2021-10-04, 13:10
Moderator
HelgeBuks avatar
Även jag har felaktigt debiterats ränta. Verkar vara nåt generalfel hos komplett. Blir mycket förvånad om inte det här korrigeras för alla.

EDIT: Kollade på banken och där står det att betalningen är gjord 28/9 precis som det står hos komplett. Fast förfallodatum är 27/9, och jag la in betalningen samma dag som fakturan kom i mailen, så det känns märkligt att jag skulle ha lagt in fel dag. Undrar om det varit nåt fel som gjorde att komplett av nån anledning inte kunde ta emot inbetalningar 27/9 så att alla kom 28/9 istället.
Senast redigerad av HelgeBuk 2021-10-04 kl. 13:25.
Citera
2021-10-04, 14:39
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Även jag har felaktigt debiterats ränta. Verkar vara nåt generalfel hos komplett. Blir mycket förvånad om inte det här korrigeras för alla.

EDIT: Kollade på banken och där står det att betalningen är gjord 28/9 precis som det står hos komplett. Fast förfallodatum är 27/9, och jag la in betalningen samma dag som fakturan kom i mailen, så det känns märkligt att jag skulle ha lagt in fel dag. Undrar om det varit nåt fel som gjorde att komplett av nån anledning inte kunde ta emot inbetalningar 27/9 så att alla kom 28/9 istället.

För mig står det att betalningen gjordes 27:e från banken, och 28:e hos komplett. Tidigare månaders inbetalningar har samma datum hos båda.
Senast redigerad av Takpapp 2021-10-04 kl. 14:54.
Citera
2021-10-04, 18:15
Medlem
Fler och fler verkar få mail från Komplett Bank nu, där Komplett Bank tar på sig det fulla ansvaret och säger att de ska betala tillbaka dessa pengar.

När jag loggar in och kollar, har det dock ännu inte skett.
Citera
2021-10-04, 21:21
Medlem
mhns avatar
Jag har iallafall inte blivit felaktigt debiterad. Jag betalar alltid hela beloppet på fakturan samma dag som den dyker upp i mailen.

Men det blir ändå att hålla ett extra vakande öga på vad som händer med kreditkortet i fortsättningen.
Citera
2021-10-04, 23:24
Medlem
Flera i tråden skriver "straffränta", några "straffavgift". Finns verkligen dessa begrepp i ert avtal med kreditgivaren?

Ränta för en dag borde inte bli många kronor alls om inte räntesatsen är i ockernivå, eller är det kanske någon form av avgift det rör sig om?

Vilken ränta är avtalad för utnyttjad kredit?
Citera
2021-10-04, 23:42
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Flera i tråden skriver "straffränta", några "straffavgift". Finns verkligen dessa begrepp i ert avtal med kreditgivaren?

Ränta för en dag borde inte bli många kronor alls om inte räntesatsen är i ockernivå, eller är det kanske någon form av avgift det rör sig om?

Läst tråden? Avtal säger noll ränta, noll avgift när allt betalas i tid. Kortföretag registrerar felaktigt inbetalningen en dag för sent och tar därför felaktigt avgift. Enligt uppgift har kortföretaget börjat pudla, men inte hunnit med alla kunder efter att felet upptäckts.

Ocker? Ja, med avgifter blir det en jävla peng för en enda sketen dag.

Prova läsa igen.
Senast redigerad av Takpapp 2021-10-04 kl. 23:44.
Citera
2021-10-05, 01:01
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag har iallafall inte blivit felaktigt debiterad. Jag betalar alltid hela beloppet på fakturan samma dag som den dyker upp i mailen.

Men det blir ändå att hålla ett extra vakande öga på vad som händer med kreditkortet i fortsättningen.

Ok, jag brukar betala inom ett par, tre dagar efter jag fått fakturan, så jag borde också klara mig ...

Har väl 100k på lönekontot med noll ränta så väldigt onödigt att betala sista dagen...

