Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Flera i tråden skriver "straffränta", några "straffavgift". Finns verkligen dessa begrepp i ert avtal med kreditgivaren?
Ränta för en dag borde inte bli många kronor alls om inte räntesatsen är i ockernivå, eller är det kanske någon form av avgift det rör sig om?
Vilken ränta är avtalad för utnyttjad kredit?
Det är ränta i ockernivå (21,4 %) men det räcker också att man betalar en dag för sent för att Komplett ska ta ut ränta inte bara för en dag, utan för alla dagar sen inköpsdatum (vilket kan vara upp till 50 dagar). Så man kan väl kalla det ett ockeravtal också, men det har vi ju accepterat som kunder eftersom kortet är fördelaktigt så länge man inte missar betalningsdatumet.
Problemet i det här fallet var dock inte att man betalat försent utan att betalningar som registrerats i tid den 27:e ändå inte har blivit registrerade hos Komplett innan den 28:e, troligen pga. något fel hos Komplett.
Själv hade jag inte använt mitt Komplett-kort i augusti så jag hade inget att betala, men jag ska nog börja registrera Komplett-fakturorna till betalning en eller ett par dagar före förfallodatum fr.o.m. nu för att vara säker på att slippa åka på ockerräntan eller behöva spendera tid på att tjafsa med support.