej att stage:a en sådan olycka skulle jag tro nu när jag tänker till lite, och för många inblandade för att det skulle kunna hemlighållas. Dock skulle jag om jag vore islamist känna ett litet antiklimax av att han gick och dog på det viset, plus att det i bakhuvudet skulle mala på om att han kanske aldrig dog, och att jag aldrig skulle få veta med 100% säkerhet om han är död eller ej. Lite som Elvis lever-fenomenet, fast omvänt. Grattis alla islamister, Lars Vilks är död... eller?

Det vore ju ett fiffigt sätt att skaka fram alla islamister i Sverige som nu exponerar sig genom att hylla hans död i sociala medier. Är man lite konspiratoriskt lagd så är ju dessa även antivaxxare. Lämpligt läge att släppa ut wuhanvirus2.0 som klipper dem rakt av. Jag tröstar mig med Elvis-lever-fenomenet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in