Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-03, 06:19
  #1
Medlem
En till början "trevlig" telefonförsäljare, som jag till slut fattade var en scammer, ringde mig och efter någon minut bad han om mina bankuppgifter och jag var så otroligt konflikträdd att jag sa att jag skulle ge dom till honom, men lyckligtvis sa han att han skulle lägga på och att en kollega skulle ringa upp mig om några min. Därefter blockade jag numret och blev inte blåst.

Jag var alltså så jävla feg att jag vetandes tänkte låta mig själv bli rånad över telefon för att jag inte ville vara otrevlig mot ett jävla drägg. Hur kan man leva med sig själv om man är så vek som mig? Kan jag lära något av min ofattbara feghet? Jag blev alltså inte lurad, utan tänkte ge pengar till någon för att jag ville vara trevlig mot ett jävla äckel.
Citera
2021-10-03, 06:35
  #2
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
En till början "trevlig" telefonförsäljare, som jag till slut fattade var en scammer, ringde mig och efter någon minut bad han om mina bankuppgifter och jag var så otroligt konflikträdd att jag sa att jag skulle ge dom till honom, men lyckligtvis sa han att han skulle lägga på och att en kollega skulle ringa upp mig om några min. Därefter blockade jag numret och blev inte blåst.

Jag var alltså så jävla feg att jag vetandes tänkte låta mig själv bli rånad över telefon för att jag inte ville vara otrevlig mot ett jävla drägg. Hur kan man leva med sig själv om man är så vek som mig? Kan jag lära något av min ofattbara feghet? Jag blev alltså inte lurad, utan tänkte ge pengar till någon för att jag ville vara trevlig mot ett jävla äckel.

Du måste börja stå upp för dig.
Hur gammal är du? Tillåts du bli överkörd av folk ofta?
Citera
2021-10-03, 06:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Du måste börja stå upp för dig.
Hur gammal är du? Tillåts du bli överkörd av folk ofta?
Jag är 24 och ja, jag låter mig bli överkörd. Jag kunde inte trycka på knappen och och undvika att bli rånad.
Citera
2021-10-03, 06:48
  #4
Medlem
BoxInBags avatar
Öva på att säga nej till personer som ber dig om tjänster. Oavsett hur jobbigt det känns så kommer du att märka att inget farligt händer. Ju oftare du vågar säga nej till andra desto snabbare kommer du att bli av med din konflikträdsla.

Det värsta du kan göra är att svara "kanske" eller "hm, jag måste fundera" och hålla på att vela trots att du egentligen vill säga nej. För då kommer den andra personen att fortsätta tjata på dig tills den lyckas övertala dig. Ju mer någon tjatar på dig desto svårare blir det för dig att säga nej.

Så börja öva på att våga säga nej det första du gör när någon ber dig om sådant som du inte har lust, ork eller känner dig bekväm med. Det går ganska snabbt att vänja sig när man väl har börjat.
__________________
Senast redigerad av BoxInBag 2021-10-03 kl. 07:11.
Citera
2021-10-03, 07:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoxInBag
Öva på att säga nej till personer som ber dig om tjänster. Oavsett hur jobbigt det känns så kommer du att märka att inget farligt händer. Ju oftare du vågar säga nej till andra desto snabbare kommer du att bli av med din konflikträdsla.

Det värsta du kan göra är att svara "kanske" eller "hm, jag måste fundera" och hålla på att vela trots att du egentligen vill säga nej. För då kommer den andra personen att fortsätta tjata på dig tills den lyckas övertala dig. Ju mer någon tjatar på dig desto svårare blir det för dig att säga nej.

Så börja öva på att våga säga nej det första du gör när någon ber dig om sådant som du inte har lust, ork eller känner dig bekväm med. Det går ganska snabbt att vänja sig när man väl har börjat.

Tack för ditt svar. Jag tänkte alltså skänka bort runt 10000 kr till någon jag visste var ett jävla äckel för att jag tyckte han verkade trevlig innan jag insåg att han tänkte lura mig. Jag skäms så ofattbart mycket över hur svag jag är. Utöver dina tidigare råd, vad skulle du säga om min situation? Skulle du ens kunna leva med dig själv?
Citera
2021-10-03, 08:18
  #6
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag är 24 och ja, jag låter mig bli överkörd. Jag kunde inte trycka på knappen och och undvika att bli rånad.

Jag var likadan i din ålder faktiskt. Trodde att folk skulle tycka mindre om mig om jag sa ifrån. Så är det inte.

Man lär sig också att man kan ej vara omtyckt av alla samt att man får aldrig någonsin glömma bort sig själv.

Med åren kommer mycket visdom.
Citera
2021-10-03, 08:35
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Gå i terapi eller något liknade. Minns fortfarande med glädje när "Microsoft support" brukade ringa från Indien, England wathever.. Man småpratade en stund och sen sa man: I got to reboot my computer, sen gick man ut med hunden, man gick på toa och sket, man lagade mat.

Nog fan var den lilla indierna kvar och väntade, man småpratade lite till, han ville man skulle ladda ner programvara för min dator var full med virus. Man gick och åt lite, gick ut med hunden, pratade med mamma i andra telefonen.. När man kom tillbaka till den lille indierna så ville han man skulle installera den programvaran man just (inte) laddat ner. Då frågade man oskyldigt, var hamnade programvaran indiern börjar nu bli desperat och förklarar var download mappen ligger, under tiden äter man middag. Kollar att han är kvar sen går man ut med hunden igen..

Du TS. Måste lära dig att hata människor som försöker lura dig, blir du det minsta osäker på den andra människans intentioner så lägg bara på luren!
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2021-10-03 kl. 08:38.
Citera
2021-10-03, 08:51
  #8
Medlem
majordanielssons avatar
Då får du lära dig tills nästa gång. Tack men nej tack och det är mitt slutgiltiga svar. Jag är tyvärr inte intresserad av det du säljer eller vill mig. Hej då. Ring inte igen.
Citera
2021-10-03, 12:11
  #9
Medlem
oralzinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag undkom bara för att blåsaren la på luren och annars hade jag förlorat 10 k. Förstår du inte situationen och vilken otrolig tur jag hade och vilken idiot jag är? Jag trodde inget om mig själv innan jag startade tråden.

Ditt självförtroende är uppenbarligen obefintligt, förmodligen har du haft en uppväxt som varit väldigt kravlös. Nästa gång som du blir lurad har du två val.1: Den fegare vägen att först ta bort luren från ditt öra och sedan trycka på den röda luren på skärmen, eller nr 2 - som i ditt fall kanske kan vara till nytta för dig, artigt men bestämt säga att du inte är intresserad. Ibland får man säga det två gånger innan de ger sig. Förnedrar aldrig dig själv igen genom att medvetet bli lurad.
Citera
2021-10-03, 12:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oralzink
Ditt självförtroende är uppenbarligen obefintligt, förmodligen har du haft en uppväxt som varit väldigt kravlös. Nästa gång som du blir lurad har du två val.1: Den fegare vägen att först ta bort luren från ditt öra och sedan trycka på den röda luren på skärmen, eller nr 2 - som i ditt fall kanske kan vara till nytta för dig, artigt men bestämt säga att du inte är intresserad. Ibland får man säga det två gånger innan de ger sig. Förnedrar aldrig dig själv igen genom att medvetet bli lurad.
Ok, tack för din infallsvinkel. Vad jag gjorde är dock inte mätbart utan bara väldigt fegt och avskyvärt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback