2006-06-07, 18:50
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordi
Nej jag tänkte att du skulle lita på det DokuMera skrev angående dokumenten.

Förlåt!

Såg inte att det fanns en förhandsgranskning där.

Men, va fan, 195 spänn vill de ha för en sida som ser ut så här?!

------------------------------------------------
Först huvudet med arbetsgivarens namn, adress, orgnr och telefon till vänster,
arbetstagarens namn, adress och personnr till höger

Sen följande text:
"Arbetsgivaren intygar att arbetstagaren är anställd sedan <datumet>

Den anställdes årsinkomst beräknas till xxxx kr

Den anställde kan, om företaget går bra, få en bonus om xxxx kr."

Ort, datum
Plats för stämpel etc
Underskrift
Namnförtydligande

----------------------------------------------------
Förbannade ockrare?!
Citera
2006-06-07, 18:51
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja, det är ju inte så mycket uppdrag som en timbaserad anställning, och det har ju pågått sedan 2003 utan något slut i sikte.

Mjo, det får kanske bli något sånt. Men, med tanke på fyrkantigheten hos en del tjänstemän, så hade det känts bättre med en blankett.

Tack för ett vettigt svar.
Jag tycker att du ska formulera något själv och lämna fram till chefen. Av två anledningar, dels framgår vad DU vill ska framgå, dels är det mycket lättare att signera ett färdigt papper än att skriva det själv. På firmapapper förstås!

Blanketter i all ära men näe. Vill du att det ska vara formellt formulera det så då.

Jag skriver en massa knasiga intyg till både offentlig och privat verksamhet så detta borde räcka. Det knäppaste jag intygar är att folk INTE är anställda , jodå, det går att göra det också.
Citera
2006-06-07, 18:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Jag tycker att du ska formulera något själv och lämna fram till chefen. Av två anledningar, dels framgår vad DU vill ska framgå, dels är det mycket lättare att signera ett färdigt papper än att skriva det själv. På firmapapper förstås!

Blanketter i all ära men näe. Vill du att det ska vara formellt formulera det så då.

Jag skriver en massa knasiga intyg till både offentlig och privat verksamhet så detta borde räcka. Det knäppaste jag intygar är att folk INTE är anställda , jodå, det går att göra det också.

Mjo, du har kanske rätt. Nu lovade han att skriva nåt till i morgon.
Citera
2006-06-07, 18:55
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Räcker det helt enkelt inte med att din chef skriver "Härmed intygas att Ruskigbuss varit anställd hos oss sedan bla bla bla undertecknat chef, förtagsnamn, telefonnummer et cetera" på ett bit papper? Om det uppstår några oklarheter så kan ju bostadsföretaget enkelt ringa och få det hela bekräftat.

Jo, kanske blir nåt sånt. Förmodligen vill de ha med inkomster etc.

Men, eftersom de där DokuMera sålde skiten för 195 spänn så trodde jag att det var något mer avancerat än så där.
Citera
2006-06-07, 19:00
Medlem
Gudruns avatar
Bahhh!! Blanketter, blanketter, blanketter

Varför inte be att få ett intyg från nuvarande hyresvärd att du varit en tyst och skötsam hyresgäst (för det har du väl?) och betalt hyran i tid.
Sedan är det upp till nya värden att göra en kreditupplysning på dig.
Alternativt att du visar upp dom senaste lönerapporterna ..näe skippa det och be dom göra en kreditupplysning.

http://www.e-upplysning.se/index.php...4/p784_swe.php
Citera
2006-06-07, 19:06
Medlem
Heinzes avatar
Tycker det låter märkligt att de vill ha ett anställningsavtal, med din årsinkomst borde det räcka gott och väl med en kreditupplysning för att se att allt är i sin ordning.

Nåväl, skulle de behöva ett sådant så tror jag inte du ska behöva talla ´195:- från din lön (din snåle fan ) gå och knalla in på Bokia, där finns ett antal kontrakt och avtal att köpa för en billig peng. Du kan ju be din arbetsgivare skriva ett egetkomponerat men det ser ju inte så seriöst ut faktist. Standard är ju faktist att man skriver på ett anställningsavtal när man börjar!

Vore intressant med en sådan tråd och se om det är fler som inte har anställningsavtal, verkar en smula märligt.

Lycka till med lägenheten
Citera
2006-06-07, 19:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
Bahhh!! Blanketter, blanketter, blanketter

Varför inte be att få ett intyg från nuvarande hyresvärd att du varit en tyst och skötsam hyresgäst (för det har du väl?) och betalt hyran i tid.
Sedan är det upp till nya värden att göra en kreditupplysning på dig.
Alternativt att du visar upp dom senaste lönerapporterna ..näe skippa det och be dom göra en kreditupplysning.

http://www.e-upplysning.se/index.php...4/p784_swe.php

Nja, det blir lite svårt eftersom det är mitt ex som står på kontraktet på den nuvarande lägenheten.
Kreditupplysning tar de ändå.
Men dessutom vill de ha intyg.

Det är tufft att få bostad i Stockholm.
Citera
2006-06-07, 19:15
Medlem
Gudruns avatar
Aj då
Men står du inte med i kontraktet?
Skriv in dig fort som attan, be henne "flytta" och...voila!du har ett eget kontrakt. Eller???
Citera
2006-06-07, 19:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
Aj då
Men står du inte med i kontraktet?
Skriv in dig fort som attan, be henne "flytta" och...voila!du har ett eget kontrakt. Eller???

Näe, när vi flyttade in, så vägrade bolaget att skriva båda. "Du är ju kund ändå" - sa de till mej.

Nu när jag sökte för att få ur den interna kön - så lät det "Jamen, du står ju inte på kontraktet!"

Tyvärr går det inte fixa med detta nu.
Citera
2006-06-07, 20:22
Medlem
Lassemans avatar
Den förhandsgranskningen av det dokumentet från dokumera såg ju ut som nåt man kan skapa i Word utan problem. Funkar det inte bara att din "chef" gör ett sånt dokument åt dig med hans underskrift?
Citera
2006-06-07, 20:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
Den förhandsgranskningen av det dokumentet från dokumera såg ju ut som nåt man kan skapa i Word utan problem. Funkar det inte bara att din "chef" gör ett sånt dokument åt dig med hans underskrift?

Mjo, det får nog bli så.
Citera
2006-06-07, 20:24
Medlem
Lassemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Mjo, det får nog bli så.
Har han dåligt med tid kan du nog svänga ihop det själv på 5 minuter och bara låta han skriva under det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in