• 1
  • 2
2006-06-07, 18:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag är i färd med att söka bostad, hyra eller köpa, och då vill ju bostadsbolagen ha något de kallar för arbetsgivarintyg eller anställningsintyg.

Nu jobbar jag på ett litet företag så säkraste sättet att få detta är att ge en blankett till chefen, som han då får fylla i. Skall jag vänta på att han letar upp en sån, så lär det dröja ...

Jag letar som en galning, och hittar inte mycket.

Alternativ 1 - Arbetsgivarintyg från A-kassa, t ex:
http://www.aea.se/pdf/blanketter/ai.pdf

Men, detta är ju när man har slutat jobba. Det hade jag inte riktigt tänkt mej.
Duger denna ändå?

Alternativ 2 - Anställningsintyg,
från DokuMera - men den här kostar ju 195 spänn. Och man måste registrera sej och krångla.

Så, mitt hopp står till er. Vet ni hur ett sånt intyg skall se ut, kanske har ett färdigt? Eller om nån har en bild på ett färdigt, så kan jag tillverka själv om så skulle vara?

Tacksam för all hjälp.
Citera
2006-06-07, 18:16
Bannlyst
du har väl någon form av kontrakt/anställningsavtal du skrivit på.
Sådant brukar räcka.
Citera
2006-06-07, 18:17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdamn
du har väl någon form av kontrakt/anställningsavtal du skrivit på.
Sådant brukar räcka.

Näpp. Småföretag har sällan sånt.
Citera
2006-06-07, 18:19
Medlem
Förstår inte riktigt hur dom kan ta 195:- för ett så okomplicerat dokument.
Men om det är så det kan se ut,så varför inte bara göra ditt eget?Du ser ju hur det ser ut.
Citera
2006-06-07, 18:19
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordi
Förstår inte riktigt hur dom kan ta 195:- för ett så okomplicerat dokument.
Men om det är så det kan se ut,så varför inte bara göra ditt eget?Du ser ju hur det ser ut.

Det är ju det jag inte vet?
Citera
2006-06-07, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Näpp. Småföretag har sällan sånt.
ok. Så om du kommer till jobbet och din "chef" säger till dig Nej, du har aldrig jobbat här. Vem är du? vi har bara råkat betala in pengar på ditt konto av misstag
Vad säger du då? Så du påstår att du alltså inte har ett endaste undertecknade dokument som bevisar att du arbetar hos din arbetsgivare? Inte ens när du började? Låter lite skumt med folk som kör allt muntligt.
Och nej, det är inte alls vedertaget bland mindre företag.
Citera
2006-06-07, 18:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdamn
ok. Så om du kommer till jobbet och din "chef" säger till dig Nej, du har aldrig jobbat här. Vem är du? vi har bara råkat betala in pengar på ditt konto av misstag
Vad säger du då? Så du påstår att du alltså inte har ett endaste undertecknade dokument som bevisar att du arbetar hos din arbetsgivare? Inte ens när du började? Låter lite skumt med folk som kör allt muntligt.
Och nej, det är inte alls vedertaget bland mindre företag.

Vi kanske inte behöver gå in på detta just nu, det hjälper mej föga och är off topic. Jag har inga undertecknade avtal och därmed så behöver jag en blankett för ett intyg som bostadsbolagen eller bankerna accepterar.
Citera
2006-06-07, 18:29
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Ett intyg om jobb, eller uppdrag i ditt fall kan man bara skriva på ett vanligt papper, gärna ett papper med företagets logga på om det är möjligt.

Eftersom det inte handlar om en anställning utan uppdrag kanske det får formuleras som ett letter of intent?

Citat:
Ruskigbuss UPA har på uppdragsbasis arbetat vid Företaget sedan 200x-xx-xx. Vi har för avsikt att även fortsättningsvis anlita Ruskigbuss UPA för torpedverksamhet under 2006 och 2007.

Rissne 2006-06-07

Bossen

Behöver troligtvis inte vara mer än så. Kanske något om vilken nivå på ersättningen och vilken omfattning om du inte kan styrka det på annat sätt.
Citera
2006-06-07, 18:39
Bannlyst
Citat:
Vi kanske inte behöver gå in på detta just nu, det hjälper mej föga och är off topic. Jag har inga undertecknade avtal och därmed så behöver jag en blankett för ett intyg som bostadsbolagen eller bankerna accepterar.
Bankerna kräver ju inte så ofta en anställning utan att de är mer intresserad av om du är likvid eller inte.
Citera
2006-06-07, 18:43
Medlem
Citat:
Det är ju det jag inte vet?

Nej jag tänkte att du skulle lita på det DokuMera skrev angående dokumenten.
Citera
2006-06-07, 18:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Ett intyg om jobb, eller uppdrag i ditt fall kan man bara skriva på ett vanligt papper, gärna ett papper med företagets logga på om det är möjligt.

Eftersom det inte handlar om en anställning utan uppdrag kanske det får formuleras som ett letter of intent?

Behöver troligtvis inte vara mer än så. Kanske något om vilken nivå på ersättningen och vilken omfattning om du inte kan styrka det på annat sätt.

Nja, det är ju inte så mycket uppdrag som en timbaserad anställning, och det har ju pågått sedan 2003 utan något slut i sikte.

Mjo, det får kanske bli något sånt. Men, med tanke på fyrkantigheten hos en del tjänstemän, så hade det känts bättre med en blankett.

Tack för ett vettigt svar.
Citera
2006-06-07, 18:47
Medlem
Wittgensteins avatar
Räcker det helt enkelt inte med att din chef skriver "Härmed intygas att Ruskigbuss varit anställd hos oss sedan bla bla bla undertecknat chef, förtagsnamn, telefonnummer et cetera" på ett bit papper? Om det uppstår några oklarheter så kan ju bostadsföretaget enkelt ringa och få det hela bekräftat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in