Ibland betalar jag in en del tidigare innan fakturan kommit, det är när jag inte har så mycket kvar av krediten, tror jag bara har 15k i kredit så om jag redan handlat för 12k och ska handla för 4k ytterligare...
Citera
2021-10-05, 01:07
Medlem
Citat:

Det är ränta i ockernivå (21,4 %) men det räcker också att man betalar en dag för sent för att Komplett ska ta ut ränta inte bara för en dag, utan för alla dagar sen inköpsdatum (vilket kan vara upp till 50 dagar). Så man kan väl kalla det ett ockeravtal också, men det har vi ju accepterat som kunder eftersom kortet är fördelaktigt så länge man inte missar betalningsdatumet.

Problemet i det här fallet var dock inte att man betalat försent utan att betalningar som registrerats i tid den 27:e ändå inte har blivit registrerade hos Komplett innan den 28:e, troligen pga. något fel hos Komplett.

Själv hade jag inte använt mitt Komplett-kort i augusti så jag hade inget att betala, men jag ska nog börja registrera Komplett-fakturorna till betalning en eller ett par dagar före förfallodatum fr.o.m. nu för att vara säker på att slippa åka på ockerräntan eller behöva spendera tid på att tjafsa med support.
Citera
2021-10-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det är ränta i ockernivå (21,4 %) men det räcker också att man betalar en dag för sent för att Komplett ska ta ut ränta inte bara för en dag, utan för alla dagar sen inköpsdatum (vilket kan vara upp till 50 dagar). Så man kan väl kalla det ett ockeravtal också, men det har vi ju accepterat som kunder eftersom kortet är fördelaktigt så länge man inte missar betalningsdatumet.

Problemet i det här fallet var dock inte att man betalat försent utan att betalningar som registrerats i tid den 27:e ändå inte har blivit registrerade hos Komplett innan den 28:e, troligen pga. något fel hos Komplett.

Själv hade jag inte använt mitt Komplett-kort i augusti så jag hade inget att betala, men jag ska nog börja registrera Komplett-fakturorna till betalning en eller ett par dagar före förfallodatum fr.o.m. nu för att vara säker på att slippa åka på ockerräntan eller behöva spendera tid på att tjafsa med support.
Jo det är väldigt frustrerande. Jag fick iaf mail igår om att de nu sett över problemet och kommer återbetala den felaktiga räntan efter att jag hade ringt och klagat på morgonen.

Men jag funderar starkt på att byta kort. Nu finns ju tex Rocker som erbjuder (minst) 0,5 % cashback samt 500 kr i bonus när du signar upp. Nackdelen är dock att Rocker inte är ett kreditkort så du måste ha pengar på kortet i förväg och du får inte samma skydd som vid köp med ett kreditkort. Däremot slipper du garanterat felaktiga straffräntor
Citera
2021-10-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om du har kreditkort från Komplett Bank, och betalade fakturan på förfallodagen 2021-09-27, så kan du ha fått straffränta för att Komplett påstår att du betalade 2021-09-28.

Jag har sett mer än två exempel på det här nu. Troligen är många drabbade. Om du har det här kortet, logga in och kolla.

Fick bekräftelse från Komplett idag, att de gjort fel.

Tack för head-up @gart!
Citera
2021-10-05, 18:03
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastarien
Tack för head-up @gart!

Instämmer, tack gart!
Citera
2021-10-05, 18:04
Medlem
Citat:

Det är jag som är ursprunget till den termen i det här fallet. Den hittade jag på, den finns inte i avtalstexten.

Det funkar, typ, så här:

Om man betalar på förfallodagen betalar man ingen ränta alls. Kortet är helt gratis.

Om man betalar en dag efter förfallodagen, debiteras man ränta för HELA perioden (som kan vara upp till 57 dagar om jag minns rätt).

Det blir alltså en rejäl summa direkt. Det är inte EN dags ränta, det är nästan två månader i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in