• 1
  • 2
2021-10-01, 02:11
Medlem
Vad gäller det kring skjutvapen som ser äkta ut men bara skjuter blanka skott (fyrverkeri knall när avlossning sker med 9.mm skott)

Bruni Gap black cal.9mm,

Här finns ett klipp på en sån;
https://www.youtube.com/watch?v=y39qKaUnmhQ

Går ej att skjuta med riktiga skott alltså, bara knallet av 9mm fyrverkeri.

Letat men inte hittat svar, tack på förhand!
Citera
2021-10-01, 02:16
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Vad gäller det kring skjutvapen som ser äkta ut men bara skjuter blanka skott (fyrverkeri knall när avlossning sker med 9.mm skott)

Bruni Gap black cal.9mm,

Här finns ett klipp på en sån;
https://www.youtube.com/watch?v=y39qKaUnmhQ

Går ej att skjuta med riktiga skott alltså, bara knallet av 9mm fyrverkeri.

Letat men inte hittat svar, tack på förhand!

Olagligt är det.
Citera
2021-10-01, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Olagligt är det.

Vilken lag bryter man emot?
Det är väl liknande vapen man kan ha vid filminspelningar om jag inte minns fel?

Olagligt på vilket vis? Mot den nya fyrverkeri lagen?
Citera
2021-10-01, 03:29
Medlem
Citat:
Det är väl liknande vapen man kan ha vid filminspelningar om jag inte minns fel?

Tänk på stackars Erik som blev nedskjuten utav flera poliser när han höll i en leksakspistol. Helt sjukt.
Citera
2021-10-01, 03:52
Medlem
Citat:

Utan tillstånd så bryter du mot vapenlagen
1 kap. 3 § c - punkten vapL
Citera
2021-10-01, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Utan tillstånd så bryter du mot vapenlagen
1 kap. 3 § c - punkten vapL

Vilket tillstånd?

avsnitt 3 refererar inte till något om blankskott… allt påpekar till ett vapen som skjuter projektiler vilket ett blankskott vapen inte gör och kan inte.

Citat:
Vad som sägs om skjutvapen gäller också

anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
start- och signalvapen som laddas med patroner,
armborst,
tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).

även om man kikar här gällande anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunation än de är avsedda för;
https://www.lagboken.se/Lagboken/sta...nlagen-1996_67

Igen står endast om vapen som är menade för att skjuta projektiler, hagel, kulor och dylikt.

Någon som kan påvisa en dom som visar tydligt exempel på ett sånt här fall av replica/vapen?
Citera
2021-10-01, 04:26
Medlem
Citat:
Vilket tillstånd?

avsnitt 3 refererar inte till något om blankskott… allt påpekar till ett vapen som skjuter projektiler vilket ett blankskott vapen inte gör och kan inte.

även om man kikar här gällande anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunation än de är avsedda för;
https://www.lagboken.se/Lagboken/sta...nlagen-1996_67

Igen står endast om vapen som är menade för att skjuta projektiler, hagel, kulor och dylikt.

Någon som kan påvisa en dom som visar tydligt exempel på ett sånt här fall av replica/vapen?

Men under paragraf 3 så står det ju utryckligen signalvapen som laddas med patroner!!
Läs mer!!

Edit: tillägg C
Citera
2021-10-01, 04:49
Medlem
Citat:
Men under paragraf 3 så står det ju utryckligen signalvapen som laddas med patroner!!
Läs mer!!

Edit: tillägg C

Igen det är så länge det skjuts ut projektiler…

Citat:
Enligt 1 kap. 3 § anses start- och signalvapen som laddas med patroner att jämställas med skjutvapen. Med signalvapen avses anordningar som kan användas för att skjuta ut projektiler för signalgivning i olika sammanhang, t.ex. signalpistoler, pennliknande anordning för signalskott, s.k. signalgivare, eller signalstift och salutkanoner.

https://www.familjensjurist.se/fraga...r-startpistol/
Citera
2021-10-01, 04:53
Medlem
Citat:
Igen det är så länge det skjuts ut projektiler…

https://www.familjensjurist.se/fraga...r-startpistol/

Du tror inte pistolen du länkade går under startvapen då!!
Hjälper dig inte här att du försöker tolka och vrida på skrivelser i lagen.

Köp och prova det rättsligt..men du kommer få svårt tror jag 😁
Senast redigerad av devildenied 2021-10-01 kl. 04:56.
Citera
2021-10-01, 05:08
Medlem
Citat:
Du tror inte pistolen du länkade går under startvapen då!!
Hjälper dig inte här att du försöker tolka och vrida på skrivelser i lagen.

Köp och prova det rättsligt..men du kommer få svårt tror jag 😁

Man måste ju gå efter vad ord betyder, om man syftar specifikt på att att när ett vapen avfyrar någon slags projektil då har jag ju rätt?

Jag vet att företaget inte fraktar till Sverige längre då de blir tillbakaskickade, men om de var olagliga vapen så hade de blivit tagna.
Citera
2021-10-01, 05:17
Medlem
Citat:
Man måste ju gå efter vad ord betyder, om man syftar specifikt på att att när ett vapen avfyrar någon slags projektil då har jag ju rätt?

Jag vet att företaget inte fraktar till Sverige längre då de blir tillbakaskickade, men om de var olagliga vapen så hade de blivit tagna.

Paragraf 2 avhandlar ju det men 3 tillägger ju att det även gäller den pistolen du avser.
Ett slutstycke eller en stomme kan inte allena avfyra projektil heller..och det är det tillståndsplikt på..förstår du?

1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
Citera
2021-10-01, 05:23
Medlem
Citat:

De vapnen är inte olagliga förrän du har dom i din hand utan licens/tillstånd
Senast redigerad av devildenied 2021-10-01 kl. 05:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in