• 1
  • 2
2021-10-03, 18:47
Medlem
Min pappa är i 60års åldern,har ett barn (jag) och har varit singel dom senaste 20 åren. Han har sedan en tid tillbaka skaffat sig en kvinna i samma ålder. En kvinna som inom snar framtid kommer bli hans fru.

Har inget ont att säga om denna kvinna. Jätte trevlig,glad osv. Är verkligen glad för deras skull.
Hans blivande fru har två stycken vuxna barn som också är reko.

Jag blir dock lite fundersam kring arv osv. Min far äger och driver ett företag som går riktigt bra som jag har jobbat på i ca 6år innan jag valde att byta jobb för att skaffa mer erfarenhet. Tanken är att börja jobba där igen och ta över stafettpinnen när de är dax för hans pension.

Han äger också ett fint hus vid havet,som vi har kommit överens om att jag ska få köpa när det är dax..

Nu till min fundering, har hand blivande fru och hennes barn något rätt till "arvet". Ponera att han skulle plötsligt bli sjuk eller dö. Känns ju inte "rätt" att dem ska få ta del av detta.
Vill inte ta upp detta med honom såhär innan dom ska gifta sig och allt.

Är det någon som har varit med om något liknande?
Citera
2021-10-03, 18:54
Medlem
Couplets avatar
Om jag fattar rätt, så är enda sättet att undvika att nya frun med avkomma får ta del av din pappas tillgångar att skriva äktenskapsförord. Tror att det heter enskild egendom. Frågan är väl om din pappa vill det?
Citera
2021-10-03, 18:55
Medlem
Han kan ju göra äktenskapsförord. Men det måste göras innan giftermål tror jag.
Citera
2021-10-03, 18:58
Avstängd
Läs på om särkullsbarn. Och se till att din farsa har underskrift på hur arvet ska fördelas, annars ryker 50%
Citera
2021-10-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Om jag fattar rätt, så är enda sättet att undvika att nya frun med avkomma får ta del av din pappas tillgångar att skriva äktenskapsförord. Tror att det heter enskild egendom. Frågan är väl om din pappa vill det?

Kanske måste ta upp detta med honom vid tillfälle.

Med risk för att låta egoistisk så vill jag ju inte att dem ska få del av detta. Vill inte direkt köpa lös halva huset och företaget om det mot förmodan skulle hända något
Citera
2021-10-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Läs på om särkullsbarn. Och se till att din farsa har underskrift på hur arvet ska fördelas, annars ryker 50%
Skulle tro att hon har besittningsrätt på huset också.
Du måste prata med din pappa.
Citera
2021-10-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsCool
Min pappa är i 60års åldern,har ett barn (jag) och har varit singel dom senaste 20 åren. Han har sedan en tid tillbaka skaffat sig en kvinna i samma ålder. En kvinna som inom snar framtid kommer bli hans fru.

Har inget ont att säga om denna kvinna. Jätte trevlig,glad osv. Är verkligen glad för deras skull.

Jag blir dock lite fundersam kring arv osv. Min far äger och driver ett företag som går riktigt bra som jag har jobbat på i ca 6år innan jag valde att byta jobb för att skaffa mer erfarenhet. Tanken är att börja jobba där igen och ta över stafettpinnen när de är dax för hans pension.

Han äger också ett fint hus vid havet,som vi har kommit överens om att jag ska få köpa när det är dax..

Nu till min fundering, har hand blivande fru och hennes barn något rätt till "arvet". Ponera att han skulle plötsligt bli sjuk eller dö. Känns ju inte "rätt" att dem ska få ta del av detta.

Din bebis, stig ut från farsans skugga och bygg din egen rikedom.
Citera
2021-10-03, 20:10
Medlem
Niggwards avatar
Arv.. det som svensken bryr sig om som mest. Andras pengar ska det bråkas om. Mitt, mitt, mitt.

Ska se till att bränna varje krona innan jag dör.
Citera
2021-10-03, 20:16
Medlem
Citat:
Kanske måste ta upp detta med honom vid tillfälle.

Med risk för att låta egoistisk så vill jag ju inte att dem ska få del av detta. Vill inte direkt köpa lös halva huset och företaget om det mot förmodan skulle hända något
Var på din vakt...Det är väldigt känsligt att prata om sådana här saker.
Men du måste ligga på. Det är inte egoistiskt. Värre är att hennes ungar snuvar åt sig.
Var benhård mot din far redan från början.....jag satt i samma sits.
Citera
2021-10-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Arv.. det som svensken bryr sig om som mest. Andras pengar ska det bråkas om. Mitt, mitt, mitt.

Ska se till att bränna varje krona innan jag dör.

Fattar inte det heller.

"Så glad för pappas skull MEN hur roffar jag åt mig hans skit när han dör".

Hoppas farsgubben bränner varenda spänn.
Citera
2021-10-03, 20:23
Medlem
Sokans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Han kan ju göra äktenskapsförord. Men det måste göras innan giftermål tror jag.

Kan göras när som men båda måste skriva under. Så helt klart bäst och göra innan
Citera
2021-10-03, 20:42
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Det är många som varit med om liknande givetvis.

Hon äger hälften av allt och ärver hälften av hans om det inte finns äktenskapsförord eller testamente.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in